|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
prøver å være tål***ig
|
Nyttårskalkunen 2025/26Noen som har noen spennende fremgangsmåter de har brukt i det siste som har vært vellykket? Hva er favoritttilbehør? Hvilken saus er best?
|
|
|
#2 |
|
Ute på tur
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg har kjøpt bryst med skinn fra Stange. Vi er bare fire så jeg syntes en hel fugl var litt mye.
|
|
|
#3 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg elsket sånn søtpotetgreie med marschmellows på. Høres absolutt ikke godt ut, men det var det. Her er oppskrift fra Nigella https://www.nigella.com/recipes/swee...h-marshmallows |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg legger kalkunen i saltlake i et døgns tid. Vi har alltid waldorfsalat til.
|
|
|
#5 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg liker godt tilbehøret i Trine Sandberg sin oppskrift med portvinssaus og vintersalat, og så er jeg svak for Jamie Oliver sine stekte poteter. Det er en bitteliten sorg at jeg ikke får spist noen av delene i år.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 29-12-25 kl 00:58. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Vi har alltid vår vri på Annapoteter til kalkunen, nesten som den Stoltenberg lagde på Kvelden før kvelden, på nrk, vår vri er å la fløten være med i formen nok til at potetene blir dekket. Bør lages dagen før, minst, slik at den setter seg.
|
|
|
#7 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Vi har kalkun på julaften og den stekes alltid i stekepose for mest mulig saftig fugl. Jeg stuffer den med en blanding av epler, svisker, kjøttdeig og medisterdeig. Smører den inn med smeltet smør som er saltet og pepret.
|
|
|
|
#8 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg liker min egen stuffing.
|
|
|
#9 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Jeg har brukt å lage den etter inspirasjon fra Gordon Ramsey. Selvsagt ikke fulgt alt (oppskrifter er bare inspirasjon, finner som regel min egen versjon/vri) men har feks laga hvitløkssmør og smurt det inn under skinnet og overalt ellers, stappa løk, hvitløk, sitron og urter inni. Dekka kalkunen med skiver av bacon. Øst underveis i stekinga. Liker sprø poteter til, surkål, pannestekt rosenkål med bacon og masse saus til. Lager sausen med noe av krafta fra langpanna, litt av løken osv, har i skvett eplecider osv.
|
|
|
#10 |
|
Stiv
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Vi lagde egen stuing. Først tørrstekte jeg brødterninger, deretter bacon. Kuttet opp eple, stangselleri og løk i biter, lot dette koke mørt. Så tok jeg brødterninger og bacon oppi gryten og lot alt koke sammen. Freestylet litt krydder, samt stekesjy fra kalkunpannen.
|
|
|
|
#11 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Det blir ikke helt kalkun på oss, men bryst. Jeg har både med og uten bein i. Den som er ubehandlet skal jeg gni med smør og noe krydder, tror jeg.
|
|
|
#12 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Vi har en bursdag å feire, eldstesønnen, som ble utsatt fordi stedatter med familie har omgangssyke. Vi sparer kalkunen til lørdag og håper de har blitt friske. Så stille og rolig nyttårsfeiring på oss i år.
|
|
|
|
#13 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Nyttårskalkunen 2025/26Det ble Matprat sin oppskrift. Surret brystet, gned inn salt og pepper, stakk rosmarin kvister under hyssingen, surret den brun i stekepannen. Sto 65 grader på kartongen, sto 68 grader i Matprat, synes selv det var litt lite. Hellstrøms potetgrateng og rosenkål til. Savnet salat med rødkål og granateple. Men jeg og jentene er småspiste, men god start første feiring alene.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|