Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-08, 17:00   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Jeg vet ikke om dette er riktig sted for problemstillingen, men jeg regner med at noen flytter tråden om det er feil.

Vi har bygget dobbeltgarasje med loft og engasjerte en elektriker til å legge inn strøm og lys nede i garasjens hovedrom (4 lysrør, strøm til portåpner og stikkontakter - tror jeg har nevnt alt nå), 5 utelys, strøm på loftet, en panelovn og to skinner med spotter. I tillegg har han lagt opp strøm fra huset til garasjen og gjort noe inne som tok maks en time. Vi har selv kjøpt panelovn, lysarmaturer og spotter.

Vi hadde håpet at arbeidet skulle ta et par dager. Etter fire dager ba vi om et overslag for å kunne vurdere om vi hadde råd til mer arbeid, eller om vi måtte utsette noe. Vi fikk da et overslag på 20 - 24 000 kr.

Nå har vi fått en regning på 35 000 kr, noe som er mye mer enn vi både ble forespeilet og har råd til sånn rett før jul. Vi hadde jo tatt pause i arbeidet om vi visste at det skulle bli så dyrt. I tillegg til at vi har dilemmaet med pengene i seg selv, er det slik at elektrikeren egentlig er en veldig hyggelig kar som vi kjenner og hadde stor tillit til.

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring som gjør at dere kan vurdere beløpet for jobben som er gjort og antall dager han brukte?

Vi tror kanskje at han har jobbet veldig sakte. I tillegg kan det virke som at han ikke inkluderte moms da han oppga 20-24 000 etter fire dager, og at beløpet nå er med moms. Har ikke elektrikere plikt til å oppgi pris med moms helt fra starten?

Vi angrer nå veldig på at vi ikke gikk ut og ba om anbud, i stedet for å velge en vi kjente og hadde tiltro til .

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:24   #2
Guffen
Hvor er hengekøyen!?
 
Guffen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 144
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Håndverkerpriser har jeg inntrykk av at ofte er oppgitt uten moms...

Hvorvidt prisen rimer er litt vanskelig å si...

Dere har fått montert:
- 4 lysrør
- strøm til portåpner
- ___stk stikkontakter ??
- 5 utelys
- strøm på loftet (antall punkter)
- en panelovn
- to skinner med spotter.

Har han vært inni sikringsskapet? evt satt opp nytt sikringsskap i garasjen?
Oppsett av sikringsskap m/sikringer er jo også ganske kostbart.

Generelt kan du vel regne 1000-1500 kr pr tilkoblingspunkt inkl kontakt (m/moms, og uten vennerabatt).
Mulig det har vært litt prisstigning siden jeg sjekket dette sist...

Håper dette var litt til hjelp.

__________________
Guffen og gutta (05 og 06)
"I will rather be an optimist and a fool, than a pessimist and right." A.Einstein
Guffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:29   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

For det første så bør henter man inn pris før man leier inn noen
og elektriker er dyrt.
Hadde du fått tilbud så hadde du hatt noe å falt tilbake på.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:32   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Jeg har fått tilbud på strøm fra hus til garasje (3-fas), koblingspunkt i garasjen, tre lyspunkter ute, tre lyspunkter inne, tre stikkontakter, tre lysbrytere, skumringsbryter og to doble lysarmaturer. Komplett 14900 med moms - ikke den billigste elektrikeren i området, men pålitelig og grei. Ut i fra dette høres det første overslaget på deres jobb greit ut, og 35 000 godt i overkant av hva man burde kunne forvente.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:32   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Ellers skal overslag ikke overskrides med mer enn 15 %, i så fall skal det varsles FØR arbeidet blir gjort.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:38   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Han har forresten satt opp ganske mange stikkontakter. Han har satt opp en koblingsboks ute. Denne måtte han forresten flytte fordi han oppdaget at han hadde satt den et sted hvor det renner mye vann når det renner.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:39   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Ellers skal overslag ikke overskrides med mer enn 15 %, i så fall skal det varsles FØR arbeidet blir gjort.

Det første overslaget var hvor mye det ville koste det han hadde gjort etter fire dager. Vi hadde regnet med at det skulle komme på maks noen få tusen over 24 000.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:40   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg har fått tilbud på strøm fra hus til garasje (3-fas), koblingspunkt i garasjen, tre lyspunkter ute, tre lyspunkter inne, tre stikkontakter, tre lysbrytere, skumringsbryter og to doble lysarmaturer. Komplett 14900 med moms - ikke den billigste elektrikeren i området, men pålitelig og grei. Ut i fra dette høres det første overslaget på deres jobb greit ut, og 35 000 godt i overkant av hva man burde kunne forvente.

Har ikke du loft?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:49   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Har ikke du loft?

Har du ikke lest garasjetråden min??














Ikke noe loft, men to separate rom.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:59   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Vi hadde nylig elektriker, og han gjorde:

la opp strøm til ett punkt i garasjen og koblet det til strømskapet på en kurs
la opp strøm til kjellerstua (6 punkt + bryter = 7 punkt), koblet til en kurs på dette i strømskapet

Dette kostet oss 10 000 kr, så elektriker er dyrt!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 18:07   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Dyrt eller ikke dyrt vet jeg ikke, men han har ikke lov å oppgi pris uten moms til privatpersoner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 18:46   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Har du ikke lest garasjetråden min??














Ikke noe loft, men to separate rom.

Jo jeg har i grunnen det, men det hadde jeg visst ikke fått med meg.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 18:48   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Det høres ut som du har fått overslag uten moms, gitt. Det burde jo vært presisert. Kjipt med sånn ekstraregning før jul.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:33   #14
knøttet
liksom sporty
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
Innlegg: 329
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Min erfaring er at håndverkere (og jeg er gift med en ) nesten alltid oppgir pris UTEN moms..

Jeg vet at når vi har hatt elektriker har det alltid blitt mye dyrere enn hva vi har trodd først.. Men det har også skjedd at vi har blitt feilfakturert, så kanskje du burde dobbeltsjekke og ta en snakk med han?

Lykke til!

__________________
Gutta mine: '05 og '07
knøttet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:54   #15
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Det som er litt spesielt her, er at vi helt spesifikt sa til han etter fire dager at nå må vi vite om vi har råd til mer i denne omgang. Så ber vi han finne ut hvor mye det vil koste det han har gjort så langt, og han sier 20-24 000, og etter å ha brukt en dag til kommer altså regningen på 35 000 . Jeg regner med han skjønner at vi ikke tryller penger.

Jeg mener da bestemt at man er pliktig til å oppgi priser inkl moms til privatkunder... stemmer ikke det?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 20:13   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.851
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg mener da bestemt at man er pliktig til å oppgi priser inkl moms til privatkunder... stemmer ikke det?

Jo, det stemmer. Dere er ikke for proffesjonelle å regne. Ganske standard pris er 380-400 kroner timen pluss moms. For enkelthets skyld kan du regne 500 kroner timen. Fire dagers arbeid koster da 15 000 i rene arbeidspenger og så kommer materialer i tillegg. Jeg ville ha bedt både om timeliste og oversikt over innkjøpte materialer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 20:18   #17
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Uff, kjedelig overraskelse!

Jeg kan ikke uttale meg om elektrikkerpriser og hva som er rimelig i denne saken, men jeg kan vise til min egen erfaring når det gjelder rørlegger.

Jeg oppfatter at det k a n være brudd på hva man kan forvente dette. Både i forhold til prisoverslaget dere fikk i forhold til regningen dere har fått og at han er pliktig til å opplyse om pris inkl mva.

15% over forespeilet pris er hva loven forteller som greit.

Det er jo litt ekstra kinkig siden dere kjenner vedkommende. Jeg ville ha startet med et forsøk på en god dialog med vedkommende.

Kjedelig dette.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 20:26   #18
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.428
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Jeg syns dette høres mye ut, for selv om han har brukt 15 000 i arbeidspenger så er det begrenset hvor masse materialer han kan ha brukt når dere har kjøpt inn armaturer (ofte dyrt gjennom elektriker) og panelovenen selv. Hvor mye kjenning er denne mannen? Skulle dere få hans priser på materialet eller vanlige elektrikerpriser?

Jeg ville faktisk ha skrevet en spec og sendt til et par elektrikerbedrifter og fått tilbud for å kontrollsjekke både tidsbruk og materialebruk.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 20:29   #19
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Dette sier min samboer som er saksbehandler(i faget): Med tanke på pris med eller uten moms må dette spesifiseres ved tilbud. Det er alltid en ulempe at det ikke er gjort noen skriftlig avtale. Når det her er en "tvist" bør dere få til en dialog og se hvor dette bærer hen. Som en siste utvei hvis det blir full krangel finnes det fagfolk som utfører eltakst for å kunne bedømme om utført arbeid er ihht. pris(dette kan koste mer enn det smaker).

Hva er det som har tatt så lang tid?

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 21:06   #20
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det rimelig at dette skulle koste så mye?

Interessant det dere skriver. Jeg tror mannen min nevnte at han snakket om en timepris på 700 kr timen pluss moms.

Nenne: Er det virkelig standard med 400 kr timen altså?

HH: Han har generelt brukt lang tid på alt. I tillegg snakket han om at han knotet med noe en dag, og at han måtte flytte koblingsboksen fordi den var plassert på et ugreit sted.

Som jeg angrer på at vi ikke sjekket ulike prisalternativer. Vi valgte han fordi vi stoler på han, men det var visst ikke lurt. Jeg tror fremdeles han er en redelig kar, men firmaet har kanskje høye priser. I tillegg er han godt voksen og har en sykdom som kanskje hemmer han slik at han bruker lang tid.

Martis: Vi har aldri snakket om kjentpriser. Både han og vi ønsket å gjøre alt redelig og hvitt.

amor: Jeg har lest din tråd og har tenkt på din erfaring. Problemet vårt, er at dette er en person vi ikke ønsker å få et ugreit forhold til.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no