|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Merkelig påstand. En gudstjeneste er forkynnende, og kan dermed ikke ses på som et "informativt besøk". Og angående omvendte barn etter kirkebesøk - min eldste gikk en stund i kristent barnekor fordi det var det eneste tilbudet med kor i nærheten. I pausene oppdaget jeg at de faktisk drev med forkynnelse til de små, og min datter kom hjem og fortalte merkelige historier om gud og Jesus og presenterte disse som sannheter.
Det er ikke snakk om å kutte ut alt som har med religion å gjøre, men religionsopplæringen kan foreldre fint ta seg av selv i den grad de ønsker det. Det har blitt meg fortalt at i Nederland får barna fri fra skolen et gitt antall timer som er tiltenkt religionsopplæring, slik at foreldrene selv velger hva slags informasjon barna skal få.
Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen av oppgavene lussekattbaking og religionspåvirkning. Det å bake lussekatter er noe som tar mye tid den dagen det skal gjøres, gjerne en tid mange ikke har. Religionsopplæring kan gjøres når det føles hensiktsmessig, og går gjerne inn i hverdagen til den enkelte familie.
Og de barna som ikke ønsker å delta i den, skal de sitte på skolen og løse matteoppgaver?
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg er overrasket over hvor dårlig det står til med alternativer enkelte steder.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tror det er rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er så lett å finne noe som er bra nok. Dessuten så trenger man en eller flere personer på de enkelte skolene som faktisk klarer å komme på noe som er bra. Man tester ut litt ulike ting, noe funker, annet funker ikke. Det er sikkert riktig at mange skoler ikke er så positive til å lage et "ekstra" opplegg, men det er faktisk mange steder man jobber skikkelig for å finne på noe bra uten at det nødvendigvis blir det. Kanskje skoler skulle blitt flinkere til å dele erfaringer med hverandere..... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg har ventet på at du skulle dukke opp i denne tråden Acsa.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenPå storebrors skole er det julegudstjeneste, og de som ønsker alternativt opplegg må gi beskjed i meldeboka. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenVi måtte melde på mellombror. De som ikke leverte lapp fikk purring på sms,telefon eller mail.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, leser du hele tråden før du svarer? Forkynnelse i skolen er ikke bare en liten detalj for mange av oss. Min motvilje mot denslags gjorde meg til en "oppsetsig unge" på ungdomsskolen. Du sier selv at religion er et viktig fag. Det er jeg helt enig i. Dog med en objektiv holdning til religion, med like mye tid viet til alle de store trosretningene. Hvilke grunnholdninger det norske samfunn er bygget på bør komme frem i samfunnsfag, historie og denslags, ikke i religionsundervisning. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Audacious
|
Du leste tydligvis ikke e-posten min du quotet?
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenNei, herlighet, aC, du skjønner vel at man er mot all religionshistorie fordi man er mot religionsundervisning i skolen. Hejjegud altså!
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glad
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenNå har jo Ulvefar kommet med et godt eksempel på en person det ikke gikk spesielt godt med etter kristendomsundervisningen. Hun ville sikkert ikke sagt det samme om seg selv, og rukket opp hånda i den diskusjonen rine henviser til.
|
|
|
#13 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg klarer ikke helt å se at buddhismen og jødedommen skal få like stor del i undervisningen i Norge. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
heimføing
|
Sorry, feil eksempel da. Har ikke vært i så mange |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
:gjentar meg selv til deg kjedsommelige: |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Kanskje det... |
|
|
|
|
|
#18 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jeg er klar over at de fleste "kristne" i Norge (og andre land og rleigioner også har jeg inntrykk av, til tross for betydelig variasjon) er ganske lunkne og beholder sin versjon av religionen mest ut fra en varm og ullen følelse som blir truet når noen går dem inn på klingen og ber dem beskrive hva de egentlig tror på og hvorfor. Så det er ufint (TM).
|
|