Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 19:56   #11
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Javel.

Jeg synes generelt sett at det er for mange lærere som kvier seg for å gripe fatt i uheldige situasjoner av frykt for å gjøre noe galt. Jeg tror jeg ville ha satt pris på initiativet og forsøket på å skape et godt læringsmiljø for alle. Lærere som bretter opp ermene og handler vil med stor sannsynligvis gjøre ting som ikke alle er enige i. Kanskje også ting som ikke er "det beste" alternativet alltid. Men jeg setter pris på litt handlekraftighet og tydelige klasseledere.

Som lærer for en klasse er det jo også begrenset hvor stor kapasitet man har til å gå på individnivå hver gang det er noe. Man leder klassen som en gruppe i en tid hvor foreldre er veldig opptatt av sine barns individualitet. Da blir det jo kræsj innimellom.

Akkurat som heleren er like ille som stjeleren synes jeg også at elever som i mer eller mindre skjulte former fremmer atferden til urokråkene bør få ta del i konsekvensene for det. I alle fall om man vil få bukt med problemet.

Og, som sagt; om problemet nettopp er dette med at klassen som gruppe mer eller mindre fyrer opp den negative atferden uten å selv virke forstyrrende der og da, så kan jo lærerens valg av virkemiddel faktisk gjøre jobben. Og det er man vel interessert i?

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver her. Og ikke misforstå; jeg er veldig for tydelighet og handlekraft. Det er vel noe av det jeg savner mest i dagens skole. Men jeg mener at denne løsningen er det motsatte - og viser en manglende dømmekraft og trygghet i rollen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.