Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God oppskrift på nanbrød?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 22:42   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

God oppskrift på nanbrød?

Vi skal i et vennelag om to uker og jeg har fått i oppgave å bake nanbrød. Noen som har en enkel og god oppskrift å dele med meg ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 22:47   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God oppskrift på nanbrød?

Enkelt Naan brød



Ca 6 naan brød



1 ts sukker

1 ts tørrgjær

150 ml varmt vatn

225 g mjøl

1 ts ghee ( kan droppast. Ghee er klarna smør )

1 ts salt

50 g usalta smør, smeltast. ( kan bruka vanlig og )



Dette er den orginale oppskrifta. I tillegg har eg oppi 2 fedd pressa kvitløk og urter. Sist eg lagde brukte eg fersk timian.



Bland sukker, gjær og varmt vatn. La stå til det bobler – ca 10 min. ( eg har prøvd uten og det går greit, men då plasserte eg deigen midt i solsteiken )

Tilsett resten og elt ei god stund. Enten for hånd eller maskin

La deigen heve lenge. Gjerne opp til 1,5 time eller inntil deigen er dobla i størrelse

Kna/elt i 2 min

Del i 6 like store deler. Klem eller kjevle flat

Steik i ein veldig varm ovn med grillen på i 7-10 min. Snu dei gjerne eit par gonger underveis. ( pensle med kvitløkssmør dersom du vil, eller vanlig smør )

Server så fort som mulig, eller prøv å hold dei varm under alu-folie og/eller eit kjøkkenhåndkle.



Eg har pleid å setta ovnen på 250 grader og på grill/varmluft funksjonen. Snudd dei nokre gonger underveis. Har fungert heilt fint.Har ikkje pleid å ha noko meir på brøda, sidan eg har smak i sjølve deigen.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:59   #3
Mamm@80
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 11
Mamm@80 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God oppskrift på nanbrød?

Den oppskriften jeg har er sånn:

1/2 kg hvetemel
1 kopp nøytral olje
1 ts sukker
1 ts salt
1 pk tørr gjær
1 kopp kefir.

Er det ikke nok væske tar du mer kefir.

Stekes i varmluftsovn på 275-300 grader i 5-10 min.

Mamm@80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 22:01   #4
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God oppskrift på nanbrød?

Går det ann å fryse nanbrød?

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 22:32   #5
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: God oppskrift på nanbrød?

Hvis du vil ha den autentiske formen på de så bruk hendene til å forme, form deigen først med håndflaten så den blir litt flat og oval, så kaster du deigen mellom flate håndflater. Da får den litt dråpeform. Og blir luftigere enn å kjevle synes jeg.
Håper du skjønte den forklaringen

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 12:22   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God oppskrift på nanbrød?

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Hvis du vil ha den autentiske formen på de så bruk hendene til å forme, form deigen først med håndflaten så den blir litt flat og oval, så kaster du deigen mellom flate håndflater. Da får den litt dråpeform. Og blir luftigere enn å kjevle synes jeg.
Håper du skjønte den forklaringen

Jeg får prøve !
Nan til 10 stk voksne blir litt jobb.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no