Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Babybjørn bæresele, skadelig?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 00:26   #1
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

mammamia: Jeg har sett mange fedre som bruker noe annet enn Babybjörn.

ok vi henger vel bare ikke med helt ennå ute i provinsen..... Men inntrykket mitt er allikevel at dette er i hovedsak et mammaanliggende

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:34   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

ok vi henger vel bare ikke med helt ennå ute i provinsen..... Men inntrykket mitt er allikevel at dette er i hovedsak et mammaanliggende

Du får komme til vår lille provins. Her er det mest mannen som bærer for tiden. BB hadde vi en gang i tiden, men han nektet å bruke den. Her i bygda har han båret i sjal, blomstrete MT, slynge med paljetter på og Ergo. Han bærer minst en time om dagen og alt hagearbeid gjøres med minsten på ryggen i et eller annet bæretøy.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:27   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bært? Bært bært.

Gammel 07-06-09, 00:30   #4
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Bært? Bært bært.

Stygg sak! Å bære - bærer - bar - har båret.

Gammel 07-06-09, 00:35   #5
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg tenker etter så er det fryktelig lenge siden jeg har sett en babybjørn.

Gammel 07-06-09, 00:37   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset er det mannen som bærer mest - tidligere i sjal, nå med ergo. Vi hadde babybjørn til storebror men kunne ikke vente med å bli kvitt den da vi oppdaget ergoen.

Når det er sagt så var fysioterapeuten til lillesøster svært skeptisk til å bære henne med beina utover, langsmed kroppen. Dette var verken optimalt eller naturlig i følge henne. Hun instruerte meg til å samle beina til lillesøster og bære henne i froskestilling også i ergoselen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:37   #7
Guava

Guava sin avatar

Standard

Kult bilde Tune! Den blomstrete MT du laget for mange år siden er så utbrukt at den måtte skiftes ut. Mannen brukte den mer enn meg og likte blomstene godt.

Gammel 07-06-09, 01:53   #8
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Poenget er at mannen nekter å bruke sjal (ungen er 4 mnd) og de synes det er praktisk med en bæresele til kjøpesenter, flyplass o.l.

Kan de være villige til å vurdere f.eks. Manduca i stedet? Jeg har inntrykk av at en del som synes at sjal, meitai o.l. virker for komplisert/alternativt/styrete/etc. ofte er mer positivt innstilt om alternativet til BB er en annen formsydd bæresele.

Sitat:

Jeg prøvde å forklare de negative tingene med Baby Bjørn, men de tok det ikke helt seriøst. Er det noen som vet om en bra nettside, gjerne en fysioterapeut eller liknende, som viser til informasjon angående bæreseler?

Ingen nettside, men her er et utdrag fra artikkelen Trøste og bære i Magasinet august 2008:

Seksjonsoverlege Vera Halvorsen på barneortopeden ved Ullevål universitetssykehus i Oslo mener bæring kan ha en gunstig effekt på barnets hofter. – I Afrika er forekomsten av hofteleddsdysplasi betydelig mindre enn her. Det kan skyldes genetiske faktorer, men det kan også skyldes hvordan barna ligger eller bæres den første tida.

Overlegen presiserer at ikke all bæring er like bra. Bæretøyet må la barnet sitte ergonomisk korrekt. – I en BabyBjörn henger beina rett ned. Det er ikke en spesielt gunstig posisjon for hoftene. Bæring for eksempel i sjal på ryggen, slik vi ser i Afrika, er noe helt annet. Når knærne vender ut til siden, med sprik i hoftene ligger hoftekula og hofteskåla korrekt i forhold til hverandre. Bæring i en slik posisjon er optimalt for barnets hofter, og noe jeg absolutt anbefaler.

[...]

Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi, arbeider ved den private Barneklinikken i Oslo og har 20 års erfaring fra Akershus Universitetssykehus. Hun understreker at det er viktig å variere aktivitet og posisjon. – Å bære ungen hele dagen i samme stilling fører til at barnet går glipp av nødvendig treningstid på bakken, noe som kan være uheldig for den motoriske utviklinga.

Hun er spesielt kritisk til den tradisjonelle BabyBjörnen. – Jeg fraråder BabyBjörn på det sterkeste. Alle som har hengt i en klatresele vet hvor ubehagelig det er for bekken, hofter og rygg. For barn yngre enn tre måneder kan det være direkte skadelig. Imhof anbefaler ergonomisk riktig bæretøy som slynger og mei tai, men maner til sunn fornuft. – Hvis du bærer noen timer hver dag, men ellers gir barnet mulighet til å utfolde seg, går dette glimrende.

Det er referert noe forskning i artikkelen, men ikke i forhold til (eventuelle) skadeeffekter av BB. Jeg har hele artikkelen som pdf, om noen skulle ønske den tilsendt.

Sist redigert av Verdande : 07-06-09 kl 01:58.
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:04   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Froskestilling er ikke det samme som den "vanlige" beina ut til siden og knærne høyere opp enn rumpa.

Når babyen ligger i froskestilling er beina trukket opp (slik som nyfødte gjerne gjør) hælene inntil hverandre og knærne ut til siden. (Slik som en frosk sitter.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:08   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia

Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Jeg ser nesten ingen bære i bb lenger. Ikke fedre heller. Det går i meitai, ergo (o.l.) og sjal.

Opprinnelig lagt inn av mammamia

Nå er ikke jeg veldig inne på bæring, men den bæreselen ligner jo veldig dagens babaybjørn, gjør den ikke?....

Fordi fargen er lik, lissom? Selen på bildet er helt annerledes, det ser man på barnets sittestilling som jo er det viktigste her.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:28   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Babybjörn active har vært helt kurant å bære i. Jeg bar førstemann i den til han var 12 kg og syntes den var helt OK. Til andremann fikk jeg meg elastisk sjal og mei tai, men det var hovedsakelig av estetiske grunner. :shallow: Jeg synes ikke sjal og mei tai (eller patapum for den del) har vært noe bedre for rygg/skuldre enn Babybjörn. Jeg har ikke noen problemer med rygg/skuldre i utgangspunktet, da.

Gammel 08-06-09, 10:24   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke sjal og mei tai (eller patapum for den del) har vært noe bedre for rygg/skuldre enn Babybjörn. Jeg har ikke noen problemer med rygg/skuldre i utgangspunktet, da.

Mens jeg syntes Babybjörn (av vanlig type) var horribel for skuldrene. Klarte knapt å bære ungene fra innsjekking på Gardermoen og inn på flyet. Den dro fryktelig ned. Mei-tai klarer jeg å balansere mer, slik at jeg tar en del av på hoftene. Tidligere bar jeg kun på flyreiser, mens med lillesøster som ønsket mer nærhet generelt, så fant jeg ut av det med bæring også ellers.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 10:32   #13
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Meitaiene er av ulik kvalitet. Jeg bærer fireåringen, men ikke i hva som helst!

Fremmovervendt i sjal er bare vondt, man lærer fort at det er et dårlig alternativ til å snu siden til slik jeg beskriver tidligere i tråden.

Gammel 09-06-09, 13:10   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, det finnes bærepappaer.
Floksepappaen bærer miniFilifom på lysløyperenn

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:53   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er bæring utelukkende praktisk. Både i den forstand at ungene har roet seg lettere og fordi vi dermed i mange sammenhenger kan droppe vogn.

Prototypen: "Mor, jeg tok ikke med vogn til Benjamin, jeg. Jeg tok bare med mei tai. Det er mye enklere med mei tai enn med vogn, synes jeg. " (Dette er vel det som kalles et ekko. )

*poff*

Sist redigert av Veronal : 08-06-09 kl 09:18.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 12:22   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

For meg er bæring utelukkende praktisk. Både i den forstand at ungene har roet seg lettere og fordi vi dermed i mange sammenhenger kan droppe vogn.

Jeg også bærer/har båret av praktiske grunner. Blant annet. Med to unger som hyler/har hylt når de ligger alene, er bæretøy helt suverent praktisk. Det gjør at man får gjort det man må og ønsker av husarbeid og annet. Men det handler jo om at det er mer enn praktisk, det hjelper jo barnet i å få dekt sitt behov for nærhet også. I tillegg har all bæringen gitt meg en veldig nær og god tilknytning til mine barn. Og så er det utrolig koselig, det gir meg en følelse av velvære.

Jeg bærer i annet bæretøy enn BabyBjørn primært fordi det er bedre for barnet. Men også fordi det er mye bedre for meg og dermed kan jeg bære mye mer, til glede for både barnet og meg selv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 12:25   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Elin M, du skjønner, mange argumenterer med at barna ikke ville skriket om de ikke visste at de ble bært når de begynner å skrike. Utspekulerte, med andre ord.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:12   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bar mest for min egen del også - kjempepraktisk å ha begge armene fri. Jeg tror at det at lillebror bodde på meg et par mnd ekstra gjorde at jeg ikke følte at overgangen fra en til to var særlig stor. Jeg hadde jo fortsatt begge armene fri til storebror.

Gammel 07-06-09, 11:46   #19
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke fått gjort mye i huset hadde det ikke vært for bæresjalet. Lillebror hadde et stort behov for nærkontakt. Jeg puttet ham i sjalet og der sov han mens jeg f.eks. vasket eller hang opp klær, laget mat osv. Det var også veldig praktisk å bruke hvis jeg var i by'n. Da slapp jeg å risikere å måtte stå over busser fordi det ikke var plass til vognen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 12:37   #20
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også båret mye av praktiske grunner. Minstemor har blitt båret mye mer enn de to eldste ble. I begynnelsen var det mye på grunn av hennes enormt store behov for nærhet. Hun kunne ikke ligge alene i verken våken eller sovende tilstand verken i vogn, vugge, seng eller på gulvet. I sjalet koste hun seg, sovende eller våken, og det var egentlig eneste alternativ. Etterhvert så jeg jo hvor utrolig praktisk det er å slippe å dra på en stor vogn overalt; jeg kan ta trappen med letthet, får plass på bussen, kan bevege meg alle steder vanlige gående kan gå helt uproblematisk og jeg har hendene fri til å hjelpe en storesøster, gjøre husarbeid eller hva som helst.

I tillegg til å være bedre for barnet og for meg å bære i synes jeg det er en stor fordel med "alternativt bæreutstyr" at man kan bære på ryggen. Nå sitter min ettåring stort sett på ryggen, titter over skulderen min, "snakker" med alle og ser det samme som jeg gjør, og det er veldig mye greiere, hvis man f.eks. er i butikken eller har planer om å gjøre noe annet fornuftig, å ha barnet på ryggen fremfor på magen når de er blitt større enn bittesmå babyer.

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.