Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 18:35   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan rengjøre vaskemaskinen

fy søttan, jeg må ha skrekkelig dårlig karma om dagen, for vi forfølges av uhell, triste hendelser, og saker og ting som går i stykker.
Nå er det vår vaskemaskin som står for bråket.
I stad kom jeg nemlig inn på badet og fant vann utover hele gulvet.
Riktignok kommer ikke vannet fra selve maskinen, men fra det røret som vannet fra maskina renner ut i. Altså det som slangen fra maskina, henger oppi, om dere skjønner. Huff, jeg er ikke så god til å forklare...
Jeg tok i alle fall slangen opp av dette røret, og så at det er fult av brunsvart guffe nedi røret, og også inni slangen fra vaskemaskinen. Det ser mes ut som en blanding av lo, såpe, og gammal møkk.
Røret er i alle fall delvis tett, så når maskinen pumper ut vann så fylles røret opp, og så renner det over. Jeg har helt noe avløpsrens oppi røret, men hva gjør jeg med møkka i slangen?

Hvordan unngår man slikt som dette da?
Er det noe husmorråd man kan følge for å holde det åpent, rent, og pent?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 18:38   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Oi!
Kan dette skje altså?!

Hm, kanskje det er lurt å ta en skylling på maskinen og rett og slett ha avløpsrøret fra maskinen ned i en bøtte? og så stå der slik at du kan tømme bøtta om det blir for mye vann da?

Vet ikke hvor mange liter vann som går med i en skylling jeg....
Så er det vel et filter på vaskemaskina et sted og som kanskje burde blitt renset da? Med det samme man er i gang?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 18:47   #3
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Oi!
Kan dette skje altså?!

Hm, kanskje det er lurt å ta en skylling på maskinen og rett og slett ha avløpsrøret fra maskinen ned i en bøtte? og så stå der slik at du kan tømme bøtta om det blir for mye vann da?

Vet ikke hvor mange liter vann som går med i en skylling jeg....
Så er det vel et filter på vaskemaskina et sted og som kanskje burde blitt renset da? Med det samme man er i gang?

Ja, dette kan visst skje, og det skjer helst når det passer dårligst.
Filteret på maskinen er vi ganske flinke til å rense, for jeg er skrekkelig dårlig på å sjekke bukselommer før jeg hiver de i maskinen, og da er filteret stadig fullt av hårspenner, småstein, mynter, skruer, og annet smårask.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 20:50   #4
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Kjører du jevnlig kokeprogram på maskinen? Det hjelper på for å holde maskinen og rørene "rene".

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:04   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Jeg har lært at jeg en gang i blant skal kjøre kokvask program på tom maskin. Husker på det selv sånn ca 4-5 ganger i året.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:26   #6
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg har lært at jeg en gang i blant skal kjøre kokvask program på tom maskin. Husker på det selv sånn ca 4-5 ganger i året.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:40   #7
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Ah, nei det er det lenge siden jeg har gjort. Gjorde det i stad da, og håper det har fått orden på sakene. Virker som røret er åpent igjen nå, heldigvis.

Takk for tipset!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:19   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg har lært at jeg en gang i blant skal kjøre kokvask program på tom maskin. Husker på det selv sånn ca 4-5 ganger i året.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:23   #9
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Jeg bruker å kjøre maskinen tom på 90 grader, det løser opp!

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:08   #10
Lille Blomst
Aktiv
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 112
Lille Blomst har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Men må kokvasken være tom? Jeg vil tro det er det varme vannet som løser opp, ikke det rene? Eller?

__________________
Storesøster 2005 Mellomstemann 2007 Lillesøster 2008

Lille Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:26   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rengjøre vaskemaskinen

Oi, takk for tips! Har problemer med at det renner over når vaskemaskinen tømmer seg. Skal prøve en runde med kokvask i morra.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no