|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Softgun - opplys meg!Sekstenåringen ønsker seg softgun. Han har noen venner som driver med dette, og da bruker de en nedlagt skytebane inne i en skog. Jeg vet absolutt ingenting om softgun, så jeg trenger litt input. Er det en ok hobby for en tenåring? Kan det være farlig? Jeg tenker som så at da kommer han seg i alle fall ut i frisk luft ...
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Søk litt på softgun ... Jeg tror det er forbudt å selge i Norge, og at det er ulovlig å bruke når man er under 18. Her er link til en dansk side som ikke akkurat anbefaler hobbyen: http://www.taenk.dk/?cid=1499 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Man må være 18 ja, det er ganske strengt. Mannen min er ivrig Softgunspiller og er med i en klubb, reiser for å spille osv, og han sier klubbene er ekstremt strenge på aldersgrenser. Han kjøper og selger våpenene på nett, men tror ikke det er ulovlig å selge det i Norge, jeg tror de hadde det i en butikk i Stavanger faktisk? Jeg må høre med ham. Jeg liker ikke softgun i det hele tatt, men mannen min er jo voksen og får drive med det han vil, men han er ekstremt opptatt av sikkerheten heldigvis. Alltid vernebriller, og han spiller ikke mot folk under 18 år.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Må man være 18, altså?! Jammen, da er saken biff. Da blir det ikke noe softgun på han. Guttungen har vist meg en nettside der de selger det, men jeg satte meg ikke ned og finleste alt som sto der.
![]() |
#7 |
<*(((<
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Det kan se ut til at man kan bruke softgun uten å være 18 hvis det skjer under oppsyn av noen som har fylt 18. Men eneste kilden jeg fant i farten på det var Wikipedia. :gidder ikke søke mer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Jeg fant en god artikkel om det i BT.
Så slik kompisene hans driver på er rett og slett ulovlig. Hvis han virkelig er interessert i skyting på blink kan han jo melde seg inn i en klubb, enten softgun-klubb eller pistolklubb. Syns han det er gøy å leke krig kan han begynne med paintball.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Her er også linken til Stor-Oslo Airsoft-klubb, der finner du endel info.
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!
Helt på linje med Glitter her. Å skyte kan være en kjempefin hobby, såframt det bedrives i lovlige, kontrollerte former, i regi av en pistolklubb eller liknende.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Takk for info. Guttungen selv har presentert det som "lekevåpen" som gjør mindre vondt enn paintball, og han har ikke nevnt noe om aldersgrensen, selv om noe sier meg at han har vært fullstendig klar over den. Jeg tror dessverre ikke han er interessert i å bli med i noen klubb. Han ville bare skyte litt i skauen, tror jeg.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Da vil han i såfall bryte våpenloven på to områder, både fordi han er for ung, og fordi det ikke er lov til å bære våpen på offentlig sted.
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Du kan jo presentere han for en av klubbene da, det virket jo faktisk litt gøy. Kanskje de andre kompisene vil være med også? Som paintball, uten blåmerkene, høres bra ut for meg. Jeg trodde de først bare skjøt på blink, men det er visst rollespill der også.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Jeg kjenner at jeg får litt småpanikk av tanken på ungdommer som løper rundt i skauen og skyter for gøy jeg altså. Det er vel viktig at de er på avgrenset område så de ikke ender mellom alle bærplukkerne? |
![]() |
![]() |
#16 |
Textrovert
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Altså, den vennegjengen som driver med dette, holder til på en skytebane, da. Så det er greit nok. At alle de i gjengen er under atten år, er dog ikke fullt så greit.
![]() |
#18 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Strengt tatt skal de vel spille på en egen "bane". Ett avgrenset og merket område.
![]() |
#19 |
Textrovert
|
Nei, det har du rett i.
![]() |
#20 |
Leser
|
![]() Sv: Softgun - opplys meg!Grunnen til at man er så strenge på softgun er fordi de ligner reelle våpen. Tenk hvordan et slik våpen kunne ha blitt brukt i forhold til torpedoer, ran, voldtekt etc. Våpnet i seg selv er på samme farlighetsnivå som luftvåpen.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|