Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-09, 10:34   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

I år har staten valgt å gjøre en massiv innsats for å øke valgdeltagelsen i kirkevalgene. Storstilte reklamekampanjer, og kobling av stortingsvalg og kirkevalg.

For Kirken sin del, så ser jeg absolutt fordelen ved en økt valgdeltagelse. Og det er interessant å se om det endrer den "innenfra". Og det er ikke vanskelig å se Giskes agenda i det hele.

Men er det riktig? Selv om vi har en statskirke og alt det, er det egentlig riktig å bruke vår fremste demokratiske institusjon - valget - til å fremme ETT kirkesamfunns interesser? Var blir det neste gode formålet man skal blande inn? Blir det ikke veldig "lapskaus" det hele?


Selv er jeg mot statskirke, så det sier jo seg selv hva jeg mener, kanskje...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:41   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Jeg visste ikke at det var kirkevalg før jeg gikk inn i valglokalet og så et håndskrevet skilt ved inngangspartiet som opplyste om det, men jeg er ikke medlem av statskirken heller, da. Jeg leste etterpå at kirken var godt fornøyd med en valgdeltakelse på 10% eller noe sånt, så jeg skjønner jo poenget at de håper at folk stemmer når de likevel er ute i tilsvarende ærend.

Men egentlig kjenner jeg at jeg ikke har noen sterke meninger om dette.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:48   #3
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Kirkevalget er vel nettopp et kompromiss i kirkens løsrivelsesprosess fra staten. Av de som ønsker skille mellom kirke og stat, er det også mange som er redd for at kirken skal vris i konservativ retning, og at de viktige beslutninger skal fattes i lukkede rom. Demokratisering av kirken er et virkemiddel for å forhindre dette.
Jeg aner ikke noe om oppslutningen i kirkevalget denne gang, men er rimelig sikker på at det var mange statskirkemedlemmer som deltok for første gang denne gangen, nettopp fordi forholdene var lagt til rette for det.
Jeg er ikke enig med deg i at dette er noen form for fremme av kirkens interesser. Jeg synes demokratisering av kirken er nødvendig før en eventuell løsrivelse fra staten.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:49   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Jeg syns det var veldig greit at de gjorde det sånn i år, for da fikk jeg endelig ræva i gir til å melde ut meg og Vesla. Kanskje ikke helt det de mente å oppnå men...

Det er jo ikke et tilfeldig kirkesamfunn det er snakk om heller, men Den norske statskirke. Så lenge kirke og stat hører sammen i dette landet syns jeg det er greit at kirkevalget avholdes samtidig med stortingsvalget. Helst burde kirke og stat vært to strengt separate enheter.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:54   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Så lenge kirke og stat hører sammen i dette landet syns jeg det er greit at kirkevalget avholdes samtidig med stortingsvalget.

Enig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:58   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.699
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Jeg synes det var smart jeg - og helt ok så lenge vi har statskirke.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 12:13   #7
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg synes det var smart jeg - og helt ok så lenge vi har statskirke.

Jeg er helt enig.
Og så hørte jeg et sted at valgdeltagelsen var fem ganger høyere i år enn ved forrige kirkevalg, så det hjalp jo tydeligvis.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 12:35   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.517
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

.........


Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 19:17.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 12:43   #9
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Merkelig at det ikke har vært mer diskusjon rundt dette. Eller kanskje ikke så merkelig når jeg tenker meg om, det er gjerne et klassisk eksempel på en debatt som ingen sentrale aktører tror de har noe særlig å tjene på?

Uansett.. Som ikkekristen borger i en per definisjon sekulær stat ser jeg det som provoserende og krenkende å klistre et valg av religiøse ledere opp til demokratiets viktigste dag. Det understreker problemet med at vi har beholdt anakronismen statskirken. Å samkjøre disse valgene er med å sette likhetstrekk mellom kirke og stat, i en tid da vi heller burde være opptatt å øke avstanden.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 12:47   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Takk, teamor!! Jeg begynte å lure på om jeg var den eneste i hele verden som stusset!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 13:02   #11
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Men det er jo pr i dag statskirke, og så lenge vi har det, mener jeg at å legge kirkevalget til samme dag som stortingsvalget helt greit.

Å ikke stemme ved kirkevalget må da være verre enn å stemme - trodde det var det som var cluet i et demokrati?

I bygda hvor jeg bor var valgdeltagelsen på 36%, så det hjalp veldig godt her.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 13:59   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.017
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Takk, teamor!! Jeg begynte å lure på om jeg var den eneste i hele verden som stusset!

Neida, du er ikke alene. Jeg vet at vi har statskirke, men synes at religiøse valg i en stat som, i følge Grunnloven, har trosfrihet, skal foregå et annet sted og til en annen tid enn Stortingsvalget og Sametingsvalget.

Når det i tillegg er samrøre med lokaler
http://www.fritanke.no/NYHETER/2009/-_Et_sorgelig_syn/
blir jeg rett og slett provosert.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 14:21   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.517
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

........


Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 19:42.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 15:04   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Jeg synes egentlig det er helt greit så lenge vi har en statskirke, og det står for meg som en fordel å få flest mulig til å stemme for å ivareta mangfoldet. Igjen, så lenge det er en statskirke. Men det må da snart være på tide å skille kirke og stat.

Selvfølgelig reagerer humanetisk forbund, de er nærmest programfesta til å reagere på noe som gir kirka noe som kan ligne på et fortrinn. Å ha valg på samme dag er praktisk for folk, og det fører til at flere husker det. Samrøre mellom skilt og lokaler blir derimot noe spesielt synes jeg. Man bør i det minste sørge for eget rom/egen dør og ikke som på bildet i artikkelen der det ser ut som man går inn til Det Store Kirkevalget og der er det i tillegg mulig å stemme i stortingsvalget om man ønsker det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 15:05   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Så lenge Kirken, Den Norske er statskirke, så synes jeg det er helt greit, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 15:15   #16
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

For min del kunne de gjerne samlet alle typer valg på en gang, kirkevalg, sametingsvalg, stortingsvalg, imamvalg, rektorvalg osv.

Hva er det HEF reagerer på? At kirken fikk bruke de samme lokalene? Men spurte HEF om de også kunne få bruke dem?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 19:55   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.161
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å koble stortingsvalg og kirkevalg - er det egentlig ok?

Helt greit for meg, uansett om vi har statskirke eller ei. Hos oss stemmer man på biblioteket, og meg bekjent kan hvem som helst leie møterom der. Så hvis en moske vil ha sitt imamvalg samme dag som neste stortingsvalg, HEF vil velge sin ledelse osv, så ser jag selvsagt ingen grunn til at de ikke skal gjøre det. Man kan jo ikke ha et generelt fornud mot valg av noe som helst annet på denne dagen. Synes jeg.

Hos oss økte valgdeltakelsen fra 1 % til 8%, og jeg selv var med å stemte. At det har gjort at flere har meldt seg ut er jo bare fint, inge vits å være medlem av ting man ikke støtter.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no