|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenNå kom jeg bare på et lite sidesprang her...
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg tror ikke folk oppfatter at det er særdeles få her som er antikirkemotstandere ...
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg er i det dumme hjørnet kjenner jeg, for jeg er litt usikker på hva antikirkemotstandere er.
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Det er motstandere av de som er mot kirken. Kanskje det faktisk ER noen her, når jeg tenker meg om.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Dette blir rett og slett for dumt Sitron. Den båssettingen blir rett og slett lavmål... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Og som vanlig tar du ting fullstendig ut av kontekst. Gå i skammekroken med deg!
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Ok jeg leste ikke alt som var skrevet siden jeg var her inne tidligere.... Sorry. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Audacious
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, en relatert lettere avsporing fordi prikker ikke egner seg til lengre debatter - hvis du tenker deg veldig, veldig nøye om, kan du ikke se problemet med at et fag hvis læreplan slår fast at "I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse", setter opp en alminnelig forkynnende gudstjeneste som en integrert del av faget for å etter sigende oppnå læringsmålene i faget?
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo. Absolutt. Det ser jeg problemet med. (Fikk ikke med meg at det var begrunnelsen for å gå i kirken.) Det jeg derimot ikke ser på som vanskelig er at noen skoler velger å ha en time i kirken før jul fordi det er en tradisjon og fordi det er en viktig del av den norske kulturarven. Så lenge det er mulighet for fritak for de som har ikke ønsker det, ser jeg rett og slett ikke problemet. Mulig jeg er dum, eller så er det "alle andre" som er det. Satser på det siste. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Jeg surrer fælt.
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg tror jeg bør gå å legge meg. Ja, jeg tror det er noen som jager spøkelser som ikke finnes her Sitron. Altså kirkemotstandere som jeg ikke har sett. Men så tror ikke jeg på spøkelser heller.
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenUlvefar:
Godt poeng.Jeg er nysgjerrig på hva den bestemte retningen er rine.
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, det diskusjonen har dreid seg om i stor grad er valgfriheten. Det burde være et ikke-kirkelig alternativ for dem som ikke ønsker forkynnelse (som skolen faktisk ikke har lov til å bedrive!) i en juleavslutning.
Jammen det er jo det presten faktisk står og sier! Du vet hva en gudstjeneste innebærer, vel?
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Jeg har heller ikke sagt at det ikke bør være et alternativ til gudstjenesten. (Bortsett fra i mitt litt ironiske innlegg her tidligere, som ikke var helt bokstavlig ment.) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, det er ikke vanskelig å dele opp innlegget i ulike quoter og svare etter hver enkelt quote. Du kan klippe og lime eller trykke på dette:
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenOg så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke skjønner at man lar barnet sitt være med på å ta farvel til et elsket familiemedlem i kirken samtidig som man ønsker et alternativ til kirkelig juleavslutning.
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHer på skolen er det et alternativ til de som ikke skal/ikke ønsker gå i kirken i regi av skolen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Visste at jeg kunne klippe og lime, men.....:lat:
Nå vrir du litt på det her. Vi har diskutert forskjellige ting, akkurat her gikk det på hva som ble sagt i kirken og hvor skadelig det kunne være. Det er Ulvefar selv som har kommet med begrep som "svovelprekener" f.eks. Hvis du blar litt tilbake i tråden, ser du sikkert innlegget der han dro fram begravelsesliturgien som et argument. (Da uten å si hvem det gjaldt.) Sist redigert av rine : 08-12-08 kl 01:01. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
i tåkeheimen
|
Det er da ingen som har sagt at de ikke ønsker et alternativ til kirkelig juleavslutning? (Ikke rine en gang |
|
|
|