Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-08, 10:32   #21
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Snakker nesten hele tiden mens jeg sitter i bilen. Har ratt- og talestyrt telefon, så jeg innbiller meg at det er bedre enn den mer manuelle varianten.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:43   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Hvis jeg kjører mannens bil så kan jeg godt snakket i telefonen. Den er koblet direkte til bilens høytalleranlegg, sånn at jeg overhodet ikke må gjøre noe annet enn å sørge for tilkoblingen før jeg kjører. Da blir det omtrent som å snakke med en som sitter i bilen.

Jeg bruker innimellom vanlig handsfree hvis jeg kjører min bil, men jeg er ikke veldig begeistret for den. Og jeg tror nok jeg blir en mye dårligere sjøfør når jeg bruker handsfree.

(Litt på siden: I helgen kjørte jeg for øvrig på skikkelig nullføre, men styresnø og hele pakka. Da skrudde jeg til og med av radioen for å ha optimal konsentrasjon på veien.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:49   #23
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Min mor har en egen evne til å ringe hver gang jeg kjører bil, og da hender det jeg svarer og sier at jeg skal ringe opp igjen. Om jeg har den koblet til handsfree-en (type høyttaler), så svarer jeg - men det kommer an på hvor jeg kjører.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 17:07   #24
Guffen
Hvor er hengekøyen!?
 
Guffen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 144
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Snakker ofte i telefonen når jeg kjører ja... men som regel bruker jeg handsfree.

__________________
Guffen og gutta (05 og 06)
"I will rather be an optimist and a fool, than a pessimist and right." A.Einstein
Guffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 17:12   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Så test av dette på Mythbusters, tror jeg det var. Øl var visst bedre enn håndholdt telefon. Selv syns jeg ikke noe om handsfree engang og foretrekker å ikke sitte på med sjåfører som snakke i telefonen hele tiden.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:18   #26
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Snakker nesten hele tiden mens jeg sitter i bilen. Har ratt- og talestyrt telefon, så jeg innbiller meg at det er bedre enn den mer manuelle varianten.

...når jeg kjører alene

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:19   #27
Explorern
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 18
Explorern har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Snakker med handsfree - og det går nok litt ut over kjøreferdighetene, men ikke så mye at det betyr noe vesentlig for trafikksikkerheten. Det er vel andre ting også som virker vel mye inn på ferdighetene; høre på radio, skifte CD, stille på varmeapparatet, snakke med passasjerer osv. Bør vi forby det også?

Explorern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 22:33   #28
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Det hender.
Men jeg har sluttet å skrive/lese sms mens jeg kjører.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 22:40   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Ja, jeg snakker i telefonen. Bruker handsfree når jeg husker å ta den med, og uten om den er glemt.
Kjører automat, så jeg slipper å fomle med telefon og giring i hvert fall.

Jeg er i grunn enig i dette med håndholdt telefon, og da spesielt om man kjører manuell bil. Man har en hånd for lite da.

Men jeg er ikke enig i at det også er farlig om man prater i handsfree. Det er jo strengt tatt ikke verre enn å prate med evt passasjerer.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:10   #30
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Jeg prøver å begrense det til et minimum. Det skal være veldig viktig for at jeg gjør det.
Jeg knoter forresten mer med handsfree en når jeg holder telefonen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 14:46   #31
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.016
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Jeg bruker ikke handsfree, men hverken snakker i mobil eller sender/leser SMSer når jeg kjører. Radio og musikk går fint, men jeg skifter ikke kanal eller CD mens jeg kjører. Bilen er et flott drapsvåpen som jeg bruker med respekt for potensialet og full oppmerksomhet.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:10   #32
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Skifter kanal og sanger gjør jeg selvsagt. Trenger ikke se bort fra veien for å gjøre det. Det tar noen millisekunder likevel.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:15   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Man har da tingtang på rattet for å skifte sang og volum.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:24   #34
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

ÅÅ det vil jeg ha! :drømme:

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:26   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Det er deilig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:38   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.909
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Jeg bruker i så fall hands free, men jeg merker jo selv av jeg blir mindre fokusert.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 16:03   #37
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Jeg har ikke handsfree, så jeg snakker ikke i mobilen mens jeg kjører.
Det ville heller ikke falt meg inn å hverken lese eller svare på sms'er mens jeg kjørte.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no