Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 18:12   #141
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Hvorfor er det galt å si at mennene er barske og tøffe, mens jentene er søte og snille?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:25   #142
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Synes det er rart at mange reagerer "så" negativt på mennene. Det er lett for oss som har "hjemmeværende" menn og si at man skal dele på oppgavene. Men alle har ikke det, og har derfor valgt en annen fordeling, og trives sikkert med det. Hva tror dere ville ha skjedd hvis damene her skulle overtatt mannen sin jobb? Stå opp midt på natta, starte båten, ordnet med mototrøbbel, fisket i iskaldt vær etc,etc. Tror vi hadde sett mange "keitete" kvinner da også, samt at vi hadde fått oss en god latter. Vel, jeg tar det som det er, "underholding" med hverdagsmennesker i rollene.

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Neste gang får de lage tv-underholdning av kvinner som skal være soldater i Afghanistan, fallskjermjegere eller kapteiner på svære skip. Tror dere mennene hadde ledd av oss?? Det tror jeg. ( ikke at ikke kvinner kan gjøre disse forskjellige yrkene altså, men satt på spissen.)

Jeg syns det er utrolig at du klarer å sammenligne det å bo og ta vare på seg selv med et yrke.
Jovisst har vi hjemmeværende husmødre/fedre som har hjemmeoppgaver som yrke, samt mennesker som er utdannet innen renhold, matlaging osv, men i programmet skal mennene være aleine hjemme hos seg selv og det er ganske merkelig at menn i 2009 ikke skulle være i stand til det.

Kråka,- kjønnsrolletenkingen sitter nok hardt i deg. Det lyser igjennom.

Jeg kunne aldri levd med en mann som måtte ringe meg for å sette på en maskin med klær eller serverte ungene mine ferdigmat en hel uke fordi jeg var borte. Det er nesten sånn at jeg sliter med å skjønne at det finnes jenter/damer i 2009 som liker å leve sånn?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:26   #143
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvorfor er det galt å si at mennene er barske og tøffe, mens jentene er søte og snille?

Kråka, i dønn alvor: Synes du kvinner ikke burde ha jobber som krever at man er barsk og tøff? Politi? Lege? Statsminister? Synes du menn ikke bør jobbe som sykepleier, førskolelærer eller frisør?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:32   #144
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.900
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg kunne aldri levd med en mann som måtte ringe meg for å sette på en maskin med klær eller serverte ungene mine ferdigmat en hel uke fordi jeg var borte. Det er nesten sånn at jeg sliter med å skjønne at det finnes jenter/damer i 2009 som liker å leve sånn?

Det var meg som skrev det og ja, jeg lager maten og setter på vaskemaskinen. Men det er han som rydder og vasker opp etter middagen, han som rydder mest i huset og før vi hadde vaskehjelp var det han som vasket også. Vi lever fint sånn. Jeg slipper å gjøre det jeg hater og han slipper det han ikke liker. Jeg elsker jo å lage mat, men han elsker nok ikke å rydde.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:35   #145
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvorfor er det galt å si at mennene er barske og tøffe, mens jentene er søte og snille?

Fordi det ikke stemmer. Selv om du er en liten puselus som liker å være rosa og myk så er det faktisk ikke alle kvinner som det passer for.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:35   #146
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det var meg som skrev det og ja, jeg lager maten og setter på vaskemaskinen. Men det er han som rydder og vasker opp etter middagen, han som rydder mest i huset og før vi hadde vaskehjelp var det han som vasket også. Vi lever fint sånn. Jeg slipper å gjøre det jeg hater og han slipper det han ikke liker. Jeg elsker jo å lage mat, men han elsker nok ikke å rydde.

OK. Jeg kan være med på at dere har en grei fordeling totalt, men kan du forklare meg hvorfor han ikke bare kan lære seg å bruke maskinen, slik at du kan slippe å bli oppringt f.eks på jentehyttetur for å sette på en klesvask pr tlf?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:39   #147
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.900
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Myrsnipa: Jeg har lært ham det. Men ettersom han gjør det så sjelden så glemmer han nok litt hvor mange grade de enkelt plaggene skal ha. Det jeg burde lære ham er nok å lese en vaskeanvisning.

Jeg har vært innlagt på sykehus i flere uker i strekk og både han og poden hadde rene klær og spiste mat hver dag. (Det har vært i forbindelse med fødsel og innleggelse av minstebror).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:41   #148
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Synes du menn ikke bør jobbe som sykepleier, førskolelærer eller frisør?

Tragisk, men sant: Det jobber en mann i barnehagen til Storebror, og takk og lov endatil på avdelingen til Storebror. Da han begynte der var det en av damene som trakk ham til side og i fullt alvor fortalte ham at mannfolk ikke hadde noe som helst med å jobbe i en barnehage, da de ikke er i stand til å vise omsorg.

Så de holdningene lever dessverre i beste velgående.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:43   #149
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

.......................


Sist redigert av Kråka : 11-02-09 kl 11:53.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:45   #150
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Fordi det ikke stemmer. Selv om du er en liten puselus som liker å være rosa og myk så er det faktisk ikke alle kvinner som det passer for.

Jeg er langt fra rosa og puselus. Har bare 2-3 plagg som er rosa. Her hersker det meg mot 3 gutter, så kanskje jeg er litt miljøskadet.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:47   #151
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg greier ikke gripe tak i hva du vil og mener, Kråka.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:52   #152
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Hva er det du ikke skjønner da?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:57   #153
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hva er det du ikke skjønner da?

Hva du egentlig mener om kjønn og likestilling.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:59   #154
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg mener egentlig at vi skal og kan gjøre alt det menn kan. Og da mener jeg alt. Det innebærer at jenter må i militæret og guttene bør begynne å velge yrker som er litt mer kvinnebasert, eks sykepleien.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 21:38   #155
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.528
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Start med å la din mann gjøre sin del av husarbeidet, du Kråka. Da er han en god rollemodell for barna deres.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 21:42   #156
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Start med å la din mann gjøre sin del av husarbeidet, du Kråka. Da er han en god rollemodell for barna deres.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 21:44   #157
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg mener egentlig at vi skal og kan gjøre alt det menn kan. Og da mener jeg alt. Det innebærer at jenter må i militæret og guttene bør begynne å velge yrker som er litt mer kvinnebasert, eks sykepleien.

Men allikevel mener du det er greit med en holdning som sier at jenter er søte og snille, mens menn er barske og tøffe? Og at det er greit at damer tar seg av hus og hjem mens mannen er ute og gjør "manneting"? Jeg skjønner ikke helt jeg heller, Kråka. Mener du at det hadde vært kult om kvinner og menn kunne gjort det samme, men at vi ikke gjør det fordi det ikke er naturlig?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 21:45   #158
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg kunne aldri levd med en mann som måtte ringe meg for å sette på en maskin med klær eller serverte ungene mine ferdigmat en hel uke fordi jeg var borte. Det er nesten sånn at jeg sliter med å skjønne at det finnes jenter/damer i 2009 som liker å leve sånn?

Jeg er helt på linje med deg. Men her vi bor lever mange ganske tradisjonelt enda, og jeg tror at mange av damene synes ulempene med en mann som jobber skift og/eller mye overtid oppveies av at de selv kan være mer hjemme. Jeg synes det høres helt grusomt ut (og dessuten synes jeg barn bør se pappaen sin mer enn som så), men det er ganske mange som har helt andre verdier og prioriteringer herover. Jeg greier ikke helt å skjønne de valgene, men så har det heller aldri vært intessant for meg å være hjemmeværende. :dårlighusmor:

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 21:50   #159
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.528
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Bokormen: Jeg tror de som har andre prioriteringer flytter fra Husøya, ettersom arbeidsmarkedet der er begrenset. Vi så jo at noen (menn) pendlet til jobb i f.eks. Nordsjøen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 22:19   #160
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Start med å la din mann gjøre sin del av husarbeidet, du Kråka. Da er han en god rollemodell for barna deres.



Sist redigert av Kråka : 11-02-09 kl 11:54.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no