|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
| Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
|
39 | 17,73% |
| Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
|
69 | 31,36% |
| Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
|
93 | 42,27% |
| Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
|
2 | 0,91% |
| Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
|
2 | 0,91% |
| Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
|
10 | 4,55% |
| Annet. |
|
8 | 3,64% |
| Dustepåll! |
|
1 | 0,45% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Da jeg mottok kontantstøtten for mange år siden var det regler om at man kunne få den dersom man hadde barnet fra 50% eller mindre i barnehage. For oss betydde det at f.eks. jeg skulle jobbe 50% eller mindre. Det ville bli et tap på mange tusen kroner i arbeidsinntekt. Dermed var kroner 3000,- (det var kontantstøtten da) for lite til at noen av oss kunne jobbe deltid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er et argument mot det jeg sier. Hvis du taper "mange tusen kroner" på å gå ned til en 50-prosentstilling, er du neppe i en veldig lavt lønnet stilling i utgangspunktet? Og jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor folk ikke kan velge en hjemmetilværelse basert på det tilskuddet kontantstøtten utgjør, hvis det er det du lurer på. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Jeg var i en normaltlønnet stilling den gangen det var snakk om kontantstøtte for min del. Jeg skrev "mange tusen kroner", og det var feil. De tusen vi tapte på at jeg skulle vært hjemme med minstejenta den gang kunne vi ikke tape, men det er så. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Syns dette er et vanselig spørsmål jeg.... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Vi søkte kontantstøtte i 1 måned da knerten hadde fyllt 1 år frem til han fikk bhg-plass fra 13 mnd. Med kontantstøtten fikk vi hjelp til å betale dagmamma, vi betalte et mellomlegg på 2500, så vi betalte faktisk mer enn en bhg-plass. Får vi ikke bhg-plass til nestemann fra 1 år, gjør vi det samme. Bruker kontantstøtten til å spe på dagmamma-regningen. Mulig det ikke er slik den er ment å brukes, men så lenge det ikke er full bhg-dekning, synes jeg det er kurant med en støtte som kan brukes til alternative løsninger.
|
|
|
#6 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg har hatt ks 1 gang, på ett av to barn.. er verken for eller i mot..
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Nope. Da KrF ønsket å innføre kontantstøtten, var det som en økonomisk støtte til familier som ville passe barn hjemme, men for å få de andre partiene med på ordningen, måtte man velge en betaling-for-å-ikke-benytte-barnehageplass-løsning. Jeg vet godt hva KrF i utgangspunktet ønsket å oppnå med kontantstøtten, men kravet for å kunne søke om kontantstøtte har alltid være de samme som i dag. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
trøtt
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Har søkt kontantstøtte to ganger. Eldste fylte ett i april og begynte i barnehage i august, og vi fikk kontantstøtte månedene i mellom.
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme hos oss. Tok i mot med god samvittighet.
|
|
|
#10 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Hatt kontantstøtte til begge mine. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Dere som mener at det er dobbeltmoralsk å ta mot kontantstøtte dersom man er motstander av ordningen: Mener dere generelt at det er helt umulig for dere å være mot en ordning som gagner dere selv (og/eller også at det er umulig å være for en ordning som ikke gagner dere selv)?
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Da tar du utgangspunkt i ettbarnsfamilier, eller familier med mer enn tre år mellom barna. Får man 2-3 barn på 6 år så kan man fint være hjemme med kontantstøtte til alle bortsett fra yngste er i skolealder.
|
|
|
#13 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Vi fikk ikke barnehageplass før storesøster var 2 år. Dagmammaen vår (som jobbet hvitt) tok makspris + kontantstøtte som sum, så da søkte vi og fikk kontantstøtte. Er motstander av ordningen.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg fatter ikke hvorfor jeg skal spare staten for penger som jeg har rett til å motta, bare fordi jeg synes staten burde prioritert midlene sine annerledes? Jeg er ikke pålagt å motta barnetrygd heller, og vi hadde helt klart "klart oss uten" de pengene også, hvis det hadde vært om å gjøre, men jeg tar i mot dem med god samvittighet likevel. Jeg anser det rett og slett ikke for å være min jobb å spare på statens vegne. Hvorfor skulle jeg gjøre det, og hva ville det gavne egentlig? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Maimor. Synes du at ansatte i kommunen bør si i fra seg lønn (alternativt la være å kjempe for høyere lønn, likelønn etc.) dersom de har så de greier seg og vel så det? Pengene kan jo gå til viktige ting som eldreomsorg, fylling av tomme svømmebasseng og styrking av barnevernstjenesten. For eksempel.
|
|
|
#16 |
|
En Som Trener
|
Jeg sier ikke at jeg ikke ville mottatt støtten selv om jeg strengt tatt ikke trengte den. Men om jeg var sterkt imot ordningen og strengt tatt ikke trengte den så ville jeg følt meg som en dobbeltmoralist.
Dette er vel to vidt forskjellige ting er det ikke?
|
|
|
#17 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Søkte for storebror da han fyllte 1 år for det var ikke barnehageplass å få. Gikk hjemme i 8 måneder til han fikk plass.
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
:unnlater å kommentere tall ut av det blå: Sist redigert av Teofelia : 19-09-09 kl 03:35. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg skal ikke si at jeg er jublende enig med Maimor, altså, men jeg skjønner jo poenget hennes. Logikken her,*peker opp* er forresten heller ikke strålende: Hvis kontantstøttepengene går til forsvarets distriktsorganisasjoner, VM i skiskyting og undersjøiske tuneller, kan det jo hende at andre penger går til flere barnehager eller bedre utbygd helsetilbud. Å bruke dette argumentet, blir for meg litt det samme som å si at man ikke gidder å gi til veldedige organisasjoner fordi det kan hende at pengene går til en eller annen diktator i Afrika. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Jeg er selvsagt klar over det, rine, men det jeg prøvde å illustrere over er at det ikke er noen automatisk sammenheng mellom at flere penger i statskassa som følge av lavere kontantstøtteutbetaling = flere penger til barnehageutbygging. |
|
|
|
![]() |
|
|