Har østlandsdialekter lav prestisje?
Dette er ingen fersk sak - den skriver seg fra oktober 2007, men jeg dumpet borti den tilfeldig (på jakt etter NRK-journalist Ingerid Stenvolds hjemsted). Utgangspunktet er en prisutdeling som omtales slik hos Noregs Mållag:
Opprinnelig lagt inn av Noregs Mållag
NRK-journalisten Ingerid Stenvold fekk i dag Kringkastingsprisen 2007. Prisen får ho får å nytte dialekten sin på ein "suveren" måte.
Ja, det står faktisk "får ho får å nytte" .
Stenvold er fra Troms og snakker Målselv-dialekt. I etterkant av pristildelingen retter så Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha kritikk mot Kringkastingsprisen:
Opprinnelig lagt inn av NRK
Ingen dialektbrukere fra Østlandet har fått kringkastingsprisen på de 29 årene den har vært delt ut. - Kringkastingsprisen er en apartheidpris, mener radiomann Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.
Han mener Oslo øst-dialekten har lav status og aldri vil kunne få noen pris.
- Kringkastingsprisen er en apartheidpris. Jeg synes dialekten, eller sosiolekten min, blir neglisjert. Min dialekt, eller Finn Kalvigs Grorud-dialekt for den saks skyld, ville aldri fått prisen.
- Vi er en lavere kaste. Oslofolk skal ikke tro at de er noe, vi har liksom bare en litt dårlig utgave av skriftspråket bokmål, sier Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.
Hva synes dere? Har Thoresen-hva-det-nå-var rett i at østlandsdialekter generelt, og Oslo øst-mål spesielt, har lav prestisje, eller er det et tullete utspill?