Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 23:29   #30
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De rødgrønne er vel like mye et miljøparti som et småbarnsparti, og det er helt i tråd med deres politikk å legge avgifter på privatbilisme.

For min del synes jeg avgiftene på privatbilisme gjerne kunne vært ennå høyere enn de er, helst i kombinasjon med bedre utbygging av kollektivtrafikken.

Det er rett og slett ikke gitt at alle småbarnsfamilier er motstandere av høye skatter og avgifter. For meg er det andre ting som teller mye mer enn økt kjøpekraft.

Jeg synes noe av problemet rent miljømessig er at man har et alt for høyt fokus på privatbilismen. Og det avgiftslegges til de grader, for det er "sikre penger". Rent miljømessig får man svært små gevinster. Å legge et økt fokus på tiltak innenfor industri og næringsliv et to elementer - et annet element blir det generelle forbruket.

I dag er man miljøvennlig om man kjører elbil. Dette selv om du har et par sydenturer i året, bor i en 300 kvm enebolig med tradisjonell oppvarming, kjøper en haug ting og spiser en del ting som produksjonsmessig alene står for like stort co2-utslipp som andres normale bruk av en vanlig bil.

I henhold til næringsliv, og også det offentlige, trenger man ikke se lengre enn på en del av byggene som settes opp, og hvor energieffektive disse er.

I henhold til industri er det viktig at en del tiltak ikke bare skal dras ned over ørene på bedriften, men at man for en del større bransjer går mer aktivt inn og prøve å finne løsninger sammen.

Norge blir et land der folk bor _svært_ forskjellig. En del bor steder, og bor der slik, at de selv med barn kan klare seg fint uten bil. For mange blir det en nødvendighet for at dagene skal gå opp og det blir en del av livskvaliteten gjennom de mulighetene man får.

Og arbeiderpartiet innrømmer fortsatt at effektavgiften på biler er en luksusavgift. Skjult av et miljøalibi. Man kan ganske enkelt se på norges mest solgt bil, VW Golf. Modellen som har en motor på 160hk har et co2-utslipp på 139 gram/km. Modellen med 102 hk har 166 gram/km. Likevel er avgiftsleggingen på 160hk-utgaven VELDIG mye høyere, slik at dette blir en VELDIG mye dyrere bil. Logikk? Ingen. Og dette gjelder etter hvert ganske mange forskjellige bilmodeller.

Skal jeg tippe opprettholdes også effektavgiften i høy grad også når plug-in-hybrider kommer, så det skal betales full avgift på effekten av den "tradisjonelle motoren", som kanskje da bare brukes i 25 % av tiden bilen er ute på veien. Og ja, vi har vektavgift på bilene også i tillegg til effektavgiften, så hvis en bil har ny teknologi som gjør den mer miljøvennig, men som veier litt ekstra, så blir det ekstra avgifter av det.

Privatbilismen er LETT å avgiftslegge, men miljømessig holder ikke argumentasjonen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.