Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-08, 17:42   #41
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette handler både om rettigheter du har som fotograf, og som motiv. Bestemmelsen sier: "Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår."



De lovene tilsier jo at man kan legge ut en hel del bilder det jeg kan se i allefall.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 18:56   #42
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

Internett har kommet for å bli, og det er ikke mye man kan gjøre med det egentlig...

Joda, internet har kommet for å bli men det er mange grunner til at man ikke ønsker bilder av seg selv liggende på f.eks. facebook. Det er noen som har yrker som gjør at de ikke bør ha bilder av seg selv på nettet, ikke alle tenker over dette når de legger ut bilder.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 19:00   #43
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De lovene tilsier jo at man kan legge ut en hel del bilder det jeg kan se i allefall.

Nåja, det er vel ikke helt slik heller da. Når man legger ut bilder fra en fest kan man jo ikke akkurat påberope seg at personen ikke er en viktig del av bildet.

Loven henviser mer til bilder av allmenn karakter slik at det er fortsatt ulovlig å legge ut bilder fra en fest dersom de som er i bildet ikke har samtykket.

Uansett er det viktig å legge begrensninger på bilder som legges ut på facebook. De bildene jeg selv har der er det kun et fåtall av mine venner som har tilgang til.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:49   #44
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Joda, internet har kommet for å bli men det er mange grunner til at man ikke ønsker bilder av seg selv liggende på f.eks. facebook. Det er noen som har yrker som gjør at de ikke bør ha bilder av seg selv på nettet, ikke alle tenker over dette når de legger ut bilder.

Burde man ikke tenke litt over dette før man registrerer seg på steder som Facebook da egentlig?

En annen ting er at man kan sette ganske strenge privacy settings. Man kan faktisk begrense spredningen av disse bildene så mye man vil. Jeg lar feks ikke mamma, eller søstern på 14 få tilgang til bilder som er tagget av meg.. .. Om man skal være så forsiktig så bør man unngå å bli med på bilder i det heletatt egentlig. For de aller fleste oppbevarer bilder på nett, har blogg, Facebook ol... Man kan strengt tatt ikke stole på noen sikkerhetstiltak med mindre det er kryptert med flere nøkler osv..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:52   #45
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nåja, det er vel ikke helt slik heller da. Når man legger ut bilder fra en fest kan man jo ikke akkurat påberope seg at personen ikke er en viktig del av bildet.

Loven henviser mer til bilder av allmenn karakter slik at det er fortsatt ulovlig å legge ut bilder fra en fest dersom de som er i bildet ikke har samtykket.

Uansett er det viktig å legge begrensninger på bilder som legges ut på facebook. De bildene jeg selv har der er det kun et fåtall av mine venner som har tilgang til.

Jeg er helt enig at det ikke er et entydig ja, men det er heller ikke et entydig nei. Sånn jeg ser det så er facebook en vennegreie og dermed ikke et sted jeg tenker på som "fy fy" når det kommer til bilder. Ville såfall revurdert vennelista mi om det var innstillingen min til å dele bilder med nye og gamle venner. Evt slettet.

Helt enig i det siste der. Det er litt opp til en selv og.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:52   #46
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Burde man ikke tenke litt over dette før man registrerer seg på steder som Facebook da egentlig?

En annen ting er at man kan sette ganske strenge privacy settings. Man kan faktisk begrense spredningen av disse bildene så mye man vil. Jeg lar feks ikke mamma, eller søstern på 14 få tilgang til bilder som er tagget av meg.. .. Om man skal være så forsiktig så bør man unngå å bli med på bilder i det heletatt egentlig. For de aller fleste oppbevarer bilder på nett, har blogg, Facebook ol... Man kan strengt tatt ikke stole på noen sikkerhetstiltak med mindre det er kryptert med flere nøkler osv..

Tagget av deg ja, men de hvor du er tagget av andre har du jo mindre kontroll på. Selvsagt har man strenge personverns settinger som man bør bruke. Selvsagt kan man ikke stole på noen, dermed er det kanskje ikke så lurt å gi så mye av seg selv på nettet.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:57   #47
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Tagget av deg ja, men de hvor du er tagget av andre har du jo mindre kontroll på. Selvsagt har man strenge personverns settinger som man bør bruke. Selvsagt kan man ikke stole på noen, dermed er det kanskje ikke så lurt å gi så mye av seg selv på nettet.

Jeg ville ikke tagget noen jeg ikke trodde syntes det var ok. Dvs folk som har bilder av seg selv der fra før, bilder som andre har tagget, folk som er nogenlunde aktive osv. Er det en person uten bilde og profil som er besøkt en gang så ville jeg aldri tagget bildet. Det er jo stort sett snakk om folk jeg tilbringer tid med nå for tiden og som jeg faktisk kjenner godt.

Stole på? Jeg har ikke noe å være flau over jeg.. selv ikke for en fremtidig arbeidsgiver. Flere av sjefene jeg har jobbet for før er der og. Nettsamfunn er noe veldig mange deltar i. Jeg har tilgode å se noen dele virkelig vulgære bilder med hele vennelista si på fjaseboka...

Som sagt. Jeg har slettet noen venner på FB og det kan hende jeg gjør det igjen. Men i det man er med på et bilde, så risikerer man altså at andre får se det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:59   #48
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

At du ikke ser problemet betyr jo ikke at andre ikke ser det. Man kan jo ha mange grunner for det, og derav bør man faktisk be om tillatelse før man legger ut bilder av andre. Noe annet er jo bare ufint.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 20:59   #49
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

At du ikke ser problemet betyr jo ikke at andre ikke ser det. Man kan jo ha mange grunner for det, og derav bør man faktisk be om tillatelse før man legger ut bilder av andre. Noe annet er jo bare ufint.

Ja om man har folk man ikke anser som venner på lista si, så ser jeg problemet. Men dette mener jeg at man må ta ansvar for selv jeg da..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 21:06   #50
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja om man har folk man ikke anser som venner på lista si, så ser jeg problemet. Men dette mener jeg at man må ta ansvar for selv jeg da..

Man kan ha problemer med bilder på nett selv om man bare har venner på listen sin. Det er ikke sikkert man vil ha det, rett og slett.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 21:08   #51
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja om man har folk man ikke anser som venner på lista si, så ser jeg problemet. Men dette mener jeg at man må ta ansvar for selv jeg da..

Men det er da ikke riktig av mine venner på min liste å legge ut bilde av meg som deres venner igjen kan se uten at jeg har gitt min tillatelse.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 22:10   #52
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men det er da ikke riktig av mine venner på min liste å legge ut bilde av meg som deres venner igjen kan se uten at jeg har gitt min tillatelse.

Nemlig!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 23:19   #53
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Burde man ikke tenke litt over dette før man registrerer seg på steder som Facebook da egentlig?

Om jeg er registrert der eller ikke har da ingenting å si! Bildene ligger jo der likefullt, enten jeg er registrert der eller ei.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 08:54   #54
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

Internett har kommet for å bli, og det er ikke mye man kan gjøre med det egentlig...

Jeg er enig med deg, men det er en spesiell situasjon i mitt tilfelle for hvorfor det ikke var heldig at det lå der. Jeg har ikke lyst til å gå inn på hvorfor her, men det er en veldig god grunn.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:08   #55
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja om man har folk man ikke anser som venner på lista si, så ser jeg problemet. Men dette mener jeg at man må ta ansvar for selv jeg da..

Også sånn for ordens skyld - han som hadde lagt ut bilde av meg var ikke en på min venneliste. Han var i utgangspunktet ikke klar over forholdene i min situasjon som gjorde at det var uheldig at bildet lå der. Jeg kjenner ikke vedkommende utover at han var i samme private selskap ved en anledning, og der tok dette bildet.

Bildet ble så tagget av en jeg kjenner.

Dermed visste jeg ikke selv at det lå et tagget bilde - eller bilde i det hele tatt der ute før jeg tilfeldigvis var innom fb. Hvilket skjer veldig sjelden.

Så langt er jo historien grei nok, det var litt uhøflig kanskje å legge ut bilder av en fest med mennesker man ikke kjenner særlig godt og som det slettes ikke er sikkert at vil ha et slikt bilde på fb. Men samtidig så er det ikke så godt å vite hvis man er litt "morn" at det kan hende andre mennesker har situasjoner i sine liv som man ikke vet om, men som gjør at de ikke ønsker å ha trynet sitt presentert der.

Det som gjorde meg forbannet var at jeg sendte ham en melding da jeg så bildet og forklarte hva grunnen var til at jeg ville at han skulle ta det vekk - også nektet han. Det var da jeg ble lynings.

Men etter en liten diskusjon ble han visst enig i at det skulle fjernes, og ba om unnskyldning.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no