|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpVed siste barnedåp vi hadde, kom vi hjem fra kirken til et utvalg svigerinner/svigere/tantebarn som hadde satt seg til rette ved dekkete bord.
![]() |
#42 |
På vei
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Da syns jeg faktisk at de ikke skal invitere til barnedåp heller, men kun til selve selskapet. Det er jo helt entydig hva en barnedåp er for noe. Selv om man ikke legger noe religiøst i det er det jo en helt konkret handling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Ekvilist
|
Jeg tror ikke det er det for alle. Det er min opplevelse iallefall, etter å ha lunket rundt på foreldreforum noen år. Det er mange myter og rare tolkninger har jeg fått med meg. Uten at jeg (siden jeg har lite kompetanse på kristne skikker) aner hvilke tolkninger som er rette og gale. Jeg stiller opp til dåpsseremonier når jeg blir invitert, men må tilstå at jeg titter mer på kirkebygget, dåpsbarna og menneskene, framfor å lytte nøye etter hva som blir sagt fra prestens side.
![]() |
#47 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpHvis det var slik at innholdsbiten av kirkens seremonier var entydige og innholdet "fasiten" i forhold til de som velger disse seremoniene i sitt livsløp, så ville kirken fått mange arbeidsledige tror jeg. Hvis jeg har lest statistikk riktig er det rundt 30% av den norske befolkning som anser seg som kristne i en eller annen grad. Jeg antar at det er et mye større antall som benytter seg av kirkens seremonier.
![]() |
#48 |
Textrovert
|
![]() |
#49 |
Ekvilist
|
Jeg møter også alltid opp, og tror at det er det vanligste. Det er det prinsippielle jeg diskuterer.
![]() |
#50 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEr det egentlig vanlig å boikotte dåp eller navnefester på grunn av personlig overbevisning?
![]() |
#52 |
På vei
Jeg syns det er skremmende dersom mange ikke vet hva en barnedåp innebærer. Og da tenker jeg selvfølgelig ikke på den religiøse betydning av dåpen, men på selve handlingen. Den er entyding. Og når man inviterer til barnedåp inviterer man til å overvære selve handlingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
heimføing
|
Nei, jeg tror da ikke det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEg ser på det som "obligatorisk", sjølv om ein har td- småbarn som skal ammast og kanskje skrik, det kan da skje med dåpsbarna også det... Det er jo også lett å gå ut ein tur viss ein har eit urolig barn. Det er jo trass alt det som skjer i kyrkja ein feirer denne dagen. Eg er på lik linje nå det gjeld namnefest, bryllaup, konfirmasjon ol.
![]() |
#55 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpNå er jeg en av disse fæle hedningene som ikke ser poenget med barnedåp...
![]() |
#56 |
Audacious
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg synes man skal ha en god grunn for å la være å møte i kirken når det er dåp, eller på seremonien når det er navnefest (og det er plass til alle). Litt må man da lide seg gjennom for å få kake...
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpDet er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpFor meg går nok "intents ubehag i kirken" som "gyldig grunn", og jeg hadde hatt forståelse om noen gjester mente det, hvis de forklarte det på en hyggelig måte. Jeg kan godt se på dåpshandlingen og "velkommen til verden"-festen etterpå som to relativt separate ting.
![]() |
#59 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpOm alle vi hadde invitert til barndåp skulle ha møtt opp i krika sist vi hadde dåp hadde vi nesten fylt kirka
![]() |
#60 |
Borte
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns det må være greit å droppe kirken og kun gå i selskapet, men jeg vet jo godt at folk blir fornærmet for alt mulig rart, så jeg ville nok for fredens skyld dukket opp i kirken. Å droppe hele selskapet fordi jeg ikke er kristen syns jeg ikke er nødvendig, det er jo ikke jeg som skal døpe det uskyldige barnet.
![]() |
|
|