Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-08, 23:06   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Hva slags middag lager dere på tur vha. stormkjøkken o.l. ? Tips og råd mottas med takk. Det er begrenset hvor mange ganger det er interessant å lage pannekaker.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 23:06   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag oå tur (stormkjøkken etc.)

Middag PÅ tur. Kan noen moddiser endre tittelen?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 23:18   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.727
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

I barnehagen har de ofte med seg tortilla lefser og lager en enkel variant av fajitas. Det er visst kjempesuksess!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 23:55   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Vi lager sjelden middag på tur, det går stort sett dobbeldekkere av ostesmørbrød. Enkle greier med ketchup, ost, skinke/salami, krydder ++ og så smør vi litt smør på hver side av smørbrødets utside så den blir crispy og fin i panna. Ellers går det i enkle pastaretter, pannekaker etc.

Siden vi er glad i å ta primusen på tur vil jeg gjerne abbonere på denne tråden. Ellers finnes det en del bøker på markedet som tar for seg denne typen oppskrifter. Mener å huske at vi har en bok av Barmen blant annet. Den har dessverre blitt lite brukt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 00:08   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

http://melk.no/Article.aspx?artid=85...mnu3id=&mnu4id=

Litt nedover på siden i linken over her, finner du en brosjyre fra melk.no som heter Mat på tur. Mange av de andre brosjyrene her er også veldig fine, og de sender dem til deg gratis om du ønsker.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 00:20   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Når vi er på sykkel/teltur, pakker vi så lett som mulig, og da går det mye i pasta med diverse sauser eller pesto og bacon eller spekeskinke eller annet som tåler å oppbevares en stund utenfor kjøleskap. De stormkjøkkenkjelene er bittesmå, men vi klarer å få plass til akkurat nok pasta til hele familien uten at det renner over og slukker rødspritflammen.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 05:15   #7
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

For å være ærlig går det mest i Real sine ferdigpakker når jeg går på tur selv. Eller brødskive med ost.

Når ungene skal være med på tur blir det pølser og ostesmørbrød.

Mannen er mye flinkere - han kan dra med både sopp, fløte, pasta og biff. Enkelt og greit det også.

Apropos stormkjøkken - bytt ut rødspritbrenneren med gassbrenner - det er mye kjappere og bedre til mer avansert matlaging enn å varme vann.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 09:17   #8
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Vi har bare laget middag på bål. Og da er det lettere når man kan ha ei stor wokgryte med oss. Vi har egentlig laget det meste på den måten.

Tips: Har dere prøvd å poppe popcorn over bål? I en blikkboks?

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 09:25   #9
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Spagetti og kjøttsaus
ferdiglaget suppe, klar til oppvarming (event i mattermos)
popcorn på bål
ostesmørbrød, på bål
kokte pølser
alt mulig hermetikk, husk boksåpner, kjipt når den ligger hjemme på benken :erfaren:

Ett sted jeg jobbet hadde de en stor dyp panne, der lagde vi det meste, lapper, stekte poteter, pannekaker, igrunn det meste som kan være kjapt til12-14 bråsultne ungdommer.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 09:52   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Takk for tips!

Irma: Vi har Barmenboken - den er super for inspirasjon.
TBM: Vi har multifuelbrenner.
Busy: Super brosjyre!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 10:00   #11
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Vi bruker faktisk endel av de ferdige posene fra REAL. De er de absolutt beste på markedet når det kommer til smak og metthet. De har også etterhvert fått utrolig mange forskjellige spennende smaker.
Et tips er å kjøpe de på XXL. Der koster de kun 49,- mot 65,- i andre sportsbutikker.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 10:09   #12
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

På overnattingsturer går det mye i posene fra REAL beskrevet over her, jeg tar alltid med meg en pose med revet parmesan til å strø over. Med litt parmesan smaker det meste ganske godt.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 13:42   #13
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

På overnattingsturer går det mye i posene fra REAL beskrevet over her, jeg tar alltid med meg en pose med revet parmesan til å strø over. Med litt parmesan smaker det meste ganske godt.

Kjempetips! Det skal jeg sannelig prøve ut jeg også!

  Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 13:44   #14
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

TBM: Vi har multifuelbrenner.

Det har vi/mannen også. Egentlig tror jeg vi har de fleste variantene etterhvert - det er da mannen som står for innkjøp av det.

Men jeg bruker bare gassinnsatsen til stormkjøkkenet jeg - det fungerer hver gang og jeg trenger ikke bry meg om evt. vind.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 13:56   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Omelett! Med ost, skinke, tomat og gressløk. Enkelt å forbedede og enkelt å lage.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:57   #16
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Med eller uten barn?
Når vi drar ut på overnattingstur med ungene, så er ikke vekt så viktig. Vi har uansett med oss så mye. Det viktigste er i grunnen at det ikke blir for mange ulike kjeler som skal koke.

Enkelt er å ha med ferdigstekt kjøttdeig hjemmefra og lage gryterett. Gjerne med friske grønnsaker til. Nan-brød varmes enkelt i panna.

Wok er flott, men best i litt større panne.

Til neste tur skal jeg kjøpe to dørslag og poppe popkorn over bålet.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 23:00   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Hva jeg har vært med på en gang, og som funket kjempebra var: Ha med et par-tre liter med varmt vann på termos. (Så bruker man ikke så mye tid på å koke opp vannet.) Buljong til kraft. Grønnsaker etter smak, finkuttes og kokes i vannet, og så evt noen kjøttbiter oppi. Kjempegodt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 01:41   #18
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Hvis det er mer enn en overnatting pleier jeg å ha med (som noen før meg nevnte, ) ferdigstekt/kokt kjøttdeig, pasta, ris, egg, evt rå egg i tupperwarebolle (til å steike eggerøre med; kan sikkert også steikes ferdig før man drar..) og kjøttkaker. Alt som kan fryses (ferdigstekt eller ikke), fryser jeg for å få kjøleelement-effekt... Tomatsuppe/andre supper/pastasaus på glass er jo også genialt, så kan man blande nedi kjøtdeig, egg, pasta eller hva man måtte ønske.. Grillpølser, wienerpølser, røkte kjøttpølser er også greit tilbehør som kan fryses.. Greit med mat som holder seg lenger og samtidig hoøder kjølebagen kald...

Turistforeningen tror jeg har oppskrifter på enkel og god turmat, smakte noe i sommer på en stand på trebåtfestivalen i Risør, pastabånd, laks og gode grønnsaker.

Jeg har gassbrenner til mitt stormkjøkken

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 07:44   #19
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Egg til omelett og eggerøre er forresten flott å ha på flaske!

Her er en side med noen tips.
Og her er noen tips fra Turistforeningen.

På dagstur er det forresten veldig koselig å lage stekte epler med sukker og kanel i panna. En stor slager. Nystekt pannebrød er også godt. Til middag kan man lage pizza ut av det om man har lokk til panna.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 10:16   #20
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Middag på tur (stormkjøkken etc.)

Det går jo an å lage hva som helst ute på tur. Men skal jeg gjøre det enkelt, har jeg ofte med meg en boks med lapskaus som jeg bare heller i stormkjøkkengryta mi, og varmer opp.

Jeg får alltid lyst å reise på langtur, være sliten og bløt og lage mat på bål når jeg leser slike tråder! Blir helt tursyk jeg, i alle fall når høsten står på trappa. Vi skal ha spaghetti med kjøttsaus i dag, tror dere det er vrient å få med seg på tur? Kan jo lage alt klart på forhånd og bare varme opp...

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
turmat


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no