Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-09, 20:21   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Som noen kanskje allerede har skjønt ut i fra det forrige innlegget, synes jeg systemet med tips er helt bak mål. Hvorfor skal jeg betale noen ekstra for å gjøre jobben sin?

Jeg vil betale det varen koster og ferdig med det. Og nei, det er ikke et spørsmål om å ville ha maten billigst mulig. Jeg innser i høyeste grad at prisen i restaurantene vil stige når folk slutter å tipse, og det synes jeg er helt ok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 02:00   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Min mann som er drosjesjåfør en gang i mellom har lært meg at man ALLTID skal gi driks. Mye om man er fornøyd og ned til en eneste krone om man ikke er fornøyd. Det er fordi man da viser at man har husket det, men er misfornøyd med noe, enten det er service eller noe annet. Så denne regelen følger jeg. Mye driks om man er fornøyd. Sånn midt imellom om alt er ordinært men ikke dårlig og en krone om man er misfornøyd.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 08:28   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Innsats gir belønning. Fast tariff er hvilepute. Enkle mekanismer.

Vissvass. De aller fleste mennesker jobber etter fast lønn og klarer å gjøre en utmerket jobb likevel. Hvis jeg gjør en glimrende jobb, får jeg ikke en hundrelapp ekstra i hånden. Derimot er det grunnlag for å forhandle bedre fastlønn og for forfremmelse.

I USA får for eksempel frisørene tips. I Norge har de fastlønn. Sterk konkurranse sikrer at man kan regne med høy kvalitet og generelt god service i Norge likevel. Min faste, veldig dyktige, frisør ble head huntet av konkurrenten, med påfølgende økning i lønnen, fordi hun hadde en uvanlig stor krets av faste kunder som fulgte henne til dennye bedriften.

Det er en masse mekanismer man kan benytte for å sikre god service utover tips.

Gammel 02-08-09, 09:07   #4
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vissvass. De aller fleste mennesker jobber etter fast lønn og klarer å gjøre en utmerket jobb likevel. Hvis jeg gjør en glimrende jobb, får jeg ikke en hundrelapp ekstra i hånden. Derimot er det grunnlag for å forhandle bedre fastlønn og for forfremmelse.

I USA får for eksempel frisørene tips. I Norge har de fastlønn. Sterk konkurranse sikrer at man kan regne med høy kvalitet og generelt god service i Norge likevel. Min faste, veldig dyktige, frisør ble head huntet av konkurrenten, med påfølgende økning i lønnen, fordi hun hadde en uvanlig stor krets av faste kunder som fulgte henne til dennye bedriften.

Det er en masse mekanismer man kan benytte for å sikre god service utover tips.

Joda. Men det vil alltid være en dynamikk i reastaurantbransjen der yngre arbeidskraft "utnyttes" i jobber med stor gjennomtrekk. Selvsagt viktig at det er ordnede forhold, men det er ikke Magda i kassa på Joker i Hattfjelldal vi snakker om her. Mulighetene for å tjene bra på driks er mye av motivasjonen for mange, etter det jeg har forstått av folk som har frekventert den delen av arbeidslivet. Sesongbetont ofte, lette penger, høflige og serviceinnstilte svensker. God stemning.

Gammel 02-08-09, 09:17   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Joda. Men det vil alltid være en dynamikk i reastaurantbransjen der yngre arbeidskraft "utnyttes" i jobber med stor gjennomtrekk. Selvsagt viktig at det er ordnede forhold, men det er ikke Magda i kassa på Joker i Hattfjelldal vi snakker om her. Mulighetene for å tjene bra på driks er mye av motivasjonen for mange, etter det jeg har forstått av folk som har frekventert den delen av arbeidslivet. Sesongbetont ofte, lette penger, høflige og serviceinnstilte svensker. God stemning.

Siden restaurantbransjen er den eneste i Norge der det fortsatt er vanlig å tipse, kan man vel ganske enkelt slutte at tipsing ikke virker som tiltenkt her, siden restaurantbransjen jevt over er preget av temmelig slett service. Det er mulig det virker godt i land der folk faktisk lever av tipsen, men her hjemme har vi tipset kelnere i årevis uten at bransjen kan vise til mer enn et minimum av hva man bør forvente av service.

Gammel 02-08-09, 09:43   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er litt andre parametre enn det som spiller inn. Norge har en relativt traust og grå bransjehistorie inntil for ganske få år siden. Nordmenn spiser nesten hva som helst, bare det er på en meny. Peppes, Egon m.fl, ikke mange utlendinger som nedverdiger seg til å ha i seg det som serveres der. Det blir feil å sammenlikne med f.eks Middelhavslandene der det enkelte steder er høy status å servere mat. Nesten på høyde med å lage den. Med innarbeidede kutymer og æreskjær yrkesstolthet. Og generøse lønnsforhold. Her på berget er det vel bare Grand, Theaterkaféen og noen eldgamle borgerlige etablissementer ellers i landet som er en del av den servicetradisjonen. Svensker på tapasbar er også veldig hyggelige, men de er der for å hanke inn mest mulig penger på kortest mulig tid. Veldig hyggelige i utgangspunktet og ikke mindre ved tipsing

Gammel 02-08-09, 11:07   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt andre parametre enn det som spiller inn. Norge har en relativt traust og grå bransjehistorie inntil for ganske få år siden. Nordmenn spiser nesten hva som helst, bare det er på en meny. Peppes, Egon m.fl, ikke mange utlendinger som nedverdiger seg til å ha i seg det som serveres der. Det blir feil å sammenlikne med f.eks Middelhavslandene der det enkelte steder er høy status å servere mat. Nesten på høyde med å lage den. Med innarbeidede kutymer og æreskjær yrkesstolthet. Og generøse lønnsforhold. Her på berget er det vel bare Grand, Theaterkaféen og noen eldgamle borgerlige etablissementer ellers i landet som er en del av den servicetradisjonen. Svensker på tapasbar er også veldig hyggelige, men de er der for å hanke inn mest mulig penger på kortest mulig tid. Veldig hyggelige i utgangspunktet og ikke mindre ved tipsing

Nå er det jo en god del spisesteder i middelhavslandene også som serverer turistmat preget av lite yrkesstolthet. Ikke bare høy status der heller ....

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 08:36   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Min mann som er drosjesjåfør en gang i mellom har lært meg at man ALLTID skal gi driks.

Jeg skjønner selvsagt at drosjesjårørene gjerne skulle ønske at det er normen, men det er det ikke. Jeg har tatt veldig mye drosje de siste ti årene, og det er flere år siden drosjesjårørene sluttet å forvente tips. (Veldig mange av dem tok ikke fem øre for å kommentere at de ikke hadde fått noe den gangen det fortsatt var vanlig. Nå er det ingen som sier noe lenger, og det har de ikke gjort på flere år.) Jeg tar også en del flytaxi, der man deler drosje
med to andre (fremmede), og jeg har aldri opplevd at noen andre tipser flydrosjen heller, så det er ikke bare jeg som er eksepsjonelt gnien heller.

Gammel 04-08-09, 18:44   #9
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg tipser ikke hvis det er dårlig servering

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 00:03   #10
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Nei ingenting ved dårlig service.
Runder opp til nærmeste 100 om det er god service

olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.