Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-09, 21:03   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Jeg synes Skyren var veldig sur. :tander: Jeg satt med sammensnurpet ansikt og gåsehud over hele meg, og syntes egentlig hele greien var oppskrytt.

Gammel 07-10-09, 21:11   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja hva har jeg spist idag
frokost: kaffe latte og skyr (som jo er svindyr, så jeg må nok satse på yoghurt heretter)
lunsj: gresk salat (paprika, tomat, løk, agurk, oregano, fetaost) og grillet kyllingbryst med hvitløk (kyllingbrystet=lillegutt sin lunsj)
middag: gryterett med breiflabb, løk, asparges, erter, koriander og krydder, og blomkålris. Nam!! (=lillegutts ettermiddagsmat på SFO)
kvelds: lavkarbobrød som står i ovnen nå med skinke og salat til (lillegutt fikk pannekaker med banan til middag/kvelds)

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 07-10-09, 22:32   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: 2 tynne skiver lavkarbobrød med smøreost og paprika
Lunsj: Grønnsaksuppe og en lettyoghurt
Mellom: to små epler
Middag: Bittelitt fullkornpasta og kjøttsaus
Kvelds: 2 ruter 70% sjokolade

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 07-10-09, 22:42   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Skavvise, hvordan var min dag:

Frokost: To kokte egg
Lunsj: kalkunskinke, lett-norvegia, cherrytomater
Middag: masssse gronnsaker og kyllingbryst i wok
Kvelds: en kalkunpolse og et egg stekt i panna

Gammel 07-10-09, 23:09   #5
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Eh, forsove seg når man ikke har planlagt dagen er ikke lurt!

Frokost: Peanøtter i bilen på vei til jobb
Lunsj: Salat i kantina (helt kurant den da)
Mellom: Atkinsbar og peanøtter på vei hjem fra jobb
Middag: 2 stk løvstek med kremost, agurk og isbergsalat

Merkelig, jeg syntes før jeg begynte å skrive at jeg hadde spist så innmari mye og usunt, men det er vel ikke så verst allikevel tenker jeg nå.

Kveldsmaten vet jeg ikke helt hva blir enda da, men det er vel på tide å finne på noe!

Gammel 07-10-09, 23:10   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Havregrøt med cc
Sushi
Sushi
appelsin
Jeg har med andre ord ikke spist så lavkarbo så det gjør noe i dag. Men de hadde bare store pakker med sushi på Ultra - og jeg måtte faktisk ha sushi i dag.

Gammel 08-10-09, 10:18   #7
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes fortsatt dere spiser altfor lite jeg da, jenter
Spesielt for lite animalske proteiner (KJØTT! Og ikke minst (fet) FISK!)

Jeg lurte på en ting: spiser dere lavkarbo som en kostholdsendring uten å tenke vekt, eller er det slankekur? Og går dere ned i vekt?

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 10:29   #8
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Bare sånn for sammenligningens skyld - her er en dag sånn ca på mitt lavkarbo-opplegg (jeg får oppfølging hos lege og ernæringsfysiolog) og jeg går nå ned ca. 1 kg pr mnd. Har gått ned oppunder 25kg så langt siden oppstarten i desember i fjor.

Frokost
egg/yoghurt - god porson (f.eks 2-3 egg) eller kjøtt men det pleier jeg ikke makte til frokost (ca. et lite kyllingbryst)
noe grovt (grønnsaker, fiber av noe slag, lavkarbobrød. Ofte "sparer" jeg dette til mellommåltidet)

Mellom
1 god håndfull bær, og noen nøtter. Ofte med litt yoghurt el til (hvis jeg ikke har spist melkeprodukt til frokost f.eks). Momser kanskje noen grønnsaker eller ei lavkarboskive hvis jeg har fått i meg lite frokost (vanlig, jeg er så kvalm om morgenen).

Lunsj:
salat, kjøtt (ca. et kyllingbryst i mengde)/fisk/egg/ost, frø eller noe fibergreier. Gjerne fetaost og olje i salaten. Ofte kjøtt fra gårsdagens middag.

mellom:
god dæsj frukt/bær med noen nøtter. Eller yoghurt. Eller noe "småsnop" f.eks asparges med etpar osteskiver og skinkeskiver. Noe sånt.

Middag:
god porsjon kjøtt/fisk - ca. et lite kyllingbryst i størrelse eller 2-3 egg (jeg lager ofte noe quice- eller pizzagreier med egg til meg selv til middag og tar kjøttet før på dagen. men enten egg til frokost eller egg til middag - ikke begge).
Masse grønnsaker, blomkålris o.l.

Også er jeg veldig obs på å få i meg fisk, for det er sunt da! (eller aller mest er jeg obs på å få i lillegutt fisk, og da "drypper det på klokkeren"=meg). Tunfisk er jo veldig enkelt da.

A propos: har dere sett de ferdige tunfiskboksene med saus til? De er kjempegode og lave på karbene! Flott til et lite innimellom-måltid og ha i veska. Kommer med curry, satay og sur-søt saus.

Sist redigert av m^2 : 08-10-09 kl 10:34.
m^2 er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 10:37   #9
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Nå framsto jeg visst som veldig bedrevitende.
Men det er lurt å få i seg nok mat altså!

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 10:47   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Er veldig enig med deg Fint å få litt tips om hva en typisk dag kan inneholde.
Jeg begynte å spise litt mer generell lavkarbo etter å ha sjekket denne tråden, og plutselig nå har jeg begynt å bli sulten. Dette betyr vel at forbrenningen har kommet litt opp igjen, tror jeg spiste alt for lite og sjelden da jeg gikk på ketolyse.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nå framsto jeg visst som veldig bedrevitende.
Men det er lurt å få i seg nok mat altså!

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 10:53   #11
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Nå er vel ketolyse ekstremvarianten, men selv på ketose kan man spise ganske mye mat da! Bare droppe nøttene og bærene liksom, og være litt obs på karb-innholdet i enkelte grønnsaker og melkeprodukter, så kan man fint spise akkurat det samme som jeg beskrev over.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 10:55   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Ja- jeg ordla meg litt feil- mente ikke at jeg ikke KUNNE spise mer, men jeg gjorde det ikke..vet ikke hvorfor. Det jeg mente er at med flere tips som i denne tråden, så får man mer som frister, og går ikke så lei

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nå er vel ketolyse ekstremvarianten, men selv på ketose kan man spise ganske mye mat da! Bare droppe nøttene og bærene liksom, og være litt obs på karb-innholdet i enkelte grønnsaker og melkeprodukter, så kan man fint spise akkurat det samme som jeg beskrev over.

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 12:03   #13
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Dagens mat
Frokost: Havregrøt med cc
Lunsj: En hjemmebakt lavkarboskive og en boks tunfisk med satay-saus
(takk til m^2 som minnet meg på at jeg hadde den i skapet )
mm: en skyr og en neve peanøtter.
Middag: Kebabkjøtt med salat og guacamole
Litt tyrkisk yoghurt med bringebær.
Fikk besøk,så da ble det et stykke oopsie-kake i kveld ogå, pluss noen peanøtter.

Sist redigert av gnuri : 08-10-09 kl 23:46.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 18:19   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

I ketose blir man jo ikke sulten, det er litt av vitsen. Men det er da fort gjort å ende med å spise for lite.
m^2 - jeg spiser ikke så lite altså. Jeg spiser ganske romslige porsjoner av det jeg spiser, og spiser til jeg er mett. Men jeg er enig i at det er flere her som ser ut til å spise veldig lite.

Min havregrøt på morgenen er feks rundt 50 g havregryn, litt melk og vann og en halv boks med cc.

Gammel 08-10-09, 20:26   #15
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: kaffe latte og noen lavkarbo havrelapper. De va supergode! Småtrolla også digget de.
Mellom: en te og en skyr.
Lunsj: 150 g biff og salat og en kaffe latte.
Middag: steikt laks, brokkoli, gulrot og spinatsaus.
Kvelds: te og ett lavkarbo knekkebrød med kremost, skinke, agurk, tomat og paprika.

Hvor mye koster skyren m^2? Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket.

Gammel 08-10-09, 22:54   #16
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Æsj, i dag har det gått rett vest med maten.

Frokost: 1 lavkarboskive, smøreost, paprika og tomat.
Mellom: 2 klibrød med gulost
Lunsj: 4 klibrød, 1 liten boks makrell i tomat
Middag: Torskenuggets, grønnsaker + baguett....
Kvelds: litt mørk sjokolade

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 20:34   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Havregrøt med cc (CC skal oppi til slutt når grøten er ferdig kokt ja.)
Sandwich med kylling og mozarella
Skive med ost
Wienerpølser.

Gammel 08-10-09, 21:24   #18
m^2

m^2 sin avatar

Standard

SKyr koster oppunder 15,- stykket.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 08-10-09, 23:03   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her Benzo.

Frokost: 2 ryvita med skinke, tomat og dill
Lunsj: Jeg tror ikke jeg rakk lunsj? Jeg spiste honningmelon tror jeg?
Middag: 2 biter grandiosa (jeg som ikke en gang liker Grandiosa )

Nå sitter jeg her skrubbsulten og lurer på hva jeg kan gjøre for å rette opp den begredelige dagen. Har gått tom for hjemmelaget lavkarbomüsli, så det blir vel litt lavkarbobrød tenker jeg. Skal ha fest med mange gjester på lørdag, så når den er overstått så er jeg nok tilbake i bedre gjenge igjen.

Gammel 09-10-09, 01:53   #20
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke heller spist noe bra i dag. Jeg var på scrappingkurs med Sjømannskirken og det stod at vi skulle spise lunch i en restaurang ved siden av, men de hadde bare pizza og jeg var sulten så da måtte det bli pizza.

Da skal jeg prøve litt CC etter at jeg har kokt havregrøten. Jeg gjør havregrøt på ca 1 dl gryn og 2 dl vann og så har jeg melk på etterpå.

Normalt sett så spiser jeg kjøtt hver dag. Fisk er jeg ikke alltid like flink på, men det blir en del fersk tunfisk og helleflundre. Jeg spiser ganske mye kjøtt når jeg spiser også og har som regel kjøtt i salat til lunch som er rester fra middagen dagen før.

Pelen er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.