Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 21:38   #81
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.174
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Og for de som ønsker å gjøre noe med det; bli besøksvenn via Røde Kors eller Frivillighetssentralen i din kommune!

En rørende artikkel i A-magasinet forrige uke (eller noe sånt) over hvor mye noen timer annehver uke kan bety for den som er ensom.(Gamle mannen tok på seg pendressen og skjorte når besøksvennen skulle komme *snufs*)

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 21:45   #82
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En rørende artikkel i A-magasinet forrige uke (eller noe sånt) over hvor mye noen timer annehver uke kan bety for den som er ensom.(Gamle mannen tok på seg pendressen og skjorte når besøksvennen skulle komme *snufs*)

Jeg lurer på om det (også?) stod noe i Aften. Det var rørende, ja.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:02   #83
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Besøksvenn, det kunne vært artig å gjøre. Jeg savner jo min familie og har lite nettverk her jeg bor nå, og kanskje kunne det gjort dagene litt hyggeligere for noen. Hm. Litt lite tid til overs nå om dagen, men det kan da ikke fortsette som nå håper jeg. Det blir da vel bedre tider. Jeg savner familien min og foreldrene mine. Og det er veldig trist å lese om dem som ikke har noen. Mine har veldig mange. Heldigvis.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:54   #84
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Huff så trist. Begynte nesten å sippe litt. Og begynte å tenke på min grandtante. Tante Lella kalte vi henne.

Tante Lella døde som ett svært ensomt menneske. Hun ble sviktet av sin store kjærlighet og ble aldri gift. Hun var hørselshemmet store deler av sitt liv, og hadde ikke kontakt med sin søster (min farmor). Hun bodde i mange år på sykehjem, men tror hun var veldig ensom der også. Min onkel besøkte henne av og til, og min far og jeg var hos henne på juleaften de siste årene. Det er mange år siden hun døde, men jeg husker begravelsen hennes ennå. Vi var bare en håndfull familiemedlemmer, og jeg husker vi reagerte på at det ikke var noen fra sykehjemmet som kom, selv om bisettelsen ble holdt i kapellet i kjelleren der og hun hadde bodd der i årevis. Det var veldig veldig stusselig og trist. Nå fikk jeg egentlig veldig dårlig samvittighet for at vi ikke besøkte henne oftere.

Min farmor var vel også ensom i den forstand at hun ikke hadde venner de siste årene hun levde. Men hun var nå stort sett med på familiebegivenheter, og kom seg nå ut av huset en gang i blant.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 23:04   #85
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Det er trist, men det kan være mange årsaker til at ingen var i hennes begravelse som dere jo nevner i flere innlegg her.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 23:25   #86
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Det sto at hun hadde en leieboer som hadde holdt henne i hånden dagen før hun døde, men som dessverre ikke kunne komme i begravelsen. Jeg synes det er fint å tenke på at hun hadde ham i alle fall. Selv om det er uendelig trist.

Dette la jeg merke til også, og det gjorde hele historien mindre sørgelig. Som flere sier så er det jo faktisk tristere å være alene mens man lever, enn i begravelsen. Tristheten der er jo vår - presten og vi som leser om den - og et speil på en annen ensomhet som kanskje har vært uendelig vond. Og uten å forsvare mennesker som skyver alle nære fra seg med en uakseptabel oppførsel, vil jeg jo tro at deres ensomhet er like vond som andres.
Denne kvinnen hadde i det minste noen hos seg på dødsleiet - det er noe jeg håper å få være så heldig å ha. Det kan man jo aldri vite, enten man har nære og kjære i live og rundt seg eller ikke.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Og for de som ønsker å gjøre noe med det; bli besøksvenn via Røde Kors eller Frivillighetssentralen i din kommune!

En rørende artikkel i A-magasinet forrige uke (eller noe sånt) over hvor mye noen timer annehver uke kan bety for den som er ensom.(Gamle mannen tok på seg pendressen og skjorte når besøksvennen skulle komme *snufs*)

Jeg meldte meg inn i Røde Kors med tanke på dette, men ser at jeg ikke har kapasitet slik livet mitt er nå. Men om noen år er dette noe jeg kommer til å melde meg på.

  Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 12:20   #87
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Jeg får lyst til å sende blomster til den leieboeren, kjenner jeg.

Det du skriver, Koma, brakte fram minner hos meg også. Jeg var ikke til stede i min farfars begravelse. Da han døde, hadde jeg ikke sett ham på flere år fordi pappa ville det sånn. Farfar var sterkt rammet av demens, og pappa ville at vi skulle huske ham som han var. Hadde jeg vært eldre, ville jeg nok ikke latt meg stoppe av det, men jeg var tenåring og usikker og lite mobil. Da farfar døde, bodde jeg i Trondheim, og pappa syntes ikke det var nødvendig at jeg kom hjem til begravelsen. Det var en tung avgjørelse å ta. Etter min fars ønske var bare han, mamma (som han da var separert fra) og min bror til stede.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:28   #88
Explorern
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 18
Explorern har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Hadde hun hatt mange penger hadde det sikkert vært noen der. Ville ikke det vært enda tristere?

Explorern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:43   #89
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Jeg håper ikke jeg dør før jeg får noen venner.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:43   #90
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Opprinnelig lagt inn av Explorern, her.

Hadde hun hatt mange penger hadde det sikkert vært noen der. Ville ikke det vært enda tristere?

Næsj. Kjøpte venner er også venner.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:46   #91
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg håper ikke jeg dør før jeg får noen venner.

Du hadde jo den venninnen som fødte på feil dag, tenker du angrer deg på mobbingen nå.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:47   #92
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Hun er så surrete, hadde aldri husket å komme.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:48   #93
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hun er så surrete, hadde aldri husket å komme.

Dvs at egentlig så trenger du flere venner med Filofax eller lignende?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:43   #94
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Slike saker som dette er jo kjempetrist, men det er faktisk mange der ute som ikke har noen.
Mange har ikke barn, mange har vært enebarn selv og familien er døde, naboer/venner mister man kanskje kontakt med etterhvert som årene går.
Mange har kompliserte familieforhold.
Det er kjipt når offentlig utnevnt verge er din nærmeste pårørende.

Trist er det uansett, men jeg føler ikke at begravelsen er et sted å ta igjen det tapte med besøk, familieforsoning osv. Da er det liksom for sent.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no