Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er en "salat" egentlig?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-09, 09:38   #41
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Nå har jeg lest ordet salat så mange ganger at det har mistet all mening :fjaser:

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 09:45   #42
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Må le litt av denne diskusjonen, men det er morsomt å diskutere begreper.

Når jeg tenker over saken, så opererer jeg med tre hovedtyper som sorterer innunder begrepet salat:

1. "Side salad" - serveres ved siden av måltidet som en grønnsaksposjon. Den består av kun grønnsaker. (Mye brukt i disse grilltider)

2. "Hovedmåltidssalat" - alt i ett, fiks, ferdig middag. I en slik salat, er det ikke meningen at grønt skal være en betydelig større del av slaten enn annet - da blir det for lite proteiner til at det kvalifiserer til et måltid, synes jeg (spesielt siden jeg er en semi-lavkarber og ikke liker å spise meg mett på brød)

3. Påleggs-/tilbehørssalalet - herunder potet-/italiensk-/eggesalat etc.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 09:46   #43
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Ja, de definisjonene er jeg igrunnen helt enig i.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 13:30   #44
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Jeg vil gjerne ha grønn salat ved siden av det aller meste av mat, jeg. :salatelsker: Grønn salat av en eller annen sort, plommetomater, balsamico, revet parmesan og gjerne noen terninger fetaost. Nam!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 14:06   #45
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Det jeg kaller salat består i hvert fall i hovedsaken av grønnsaker, men det kan godt være litt kylling oppi også.

Når vi lager pastasalat bruker vi en hel 500g pose med pasta, i tillegg til en bunt med vårløk, 4 paprika, 1 løk. Det er uten tvil mest pasta, men det er så mye grønt oppi også at jeg kaller det for salat likevel.

Jeg er mer nazi på dressingen. For meg er salatdressing kun olje og eddik, evt. noen dråper melk/yoghurt oppi. Sånne kremete greier med masse kesam er ikke dressing for meg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 14:59   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Jeg syns det er å begrense veldig mye, hvis en salat bare skal bestå av faste ting, så og så mye av hver. Det er utrolig mange lekre blandinger man kan lage.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 15:06   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Nei, spørsmålet mitt, før jeg fikk mitt grønnsaksspiseanfall, var egentlig av definisjonstypen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 19:20   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Ja, det er skrekkelig rotete alt sammen!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 19:25   #49
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Salat blir et rart ord når man gjentar det mange ganger. Salat, salat, salat.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nå har jeg lest ordet salat så mange ganger at det har mistet all mening :fjaser:



Samme her....

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 19:27   #50
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Definisjonsmessig skaper det forvirring at vi har samme ord for planter av Lactuca-slekten og "blandings" av ulike matvarer. Strengt tatt er vel mye av det vi kan kalle salat ikke salat i det hele tatt. Mange grønne blader som mange kaller salat (som betegnelse på ingrediensen) er slettes ikke salat, men noe annet.

Jeg er vegetarianer og blir stadig vekk skuffet over at jeg faktisk får bare salat når jeg bestiller salat
- jeg forventer jo litt mer enn grønne blader når jeg er på restaurant. Jeg er ikke akkurat ei ku.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 21:46   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Svar på spørsmålet finnes her:

http://dinmat.aftenbladet.no/content/view/full/29182

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 22:24   #52
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en "salat" egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er vegetarianer og blir stadig vekk skuffet over at jeg faktisk får bare salat når jeg bestiller salat
- jeg forventer jo litt mer enn grønne blader når jeg er på restaurant. Jeg er ikke akkurat ei ku.



Jeg bestilte ovnsbakt paprika på restaurant en gang, og fikk et stort fat med en paprika på høykant fyllt med masse deilig sopp og diverse, men det så litt sånn eh ... puslete ut med den ene paprikaen på den store tallerkenen, så etter en stund kom kelneren med en stor porsjon med fløtegratinerte poteter til meg "på huset" for han mente jeg måtte da ha mer mat enn det der. (Ja, jeg var litt skuffa over måltidet frem til da.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no