|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
| Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
|
7 | 3,23% |
| Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
|
63 | 29,03% |
| Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
|
12 | 5,53% |
| Nei, så smart er jeg neppe |
|
63 | 29,03% |
| Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
|
72 | 33,18% |
| Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Er du medlem av Mensa?
Nå spørs det hvor store forskjeller i iq man prater om også. Jeg håper at jeg er mer oppegående enn en person som har iq godt under normalen, men jeg mener at det ikke trenger å være så stor forskjell på en med 100 og en med 140.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Det er mange som mener at IQ ikke er et reelt begrep, og andre som mener at IQ er et reelt begrep, men at det måler noe helt annet enn det det er ment å måle. Men at IQ kun er et begrep man trenger å ta hensyn til når vi er i den lavere del av skalaen synes jeg høres merkelig ut. Hvorfor mener du det er en forskjell mellom det å ha 60 og 100 i IQ, men ikke det å ha 100 og 140 i IQ?
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Kanskje fordi om man har 100 i IQ er man innenfor normalen og i like god stand til å følge med på nyheter og samfunnsutviklingen samt fungere godt mellommenneskelig sett som en med 140 i IQ? Noe en med IQ på 60 ikke er i stand tid, all den tid IQ på 60 betyr at man er psykisk utviklingshemmet.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Er du medlem av Mensa?IQ-tester sees nærmest på som et universelt mål på intelligens, men det er ingen tvil om at man kan lære seg opp til å se etter mønster, rekkefølger og logikk. En IQ-test vil derfor også til en viss del være et mål på kunnskap. Og skal man måle kunnskap, kan man like gjerne spille TP. Jeg har aldri tatt en IQ-test på ordentlig, men jeg har løst veldig mange oppgaver og jeg må si at jeg er langt raskere til å løse oppgaver nå enn jeg var tidligere, men jeg mener bestemt at jeg ikke har blitt mer intelligent. |
|
|
|
#6 |
|
|
Det er sånt som bare T'er sier. :geiper: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
EQ er vel et ganske nytt begrep. Jeg tror jeg hørte det første gangen sent på 90-tallet. Sosial intelligens har det vært forsket lenge på, men det er et taloid tegn i tiden at man må ha kvantitative måletall på alt mulig. Når filmer, bøker, vin og fotballkamper må bedømmes med et terningkast, var det bare et spørsmål før også sosial tilpasningsdyktighet måtte ha et måletall. EQ-tester er bare litt mer sofistikerte utgaver av de som har stått i ukeblader i en årrekke: |
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du medlem av Mensa?Stemte skapmedlem, men det blir litt feil. Jeg har tatt testen, passerer kriteriene med god margin, men har absolutt ikke noe ønske om å være medlem i en organisasjon med kun iq som opptakskrav!
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er med i en forening som er mot foreninger. Når vi har forening, og ikke diskuterer hvordan vi kan komme alle foreninger til livs, diskuterer vi aktuelle saker for Midtre Syndin Hytteeierforening.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#14 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemlig.
Selvsagt kan en person med skyhøy IQ mangle sosiale ferdigheter, men er dette mer vanlig hos høyt intelligente mennesker enn hos mennesker med gjennomsnittlig IQ? Er det relativt flere intelligente mennesker som ikke mestrer det sosiale samspillet enn "vanlige" folk? Og hva er i tilfelle hva her; skyldes dette manglende evne eller manglende vilje? Er dette dokumentert noe sted? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner at behovet var mer tilstede før, for da var det ikke så lett å finne likesinnede. Nå har man jo nettet som har tatt over i stor grad. Og jeg synes absolutt ikke at man må ha høy IQ for å være interessant, absolutt ikke. Men likevel, når jeg teller opp de 50 mest interessante menneskene jeg kjenner så er de jo så godt som alle svært oppegående i hodet altså. Så for meg personlig så er det klart noe jeg foretrekker.
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
Jeg mener ikke at det er gitt at alle med høy Iq mangler noe annet, men sier at det ikke er gitt at de er jevnt over mer oppegående heller. Har et par i klassen min som er kroneksempler på det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg synes det må være lov å spøke litt vennlig med Mensa slik man gjør med andre foreninger, men kjenner at jeg nesten får lyst til å melde meg inn på trass sammen med Tinetoff.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Nei var ikke det jeg sa. Men min erfaring sier at de som er supersmarte ikke nødvendigvis er det i alle settinger og på alle områder. Mange er kanskje er det, men ikke alle. Sist redigert av Joika : 30-06-08 kl 13:37. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jo, det er klart den kan. Det er vel mer eller mindre sånn IQ er definert, tror jeg - det er den "egenskapen" man måler ved en IQ-test.
Som Esme sier, er høy IQ korrelert med å "fungere bra" på andre områder også. (Jeg mener å huske fra tidligere diskusjoner jeg har vært med i at IQ er en av de veldig få målbare egenskapene som er helt klart positivt korrelert med "velfungerendehet".)
Det var det med "generelt" du overså, kanskje, Joika? Det er ingenting motsigende mellom de to innleggene til Esme. At folk med 120 i IQ generelt sett er mer oppegående enn folk med 100, betyr ikke at én gitt person med 120 i IQ er mer oppegående enn en annen gitt person med 100.
|