|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpSelvfølgelig mener jeg hva jeg vil, og du hva du vil. Jeg synes bare det er merkelig at i akkurat denne sammenhengen må barnet få velge selv, sånn ellers kan vi ta avgjørsler på vegne av dem. Min religion sier at jeg skal oppdra mine barn i den kristne tro, og det gjør jeg jo ettersom jeg har den oppfatningen at det er Det Beste TM. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Akkurat i religionssammenheng vil jeg alltid la barna velge selv. Når det gjelder hva slags joggesko de skal få, nei, der vil jeg gjerne ha noe jeg skulle sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Off the map.
|
Jeg synes også at man bør gå, hvis ikke praktiske hinder er i veien. Selv sier jeg nei til å være fadder, men går i barnedåp allikevel. Men jeg ramler av lasset når de små babyene skal få syndsforlatelse. Herlighet, de bare sover, spiser og bæsjer, de har da ikke syndet har de vel? Nei for MEG er barnedåp noe som ikke passer, men går i kirka av høflighet ovenfor de som har valgt å døpe sine barn (de gangene jeg blir bedt selvsagt)
![]() |
#85 |
|
Hva mener du at vi til stadighet bestemmer for barna som er såpass grunnleggende som religion? Utdannelse? Nei, det skal de også få bestemme selv. Kjæreste/ektefelle? Også opp til de. Jeg vil generelt ikke bestemme over den type ting for barna mine, og mener religion er en del av den pakka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man bestemmer vel ikke barnets tro i dåpen. Man innlemmer det i et fellesskap og gir det tilhørighet. Barnet selv får jo velge hva det vil tro på når det blir eldre. Dåpen bare åpner porten, og så velger barnet selv om det vil gå gjennom porten senere. Slik ser i alle fall jeg på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
Så vidt jeg har skjønt er det fullt mulig å bli kristen når men vet hva det faktisk betyr også, i litt mer voksen alder, uten å være døpt på forhånd. ...og jeg har intet ønske whatsoever om at mine barn skal være innlemmet i noe religiøst fellesskap, eller gi de tilhørighet til noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpNår det gjelder dåp, så er det jo, ja nettopp dåpen som er i fokus, så skal man delta, må man jo overvære selve poenget med feiringen?
![]() |
#89 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Da har du jo også tatt et slags valg for dem, ikke sant? Ved å ikke introdusere dem for noe religiøst fellesskap. Jeg skjønner hva du mener altså (vi har jo strengt tatt diskutert dette før.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Tøff
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er på linje med aC her. Det metafysiske skal mine barn få gjøre seg opp egne meninger om når de evner det. Dører kan de åpne selv.
![]() |
#91 |
|
Ja, jeg har tatt et valg om å være nøytral. (Nei, jeg lar ikke mine antikrist-meninger skinne gjennom når barna spør om denslags.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
På vei
Så er det ditt valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
På prinsipielt grunnlag mener jeg at når man velger å døpe, og dermed melde barnet sitt inn i et trossamfunn, så må man også stå for at det er det man gjør. Dette standpunktet har ført til at jeg ved (hittil) to anledninger har takket pent nei til dåpsinvitasjon. :sær:
Well-behaved women rarely make history. 2008 2011 2014 Sist redigert av Verdande : 25-05-09 kl 23:31. Årsak: Språkvask. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg innser at mitt syn på dåp og barns deltakelse i religiøse seremonier er farget av egen bakgrunn, og skjønner at andre har et mer åpent sinn i forhold til hva som ligger i tradisjonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() |
#96 |
Ekvilist
|
Hvem er det du sikter til?
![]() |
#97 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg ser den, og jeg tror nok sjansen for å bli "påvirket" er større om man drar barna med på bedehuset hver søndag, enn om man ganske enkelt lar være å introdusere dem for noen religiøse aktiviteter whatsoever. I mange sammenhenger er likevel kristendommen ganske fremtredende i det norske samfunnet (statskirken og alt det der) og da blir det på en måte et "statement" å la være å bli med på disse tingene også. (Men et "mildere" statement enn det er å møte opp, selvfølgelig.) Du kaller det å være nøytral, jeg er bare delvis enig i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er fire som har svart at de ikke setter sine ben i kirken.
![]() |
#99 |
|
Så nøytral som det er mulig å være i dette samfunnet, da. :presiserer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
På vei
Et valg om å være nøytral er et valg på lik linje som å velge å døpe barna. Uansett hva du velger å tro på eller ikke tro på, så er det valg som påvirker barna dine. Jeg prøver forøvrig heller ikke å påvirke ungene mine i religiøse spørsmål, men jeg gir dem en viss opplæring innen kristendommen. Som f.eks. å ta dem med i kirka et par ganger i året. Faller det seg naturlig, forteller jeg dem selvfølgelig om andre religioner også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|