Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Avlyd og omlyd i norrønt språk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-09, 11:28   #1
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avlyd og omlyd i norrønt språk

Jeg sitter her med en oppgave, og jeg sliter litt med å få til en god forklaring på avlyd og omlyd i norrønt språk. Begge er jo former for vokalskifte, som kommer til uttrykk både i bøying og ordlaging.

Kan noen komme med klare forskjeller på disse to?


(Huff, dette er ikke mitt sterkeste felt, merker jeg.)

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:33   #2
Hadia
hijabdame
 
Hadia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 50
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

Huffameg... dette kunne jeg på fingrene for et par år siden, men nå er alt glemt Jeg skal jammen følge med på svarene.

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:43   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

Avlyd er vokalskiftet man finner i forbindelse med sterke verb. Så vidt jeg vet har man ikke klart å finne ut systemet bak avlydsrekkene.

Omlyd er vokalskiftet man bl.a. finner i substantiv og adjektiv, der en vokal bak i ordet påvirker og endrer en vokal tidligere i ordet, eks. stor - størri; i-en "drar" i o-en så den blir en ø (i moderne norsk er i-en redusert til en e).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:43   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

Jeg har glemt alt jeg en gang "kunne" om norrønt språk.
beklager. Men jeg deler gjerne ut en sympatiklem!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:45   #5
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

Tusen hjertelig takk, Stompa. Utrolig hvordan det forblir låst i tankegangen om den først har låst seg.

Tar hjertelig imot sympatiklemmer. Spesielt når de er så gode som DM sine.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:55   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

http://www.hf.uib.no/i/Nordisk/gramm...rr%20Gramm.pdf

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:57   #7
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avlyd og omlyd i norrønt språk

Flinke Nabojenta!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no