|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg synes det er nydelig å drømme meg vekk med en bok, samme hva slags egentlig. Leser alt fra chick-lit til krim til biografier. Og MÅ ha en bok å lese noen sider på sengekanten hver kveld...
|
|
|
#2 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?Her var det mange kloke svar etter å ha skummet gjennom tråden.
|
|
|
#3 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?Å lese er min form for avkobling. Jeg nikoser meg når jeg trekker bena oppunder meg i sofaen og graver meg ned i en bok. At boka er godt skrevet og faktisk underholder meg er det eneste jeg da bryr meg om.
|
|
|
#4 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Meningsløst å lese romaner?
|
|
|
#5 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Meningsløst å lese romaner?Fairy Tales are more than true; not because they tell us that dragons exist,
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg får veldig mye "mening" ut av både romaner, film og annen kunst. Sånn ut over den umiddelbare underholdningsverdien, altså. Det er kanskje vanskelig å forklare den typen mening hvis du selv ikke har sansen for denslags i det hele tatt? Jeg synes det er givende å sette meg inn i andres tankesett og bli utfordret på problemstillinger og vinkler jeg kanskje ikke har tenkt på selv, og så lar jeg meg begeistre av godt språk, av godt formulerte innsikter, av historier som er godt skrudd sammen og alt det der. Jeg synes veldig ofte jeg lærer vel så mye av god fiction som av sakprosa og biografier, men det er jo til dels andre ting man lærer, da. (Selv om man selvsagt kan lære masse historiske mer-eller-mindre-fakta av historiske romaner.)
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Når du skriver dette minner det meg på en diskusjon med ei på gymnaset som insisterte på at en av de beste måtene å lære norsk historie på var å lese Sagaen om Isfolket. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Hvor: Rogaland
Jeg har hørt om flere som har fått vekket leselysten av å lese Sagaen om Isfolket, så jeg tror de bøkene er kjempebra! Jeg har lest dem selv og syns det er ganske platt og kjedelig, men når de er i stand til å få min dyslektiske venninne til å begynne å like å lese bøker -alle typer bøker- må de jo være bra for noe.
|
|
|
#9 |
|
|
Hvis de kan vekke leselyst kan de sikkert være bra for noe. Det er litt synd at litteratur med så dårlig språk skal være det som vekker leselysten, men men.. Kan de fungere som springbrett inn mot noe bedre kan bøkene sikkert ha sin hensikt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Meningsløst å lese romaner?Noen ganger fordi det er underholdende, noen ganger fordi det er berikende og lærerikt, ofte alt på en gang. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg husker at jeg lærte masse nytt da jeg gikk på ungdomsskolen og leste Isfolket. Det var jo ikke dybdekunnskap, og hadde jeg lest bøkene et par år seinere hadde alt vært kjent stoff fra historietimene på videregående, men der og da følte jeg at jeg fikk ny kunnskap. Det var det første møtet mitt med en del ting som jeg først lærte om skikkelig på videregående.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg har også lest hele Sagaen om Isfolket uten at det forvoldte skade på verken sjelen, språket eller leselysten.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 05-09-08 kl 23:32. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Mener du at du lærte historie av Margit Sandemo? Er du helt sikker på at det du leste var riktig? Ble det bekreftet av historieundervisningen? Det er det jeg liker minst i bøkene til Sandemo. Jeg tror kanskje hun har gjort litt overfladisk research, men blingser så ofte at det blir komisk. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ikke på detaljplanet, nei - som jeg sier over. Men jeg fikk en viss oversikt som faktisk kom til nytte da jeg kom på videregående og begynte å lære historie på ordentlig. Jeg følte og føler at det vi hadde av historie i grunnskolen ga meg veldig lite oversikt; det var bare masse løsrevne tema som jeg aldri klarte å få plassert ordentlig i forhold til hverandre tidsmessig eller å se sammenhengene mellom. Sandemo sine bøker er jo kronologiske, og uansett om det sikkert var mange feil i dem (som jeg ikke hadde kunnskap til å se da og som jeg selvsagt ikke husker nå), var de det første møtet mitt med noe som fikk meg til å se for meg ei tidslinje.
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Det er forresten veldig få mennesker som er så interessante at jeg hadde giddet å lese en biografi om dem. For ikke å snakke om selvbiografier.
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Interessant synsvinkel. Jeg har et voldsomt behov for å lese skjønnlitteratur, det får jeg alltid gjort uansett hvor dårlig tid jeg måtte ha. Ordet «underholdning» høres veldig tørt og stakkarslig ut som beskrivelse av hva jeg får ut av å lese romaner. God skjønnlitteratur forandrer litt på leseren.
|
|
|
#18 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg leser primært for å bli underholdt, men også for å bli bedre på å skrive selv og for å stadig utvikle språket mitt og fantasien min.
|
|
|
#19 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Dette høres sikkert teit ut...
|
|
|
#20 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Enig! Jeg har også dette behovet og har hatt det siden jeg lærte å lese som fireåring. Jeg har som regel to-tre-fire i gang samtidig og kan gjerne lese en bok i løpet av en fridag. For meg er det faktisk slik at det er få ting jeg synes beriker (og underholder) livet mitt mer enn god skjønnlitteratur (relasjoner og tildels jobb går foran. |
|
|
|
![]() |
|
|