Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-08, 10:40   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nei dette var simpelthen to veldig triste artikler å lese.
Jeg ser ting fra ambulansesjåføren sin side også nå, og jeg skjønner at Ali Farah føler som han gjør.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 14:54   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg ser ting fra ambulansesjåføren sin side også nå, ...

Jeg syns det er litt tankevekkende at du (og mange andre) ikke evner å gjøre det før nå.

Gammel 10-10-08, 15:09   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil.

Og ond som jeg er mener jeg at Farah ødelegger for "sine brødre og søstre" - og at hvis dette er gjengs holdninger blant disse så fortjener de pinadø å bli forskjellsbehandlet. For makan til idioti.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:11   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og ond som jeg er mener jeg at Farah ødelegger for "sine brødre og søstre" - og at hvis dette er gjengs holdninger blant disse så fortjener de pinadø å bli forskjellsbehandlet. For makan til idioti.

Han ødelegger. Absolutt. Jeg synes ikke du er ond som mener det. Resten av det du skrev regner jeg med at du ikke tenkte så veldig over, siden det gikk så fort.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:18   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Han ødelegger. Absolutt. Jeg synes ikke du er ond som mener det. Resten av det du skrev regner jeg med at du ikke tenkte så veldig over, siden det gikk så fort.

Hva da?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:30   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva da?

Tja. Jeg reagerer automatisk på tanker om at tankene til en som har fått herpa livet ganske ettertrykkelig blir "mistenkt" å være holdningene til alle "disse".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 18:13   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt på linje med him i denne tråden.

Jeg har også lest utskrift av de tlf samtalene i etterkant, og de var ikke akkurat pene å høre på. Så den avgjørelsen de tok i parken var ikke den eneste avgjørelsen de tok som var dårlig. Var det ikke sånn at de nektet kjøre han fra legevakt til sykehus da sykepleieren ringte og?

Kronikken er nok ikke helt min favoritt heller.

Men jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er så vanskelig å skjønne/tro på at det er (hverdags)rasisme i Norge? Jeg føler mange er litt på det punktet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 18:20   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er så vanskelig å skjønne/tro på at det er (hverdags)rasisme i Norge? Jeg føler mange er litt på det punktet.

Er det noen her som benekter at rasisme fins i Norge?

Gammel 10-10-08, 18:57   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det noen her som benekter at rasisme fins i Norge?

Jeg mener ikke at noen benekter at rasisme finnes. Det tror jeg alle vet. Men jeg føler noen ganger at det, i enkelte saker, er sånn at man leter etter alle mulige andre årsaker, enn at det kan være rasisme. Ofte i saker der yrker som går på å hjelpe andre mennesker er involvert. Fordi man ikke kan tro at slike medmennesker handler med rasistiske motiver.

Det er det jo litt i denne saken også, ift at enkelte sier "sånn som jeg kjenner abulansesjåførene i Oslo, så nekter jeg å tro på at dette er rasistisk motiver... " etc.

Jeg tror mange tar (ubevisste?) rasistiske valg - uten å vedkjenne seg det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 21:01   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes at det er synd at Farah har kommet med en kronikk som ikke henger henger på greip, han ødelegger for seg selv. Og jeg synes det er rart at ikke den som skriver for ham forsøker å rettlede ham. Kolonitiden har jo lite å gjøre med det at han ikke fikk ambulansehjelp.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 22:25   #11
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Takk for at du oppklarte, Maimor. Vi er fremdeles ikke enige, men ihvertfall et godt stykke nærmere hverandre nå som du har omformulert. (Kort svar herfra også, jeg har lastet ned ukas Private Practice og Grey's Anatomy.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 22:47   #12
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Farah skriver jo også om da han kom til Norge, og jeg oppfattet det som om han kom hit ulovlig - og forsvarer det. Han syns at dette er en rettighet som alle burde ha, det å reise til et annet land for å få det bedre. Og igjen - dette er hva FrP og andre har hevdet i årevis. At de reiser hit fordi de tror det er gull og grønne skoger her.

Reagerer du på at han synes det er en rettighet for et menneske å dra fra krig og elendighet i sitt hjemland for å få det bedre et annet sted? Synes du det er rart?

Relevansen er hans holdninger. Inntrykket jeg sitter igjen med er: han syns det er helt på sin plass at folk fra Afrika og Asia tar seg inn i Norge, fordi Europeere var kolonimakter og undertrykket folk fra disse områdene.

Å ta seg inn i Norge? Mener du å søke asyl i Norge? Flykte til Norge? Innvandre? Eller rett og slett flytte hit? Uttrykket"ta seg inn" bruker man for eksempel om folk som skal stjele en bil.

Sorry at jeg sporer helt av her, men jeg reagerer kraftig på måten du uttrykker deg i disse innleggene. Mulig (forhåpenligvis) misforstår jeg deg, men jeg leser deg litt sånn: "Dette er vårt land, ikke prøv å ta dere inn om dere ikke er bedt eller på annen måte ønsket av oss som eier landet."

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 22:53   #13
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mulig (forhåpenligvis) misforstår jeg deg, men jeg leser deg litt sånn: "Dette er vårt land, ikke prøv å ta dere inn om dere ikke er bedt eller på annen måte ønsket av oss som eier landet."

Men er ikke dette essensen i immigrasjonspolitikken til de fleste land.

Faktisk er vel velferdstaten avhengig av en slik holdning.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 22:55   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Men er ikke dette essensen i immigrasjonspolitikken til de fleste land.

Faktisk er vel velferdstaten avhengig av en slik holdning.

Er essensen i norsk immigrasjonspolitikk at det er rart å mene at man kan dra til et annet land for å få det bedre?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 23:03   #15
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Er essensen i norsk immigrasjonspolitikk at det er rart å mene at man kan dra til et annet land for å få det bedre?

Det var vel ikke det jeg sa. Det var at ditt sitat, satt på spissen omtrent oppsumerer immigrasjonspolitikken til de fleste land. Ikke bare Norges, og heller ikke bare vestens.

Dette er hva du sa:

Sitat:

Dette er vårt land, ikke prøv å ta dere inn om dere ikke er bedt eller på annen måte ønsket av oss som eier landet."

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 01:59   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men det fordrer at man gjør det lovlig, søker asyl eller oppholdstillatelse, ikke kommer inn ulovlig uten papirer og forventer å få samme behandling som norske statsborgere eller de som søker asyl eller opphold på lovlig måte. Det er tross alt et samfunn som tufter på at man har lover og regler. Det er ikke rart at folk må flykte fra krig og terror, men for å opprettholde et godt samfunn så kan man ikke si at alle kan komme hit på alle mulige premisser. Det kommer ikke noe godt ut av at et samfunn skal bli lovløst fordi andre samfunn har det enda verre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 15:15   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Ellers fant jeg denne: Likestillings og diksrimineringsombudet konkluderte om diskriminerende opptreden uten å ha snakket med ambulansesjåførene!!

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2690675.ece

Ikke bare er det de som må sansynliggjøre at de ikke opptrådte rasistisk, men de har ikke fått muligheten til det en gang! :shock:
DVS konklusjonen til LDO er fullstendig verdiløs. Rettssikkerheten = en stor vits.

Sist redigert av bønna : 12-10-08 kl 15:44.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 15:43   #18
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

dobbel

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 17:36   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ved en tidligere anledning nevnt at jeg ikke har forandret syn etter at Schjenken kom med sin forklaring, og det stemmer, altså, men hele Farah-saken har åpnet øynene mine.

Sitat:

Ordene rasist, rasisme og fremmedfrykt er etter hvert så misbrukt at de har mistet enhver mening.

Henger meg på denne, jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 18:51   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er medisinere i en eller annen form, hvordan kan det ha påvirket en feilvurdering om Farah faktisk var ruset (hasj), i tillegg til å ha fått et slag i hodet? Kan det for eksempel ha vært tegn som forminskede pupiller, etc. som har gjort det vanskeligere å gjøre en riktig vurdering?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.