Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Liberal?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-09, 13:36   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg ser ingen motsetning mellom å være liberal og konservativ.

Neida, ikke nødvendigvis på norsk. Men på engelsk blir det rart. Det var ikke vondt ment altså, jeg bare syntes det var litt morsomt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 13:38   #22
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det er lenge siden FrP kvittet seg med alle med liberalistisk tankegang. FrP i dag har INGENTING med liberalisme å gjøre, etter min mening. Venstre er det eneste liberale partiet i Norge. Mange i Høyre omtaler seg også som liberalkonservative.

Jeg tenker på liberalisme som tanken om det "frie menneske" og at samfunnet bør organiserest på en slik måte at alle får mulighet til å "dyrke" friheten. Tenken om å reduserere statlige inngrep hører vel også liberalismen til og i så måte kan man vel si at FrP er liberalistisk? (Er med på at Venstre også er et liberalistisk parti.) Liberalisme innebærer vel også tanken om at økonomiske forskjeller er noe man må godta? For meg blir det feil å si at FrP ikke har noe med liberalisme å gjøre iallfall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 13:53   #23
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.692
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tenken om å reduserere statlige inngrep hører vel også liberalismen til og i så måte kan man vel si at FrP er liberalistisk?

FrP ønsker å regulere mye og ønsker stor statlig inngrepen på flere områder. De vil regulere markedet også: http://www.abcnyheter.no/node/83402

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 13:53   #24
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Liberal?

Siden jeg også har tenkt på FrP som et liberalistisk parti, gikk jeg faktisk inn på FrP sine nettsider. () Og fant følgende:

Sitat:

Fremskrittspartiets prinsipper

IDEOLOGISK GRUNNLAG

Fremskrittspartiet er et liberalistisk parti. Det bygger på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon og kulturarv med basis i det kristne livssyn.
Fremskrittspartiets hovedmål er sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.

  Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 13:55   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Siden jeg også har tenkt på FrP som et liberalistisk parti, gikk jeg faktisk inn på FrP sine nettsider. () Og fant følgende:

Kan vi konkludere med at det er FrP selv som ikke vet hva liberalistisk betyr?

Vi har vel slått fast i en annen tråd at de kan være litt ...kremt..... dumme noen ganger...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 14:05   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Liberalisme innebærer vel også tanken om at økonomiske forskjeller er noe man må godta? For meg blir det feil å si at FrP ikke har noe med liberalisme å gjøre iallfall.

Problemet (for meg i alle fall) ved å definere Frp som liberalistisk er at de ikke har en helhetlig politikk. FrP har veldig mange utspill og de opptrer helt frittstående fra en helhetlig idologi, synes jeg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 15:00   #27
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

På engelsk har liberal ei anna tyding enn liberalistisk på norsk. Liberal blir brukt som motstykke til konservativ.

Det stemmer muligens på amrikansk, men ikke på engelsk. Libralism er ikke nødvendigvis likt "libraterianism" men temmelig nært.

Mye av essensen både i libralisme og libertanisme er vel skissert i Friderich Hayek sin bok "the road to serfdom". Om det er bibelen er ikke venstre et liberalt parti.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 15:19   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Problemet (for meg i alle fall) ved å definere Frp som liberalistisk er at de ikke har en helhetlig politikk. FrP har veldig mange utspill og de opptrer helt frittstående fra en helhetlig idologi, synes jeg.

Joda, men det gjelder vel de aller fleste av partiene, mangelen på en helhetlig ideologi, mener jeg.
(Med unntak av Rødt, kanskje.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 17:12   #29
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.789
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liberal?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enig med MinaX, Venstre er vel det eneste partiet som er liberalistisk.

Altså... Venstre er et liberalt (ev. sosial liberalt) parti, ikke et liberalistisk.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 20:41   #30
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liberal?

Her er litt artig lesestoff i denne samanhengen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no