Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 15:49   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Jeg aner ikke om jeg kvalifiserer.
Hva jeg skulle gjort med et eventulet medlemskap i Mensa vet jeg heller ikke.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 16:42   #2
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Og jeg gjetter på at det at høyere IQ generelt gir høyere sjanse for at man er mer oppegående ikke er ensbetydende med at det ikke finnes enkeltpersoner som ikke følger "regelen".

Nå spørs det hvor store forskjeller i iq man prater om også. Jeg håper at jeg er mer oppegående enn en person som har iq godt under normalen, men jeg mener at det ikke trenger å være så stor forskjell på en med 100 og en med 140.

Gammel 30-06-08, 18:00   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Nå spørs det hvor store forskjeller i iq man prater om også. Jeg håper at jeg er mer oppegående enn en person som har iq godt under normalen, men jeg mener at det ikke trenger å være så stor forskjell på en med 100 og en med 140.

Det er mange som mener at IQ ikke er et reelt begrep, og andre som mener at IQ er et reelt begrep, men at det måler noe helt annet enn det det er ment å måle. Men at IQ kun er et begrep man trenger å ta hensyn til når vi er i den lavere del av skalaen synes jeg høres merkelig ut. Hvorfor mener du det er en forskjell mellom det å ha 60 og 100 i IQ, men ikke det å ha 100 og 140 i IQ?

Gammel 30-06-08, 18:26   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor mener du det er en forskjell mellom det å ha 60 og 100 i IQ, men ikke det å ha 100 og 140 i IQ?

Kanskje fordi om man har 100 i IQ er man innenfor normalen og i like god stand til å følge med på nyheter og samfunnsutviklingen samt fungere godt mellommenneskelig sett som en med 140 i IQ? Noe en med IQ på 60 ikke er i stand tid, all den tid IQ på 60 betyr at man er psykisk utviklingshemmet.

Gammel 30-06-08, 00:12   #5
Nebbia
Passiv

Standard

IQ-tester sees nærmest på som et universelt mål på intelligens, men det er ingen tvil om at man kan lære seg opp til å se etter mønster, rekkefølger og logikk. En IQ-test vil derfor også til en viss del være et mål på kunnskap. Og skal man måle kunnskap, kan man like gjerne spille TP. Jeg har aldri tatt en IQ-test på ordentlig, men jeg har løst veldig mange oppgaver og jeg må si at jeg er langt raskere til å løse oppgaver nå enn jeg var tidligere, men jeg mener bestemt at jeg ikke har blitt mer intelligent.

Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:10   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Det er sånt som bare T'er sier. :geiper:

Sånn for å virkelig blånne seg opp, hvor kommer EQ fra, egentlig? Det er en slags betegnelse på sosial intelligens, er det ikke? Men hvordan kan man måle det? Tar man en ENFP'er og sier "100 %", og så går ut i fra det nedover?

:har ennå ikke tatt Mensa-testen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:46   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sånn for å virkelig blånne seg opp, hvor kommer EQ fra, egentlig? Det er en slags betegnelse på sosial intelligens, er det ikke?

EQ er vel et ganske nytt begrep. Jeg tror jeg hørte det første gangen sent på 90-tallet. Sosial intelligens har det vært forsket lenge på, men det er et taloid tegn i tiden at man må ha kvantitative måletall på alt mulig. Når filmer, bøker, vin og fotballkamper må bedømmes med et terningkast, var det bare et spørsmål før også sosial tilpasningsdyktighet måtte ha et måletall. EQ-tester er bare litt mer sofistikerte utgaver av de som har stått i ukeblader i en årrekke:

Du skal på jobbintervju. Hva gjør du når intervjueren strekker frem hånden for å hilse på deg?
a) Tar hånden og presenterer deg
b) Tar hånden, men sier ikke hva du heter
c) Tar ikke hånden, men sier hei
d) Tar ikke hånden, og setter deg ned og stirrer tomt i veggen

Du sitter på kino, og kjenner du må fise. Hva gjør du?
a) Går ut av salen for å gå på toalettet
b) Går fra plassen din, men fiser ved nødutgangen
c) Prøver å smyge ut en lydløs fis
d) Prøver å overdøve kinolyden med tidenes fis

Du møter din potensielle svigermor for første gang, og legger merke til at hun har forferdelig dårlig ånde. Hva sier du?
a) Ingenting
b) Ingenting, men prøver å ha henne på minst én meters avstand
c) Penser samtalen inn på munnhygiene
d) Spør henne når hun pusset tennene sist

a) 10 poeng, b) 5 poeng, c) 3 poeng, d) 1 poeng

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:20   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 00:14   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemte skapmedlem, men det blir litt feil. Jeg har tatt testen, passerer kriteriene med god margin, men har absolutt ikke noe ønske om å være medlem i en organisasjon med kun iq som opptakskrav!

Gammel 30-06-08, 01:52   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøver du å si at Mensa-medlemmer har følelser også?

Gammel 30-06-08, 02:26   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. Tror ikke man finner likesinnede der mer enn andre steder, om man ikke skal sitte i felleskap å løse figurtester da....

Kanskje jeg skal lage en klubb for alle som klarer huske grafiske bilder ned til minste detalj?
:ekstremt godt visuelt minne:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 03:00   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. Tror ikke man finner likesinnede der mer enn andre steder, om man ikke skal sitte i felleskap å løse figurtester da....

Kanskje jeg skal lage en klubb for alle som klarer huske grafiske bilder ned til minste detalj?

Jeg er med i en forening som er mot foreninger. Når vi har forening, og ikke diskuterer hvordan vi kan komme alle foreninger til livs, diskuterer vi aktuelle saker for Midtre Syndin Hytteeierforening.

Gammel 30-06-08, 03:02   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er med i en forening som er mot foreninger. Når vi har forening, og ikke diskuterer hvordan vi kan komme alle foreninger til livs, diskuterer vi aktuelle saker for Midtre Syndin Hytteeierforening.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:14   #14
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

...Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Nemlig.

Selvsagt kan en person med skyhøy IQ mangle sosiale ferdigheter, men er dette mer vanlig hos høyt intelligente mennesker enn hos mennesker med gjennomsnittlig IQ? Er det relativt flere intelligente mennesker som ikke mestrer det sosiale samspillet enn "vanlige" folk? Og hva er i tilfelle hva her; skyldes dette manglende evne eller manglende vilje? Er dette dokumentert noe sted?

Eller er dette et slags forsvar for de mindre intelligente "massene"? Så så, ikke bry dere om disse supersmarte folka, de er uansett totalt ubrukelige til alt annet enn å pønske ut latterlige formler. Det er jo andre ting som virkelig teller her i livet, vet dere, omsorg, livserfaring og DET SOSIALE, ikke sant? Det er DET SOSIALE som teller her i livet!

Er det sånn?

Bare en liten kommentar til nett-tester kontra testsituasjonen i en mer reell setting. Dette er to meget forskjellige opplevelser, og kan vanskelig sammenlignes. Det er et mye høyere stressnivå over en testing som administreres av en psykolog/testekniker enn det er når man sitter foran sin egen pc. Selv med en synlig nedtellingsdings på monitoren, så blir det likevel ikke samme intensiteten over testingen som når en person sitter like overfor deg med stoppeklokka i hånda. På - av - på- av....Du blir i tillegg meget nøye observert, det noteres fortløpende og testingen tar lang tid. Mye lenger tid enn det som går med til nett-testene. Og som tidligere nevnt, den mest vanlige IQ-testen, WAIS-III, favner mangle flere områder enn de jeg har sett brukt på nettet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 11:18   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting.

Jeg skjønner at behovet var mer tilstede før, for da var det ikke så lett å finne likesinnede. Nå har man jo nettet som har tatt over i stor grad. Og jeg synes absolutt ikke at man må ha høy IQ for å være interessant, absolutt ikke. Men likevel, når jeg teller opp de 50 mest interessante menneskene jeg kjenner så er de jo så godt som alle svært oppegående i hodet altså. Så for meg personlig så er det klart noe jeg foretrekker.

Når det gjelder troen på at summen av evner er lik, så stemmer ikke den. Det er faktisk sånn at dersom man har høy IQ så har man også større sjanse for å ha høy sosial intelligens og i tillegg er praktisk og flink i idrett. En hjerne som fungerer bra på et område har lettere for å fungere godt på andre områder også.
Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg. Denne stereotypen gjelder også ofte motsatt, det er ofte at flinke, sosialt oppegående idrettsjenter blir nedvurdert intellektuelt sett fordi de på en måte ikke er nerdete nok.

Gammel 30-06-08, 12:57   #16
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når det gjelder troen på at summen av evner er lik, så stemmer ikke den. Det er faktisk sånn at dersom man har høy IQ så har man også større sjanse for å ha høy sosial intelligens og i tillegg er praktisk og flink i idrett. En hjerne som fungerer bra på et område har lettere for å fungere godt på andre områder også.
Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg. Denne stereotypen gjelder også ofte motsatt, det er ofte at flinke, sosialt oppegående idrettsjenter blir nedvurdert intellektuelt sett fordi de på en måte ikke er nerdete nok.

Jeg mener ikke at det er gitt at alle med høy Iq mangler noe annet, men sier at det ikke er gitt at de er jevnt over mer oppegående heller. Har et par i klassen min som er kroneksempler på det.

Gammel 30-06-08, 13:07   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det må være lov å spøke litt vennlig med Mensa slik man gjør med andre foreninger, men kjenner at jeg nesten får lyst til å melde meg inn på trass sammen med Tinetoff. (Nuhvel, det er vel usikkert om jeg hadde klart den skumle testen da.)

Er det utenkelig at man melder seg inn fordi man synes iq-oppgaver er festlig å holde på med, at man ønsker å utvikle ferdighetene innenfor logikk? Jeg er som sagt av de som en periode hadde helt dilla på å løse iq-oppgaver, og kan ikke se at det hadde vært så veldig annerledes om jeg søkte meg til et miljø hvor andre har samme interesse - enn at man søker seg til et miljø med andre som liker å spille fotball eller sykle. Eller har hytte i Ytre Huttiheita. Nå er det sikkert mange passive medlemmer i Mensa da, men det er det jammen meg på SATS også.

Gammel 30-06-08, 13:15   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at det er gitt at alle med høy Iq mangler noe annet, men sier at det ikke er gitt at de er jevnt over mer oppegående heller. Har et par i klassen min som er kroneksempler på det.

Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?

Gammel 30-06-08, 13:30   #19
Joika
Pauset

Standard

Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?

Nei var ikke det jeg sa. Men min erfaring sier at de som er supersmarte ikke nødvendigvis er det i alle settinger og på alle områder. Mange er kanskje er det, men ikke alle.

Jeg vet hva min IQ er. Det er over snitt, men ikke skyhøy. Men jeg er idiot på enkelte ting fordet. Skriver masse feil, surrer og glemmer. Er veldig impulsiv og gjør mye rart. Ofte er jeg helt fjern sosialt også. Sitter og snakker usammenhengende, når jeg ikke skal osv. Eller jeg bare sitter i min egen verden og får ikke med meg noe som blir sagt. Forskjellen på meg og en "dum" er kanskje at jeg er klar over at dette er noe jeg gjør som ikke er superbra..

Mener det er mange som meg da. At de kan ha et kognitivt nokså høyt nivå, men likevel ikke fremstå som supersmarte fordi de ikke er gode på alt fordet. Det er det jeg synser på. Det finnes mange variasjoner..

Sist redigert av Joika : 30-06-08 kl 13:37.
Gammel 30-06-08, 20:47   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg tror ikke en test kan si hvor mye iq man har.

Jo, det er klart den kan. Det er vel mer eller mindre sånn IQ er definert, tror jeg - det er den "egenskapen" man måler ved en IQ-test.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg foretrekker god intuisjon, livserfaring, utdanning, refleksjon osv som et godt utgangspunkt for aa kunne vaere et godt menneske og gjoere en god jobb i samfunnet vaart.

Som Esme sier, er høy IQ korrelert med å "fungere bra" på andre områder også. (Jeg mener å huske fra tidligere diskusjoner jeg har vært med i at IQ er en av de veldig få målbare egenskapene som er helt klart positivt korrelert med "velfungerendehet".)

Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg.

I tillegg til at folk som er "sosialt tilbakestående", men svært intelligente, kan kompensere med intelligensen og likevel være i stand til å gjøre en god jobb og fungere ute blant andre. (Jeg er sikkert ikke den eneste her som kjenner til flere slike.) Er man derimot sosialt inkompetent og i tillegg ganske dum, vil man med større sannsynlighet ikke være i stand til å ha en jobb i det hele tatt, og dermed vil mange av oss aldri treffe vedkommende.

Nei, de trenger ikke å være det. Men generelt så har folk med høy IQ mer kunnskap om samfunn, større evne til logisk tenkning, større evne til abstraksjon etc enn de med lav IQ.

Det betyr ikke at en person som har 20 poeng mer enn nestemann nødvendigvis er mer oppegående.

Det var det med "generelt" du overså, kanskje, Joika? Det er ingenting motsigende mellom de to innleggene til Esme. At folk med 120 i IQ generelt sett er mer oppegående enn folk med 100, betyr ikke at én gitt person med 120 i IQ er mer oppegående enn en annen gitt person med 100.

Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.