Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Softgun - opplys meg!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-10, 09:51   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Softgun - opplys meg!

Sekstenåringen ønsker seg softgun. Han har noen venner som driver med dette, og da bruker de en nedlagt skytebane inne i en skog. Jeg vet absolutt ingenting om softgun, så jeg trenger litt input. Er det en ok hobby for en tenåring? Kan det være farlig? Jeg tenker som så at da kommer han seg i alle fall ut i frisk luft ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 09:54   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Softgun - opplys meg!

Må man ikke være 18 for å eie/skyte med softgun?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 09:55   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søk litt på softgun ... Jeg tror det er forbudt å selge i Norge, og at det er ulovlig å bruke når man er under 18. Her er link til en dansk side som ikke akkurat anbefaler hobbyen: http://www.taenk.dk/?cid=1499

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 09:58   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må være 18 ja, det er ganske strengt. Mannen min er ivrig Softgunspiller og er med i en klubb, reiser for å spille osv, og han sier klubbene er ekstremt strenge på aldersgrenser. Han kjøper og selger våpenene på nett, men tror ikke det er ulovlig å selge det i Norge, jeg tror de hadde det i en butikk i Stavanger faktisk? Jeg må høre med ham. Jeg liker ikke softgun i det hele tatt, men mannen min er jo voksen og får drive med det han vil, men han er ekstremt opptatt av sikkerheten heldigvis. Alltid vernebriller, og han spiller ikke mot folk under 18 år.

Gammel 14-04-10, 10:01   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man være 18, altså?! Jammen, da er saken biff. Da blir det ikke noe softgun på han. Guttungen har vist meg en nettside der de selger det, men jeg satte meg ikke ned og finleste alt som sto der.

Gammel 14-04-10, 10:02   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

http://www.taenk.dk/?cid=1499

Takk for link. Den skal skrives ut og overrekkes sekstenåringen.

Gammel 14-04-10, 10:20   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan se ut til at man kan bruke softgun uten å være 18 hvis det skjer under oppsyn av noen som har fylt 18. Men eneste kilden jeg fant i farten på det var Wikipedia. :gidder ikke søke mer:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 10:39   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant en god artikkel om det i BT.

Sitat:

Voksne over 18 år kan kjøpe, eie og bruke en softgun. Ifølge Smedsvik kan mindreårige bruke softguns dersom det skjer under oppsyn av voksne, og på et begrenset område. Egne softgunklubber kan også gi dispensasjon fra 18-årsregelen. Det er også forbudt å bære softguns offentlig uten aktverdig grunn.

- Dette har positive sider også, alle ungdommer spiller jo ikke fotball. Hvis softguns brukes på en seriøs og riktig måte, så er det nok en del som har glede av det, tror han.

Så slik kompisene hans driver på er rett og slett ulovlig. Hvis han virkelig er interessert i skyting på blink kan han jo melde seg inn i en klubb, enten softgun-klubb eller pistolklubb. Syns han det er gøy å leke krig kan han begynne med paintball.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 10:46   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er også linken til Stor-Oslo Airsoft-klubb, der finner du endel info.

Sitat:

Q: Hvor gammel må jeg være for å bli medlem?
A: 16 år.

Q: Hvor mye koster medlemskap i SOAK?
A: Årskontigenten for 2007 er på kr. 350,- der kr. 100,- går til NASF.

Q: Når kan jeg søke om dispensajon fra Politiet?
A: Du kan søke om dispensasjon fra du er 16 år gammel, men du MÅ ha vært medlem i en NASF-klubb, f.eks SOAK, i minst 6 måneder først.

Q: Jeg er under 18 år, hvordan kan jeg få spille da?
A: Da må du låne/leie et våpen og spille med en VERGE. Dvs en voksen person over 18 år som kjenner reglene og kan følge deg i spillet samt bryte inn hvis du gjør noe galt.

Q: Jeg er under 18 år og lurer på hvilken softgun jeg skal kjøpe?!
A: Siden du ikke er myndig og ikke har lov til å eie eller bruke et våpen uten disp. fra Politiet så vil du heller ikke få hjelp fra oss. Vent med slike spørsmål til du er 18 år.

Q: Hvor ofte spiller dere?
A: Aktiviteten varierer etter årstiden og tilgjengelig spillsteder. Sommertiden er den mest hektiske. Vi kjører også til andre steder av landet og deltar på andre NASF-klubbers spill. Se bilder i fotogalleriet.

Q: Har dere krav til utstyr og våpen??
A: Nei, vi har ikke annet krav til utstyr enn at våpen skal være innenfor kravene til NASFs forskrift om våpen og brillene skal være godkjent i henhold til NASFs forskrift om sikkerhet. Av uniformer og effekter kan du velge hva du vil, men de fleste i klubben har enten norsk eller amerikansk utstyr.

Sitat:

Hva er airsoft?
Airsoft ble oppfunnet i Japan på 1980-tallet, og mange airsoftvåpen kopierer originalvåpnet ned til mindste detalj. I Japan er det forbudt for sivile å eie våpen.
Dette forbudet omfatter også paintballmarkører. Airsoft dekker etterspørselen etter realistiske våpen for samlere, og etter våpen som det går an å spille med, for de som ønsker det.
Airsoftvåpen er ikke designet for å skade, og skyter 6mm runde plastkluer med en utgangshastighet på 70-150 meter i sekkundet.
Disse kulene veier fra 0,12 gram til 0,40 gram, og har derfor liten anslagsenergi.
Airsoft er derfor ikke mer farlig enn for eksempel paintball... det er faktisk mindre smertefullt.
Det er selvfølgelig påbudt med briller/maske under alle spill, og det stilles strenge krav til brillen/masken, som må møte internasjonale sikkerhetsstandarder.
Alt i alt er nok risikoen langt større for å vrikke anklelen under spill, enn å bli skadet av et skudd.
Treff skal kjennes, men ikke være smertefullt eller lage blåmerker.
Fotball, for eksempel, har mye større skaderisiko enn airsoft!

Airsoft er et spill, ikke noen form for "krigstrening"!
Det som skiller airsoft fra paintball er hovedsakelig at det er lagt vekt på realisme i våpen og utstyr, og at det forutsetter ærlighet fra spillerne (at de som er med tar treff, da kulene ikke innholder maling). Selv om det kan se skremmende virkelig ut, er alle krigens grusomheter fjernet, og eneste som gjenstår er adrenalinkicket.
Når det gjelder type spill er det bare fantasien som setter grenser.
Airsoft kan spilles som en type rollespill (MilSim) eller som konkurranse (Hardball)
Men uansett hva man spiller er ikke poenget at ditt lag skal vinne, men at alle skal ha det gøy og få det største adrenalinkicket!
Airsoft er først og fremst en vennskapelig hobby, og verdens mest harry gentlemanssport, ikke en konkurranseidrett.

Norges Airsoft forbund

Gammel 14-04-10, 10:49   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg fant en god artikkel om det i BT.

Så slik kompisene hans driver på er rett og slett ulovlig. Hvis han virkelig er interessert i skyting på blink kan han jo melde seg inn i en klubb, enten softgun-klubb eller pistolklubb. Syns han det er gøy å leke krig kan han begynne med paintball.

Helt på linje med Glitter her. Å skyte kan være en kjempefin hobby, såframt det bedrives i lovlige, kontrollerte former, i regi av en pistolklubb eller liknende.

Å leke krig kan man gjøre med paintball eller på Megazone.

En gjeng unge guttevalper, i passe hormonell alder, hører ikke hjemme i et grustak med skytevåpen av noe slag, spør du meg.

Gammel 14-04-10, 10:52   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Takk for info. Guttungen selv har presentert det som "lekevåpen" som gjør mindre vondt enn paintball, og han har ikke nevnt noe om aldersgrensen, selv om noe sier meg at han har vært fullstendig klar over den. Jeg tror dessverre ikke han er interessert i å bli med i noen klubb. Han ville bare skyte litt i skauen, tror jeg.

Gammel 14-04-10, 10:55   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da vil han i såfall bryte våpenloven på to områder, både fordi han er for ung, og fordi det ikke er lov til å bære våpen på offentlig sted.

Sitat:

Airsoftvåpen oppfattes i Norge som et våpen og omfattes av Våpenloven og Våpenforskriften. Airsoftvåpen er spesifikt nevnt i Våpenforskriftens §2-15. Som på andre våpen er det 18 års aldersgrense på airsoftvåpen i Norge. Dette gjelder ved kjøp og all bruk.
Aktive spillere kan søke om dispensasjon fra denne aldersgrensen, men jamfør Våpenlovens §29 kan ikke personer under 16 år få slik dispensasjon. Norges Airsoft Forbund har opprettholdt 16 års aldersgrense for sine medlemmer og hjelper alle sine medlemmer med å søke om dispensasjon.

Offentlig Sted: I henhold til Lov om skytevåpen og ammunisjon, kapittel VII, §27b er det forbudt å medbringe våpenkopier (hvilket også omfatter airsoftvåpen) på offentlig sted uten aktverdig grunn. Det betyr at man ikke kan ta med seg airsoftvåpen på byen for å ha den med seg.

Gammel 14-04-10, 10:56   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Da vil han i såfall bryte våpenloven på to områder, både fordi han er for ung, og fordi det ikke er lov til å bære våpen på offentlig sted.

Nemlig.

Gammel 14-04-10, 10:59   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du kan jo presentere han for en av klubbene da, det virket jo faktisk litt gøy. Kanskje de andre kompisene vil være med også? Som paintball, uten blåmerkene, høres bra ut for meg. Jeg trodde de først bare skjøt på blink, men det er visst rollespill der også.

Gammel 14-04-10, 11:01   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg får litt småpanikk av tanken på ungdommer som løper rundt i skauen og skyter for gøy jeg altså. Det er vel viktig at de er på avgrenset område så de ikke ender mellom alle bærplukkerne?

Også kjenner jeg hønefjærene krype helt ned på nesa. Jeg håper ikke mine vil det der.

Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 11:10   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Altså, den vennegjengen som driver med dette, holder til på en skytebane, da. Så det er greit nok. At alle de i gjengen er under atten år, er dog ikke fullt så greit.

Gammel 14-04-10, 11:11   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men det er jo en nedlagt skytebane, så det er ikke et sted som er godkjent for den type adferd lenger.

Gammel 14-04-10, 11:12   #18
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Strengt tatt skal de vel spille på en egen "bane". Ett avgrenset og merket område.

Storebror spiller paintball. Vel, det heter vel Speedball iom at kulene ikke inneholder farge. De spiller på bane inne, og skal de spille paintball spiller de på egen bane ute.

18 års grensen gjelder her også, men man kan få være med om man har samtykke av foreldre/verge. Og våpnene er ikke så realistiske som softgun.

Jeg har fått være med å spille inne ett par ganger, og det er faktisk morsomt. God trening er det også. Selv om disse tingene man gjemmer seg bak er i minste laget til å få gjemt rompa.

Gammel 14-04-10, 11:13   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men det er jo en nedlagt skytebane, så det er ikke et sted som er godkjent for den type adferd lenger.

Nei, det har du rett i.

Gammel 14-04-10, 12:09   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at man er så strenge på softgun er fordi de ligner reelle våpen. Tenk hvordan et slik våpen kunne ha blitt brukt i forhold til torpedoer, ran, voldtekt etc. Våpnet i seg selv er på samme farlighetsnivå som luftvåpen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.