|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Inhabil
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Vi har sånne avtaler med steboren min og halvsøsteren min, en fast pris som vi kjøper til hverandres unger for. Og det er i grunn greit, for jeg hadde helt sikkert endt opp med dyrere gaver enn det jeg kjøper for nå, mens de nok hadde ligget på det vi gir nå.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Hva er vitsen med å kjøpe noe på salg hvis man allikevel må kompensere for det ved å kjøpe noe i tillegg? Så lenge du vet at gaven blir verdsatt så må det jo være vinn-vinn for begge? Det er noe annet hvis du går og handler ting på salg bare fordi det er på salg uten å ta så mye i hensyn til om mottakeren blir fornøyd eller ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
seru
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg prøver å overføre problemstillingen til mitt liv og dersom det hadde vært julegaver til nevøer og nieser hvor vi har satt et tak på 200 per barn synes jeg ikke det hadde vært noen krise om noen hadde vært heldig å fått tak i en gave på salg. Det er jo ikke pengene som er det sentrale, men at verdien av gavene er ca den samme. Det er heller ikke en problemstilling som jeg ville brydd meg så mye om. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?
Til barnebursdager, som det er maange av i året, så er det greit å ha en fast sum.
|
|
|
#6 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg har ennå tilgode å ha avtaler om hvor mye en gave skal koste, og jeg håper aldri jeg trenger tenke på det heller. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg synes det er en uting å avtale hvor mye en gave skal koste. Det tar bort litt av gleden med å finne den perfekte tingen til noen, "nei, den kan jeg ikke kjøpe, den er ikke dyr nok".
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?
Før kjøpte jeg alltid for avtalt sum. Men nå som jeg er student så handler vi på salg og kjøper ikke noe i tillegg...
|
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Altså, om jeg hadde avtalt med noen at vi skulle kjøpe for 200 kroner, og så hadde jeg funnet lego på 50% og sluppet unna med 100, så hadde jeg kjøpt bare det.
|
|
|
#11 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Hvis avtalt sum er 300, ville jeg kjøpt et 600-kronerssett på salg og vært kjempefornøyd med hvor mye jeg fikk for pengene.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Da blir jeg glad over å kunne kjøpe noe ekstra utenom, siden jeg fant varen på salg. Jeg kjøper for summen uansett.
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Det var jo noen som mente (på et forum selvfølgelig) at hvis man vant f.eks. en bil, så var det umoralsk å selge den, fordi man selv ikke hadde betalt noe for den. Blir jo litt samme tankegangen dette. Da ville det jo bli feil å gi bort bilen også - en bil til 500.000 ville hatt verdien null hvis man skal tenke på denne måten. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
lykkelig
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Vi har en avtalt sum vi kjøper gaver til et vennepars barn til. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Vaklende
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg skjønner problemstillingen, og for min del er det vesentlig om feks gaven kan byttes og om det er sannsynlig at mottakeren vil bytte den. Jeg har en venninne som alltid bytter alt, og noen som aldri kunne kommet på å bytte ("Det var jo en gave!"). |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg har avtalt priser med en stor del av familien, og synes det er veldig greit å forholde seg til. Særlig når det begynner å bli mange å kjøpe til. Kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har følt meg bundet ved å gjøre det slik. Hvis jeg ønsker å kjøpe en vesentlig dyrere ting enn avtalt f.eks, så går jeg ofte sammen med noen andre og spleiser.
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg synes å uttalt avtale pris på gaver blir som å bytte penger og det kunne ikke falle meg inn. Men det ligger jo en "ikke uttalt" greie om jevnbyrdighet på gaver. Jeg synes det er gøy om jeg finner noe kult på salg, jeg liker å gjøre varp. |
|
|
|
![]() |
|
|