Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Internettstemming - hvordan kan det være greit?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-13, 22:39   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Internettstemming - hvordan kan det være greit?

I år stemmer vel noen hundre tusen norske velgere på nett. Jeg har ikke tenkt så mye over det, men en tordentale fra min far - en gammel valgveteran - fikk meg til å fundere litt.

Han mener at det er fundamentalt i strid med alle demokratiske prinsipper pga av det ikke sikrer hemmelige valg.

Det skal sies at far har organisert valg i flere tiår, både i Norge, i Kosovo, Bosnia og Afrika, han var anerkjent som litt av en ekspert på området, og har hatt sine runder med patriarker som skal stemme for hele familien, men som kan hindres i det i et stemmelokale der de rett og slett ikke får være med inn.

Han mener også at høringsinstansene på dette, den gangen det var oppe, var entydig MOT, med unntak av Senterungdommen, og at kommunalministeren trosset faglige råd og fulgte senterpartiungdommen i stedet.

Hva mener og vet FP?

Gammel 08-09-13, 22:45   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?

Jeg har ikke tenkt så mye på det, men ser at det både kan føre til både valgfusk ved at man ikke vet hvem som stemmer, og overvåking kan forekomme. Samtidig kan det gjøre det lettere for endel å stemme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 22:59   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tilhenger av mest mulig digitalt, men ikke valg. Nettopp fordi det kan medvirke til at valget ikke blir "fritt".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 23:01   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Absolutt ikke sikkert, men unektelig veldig praktisk.

Bill.mrk: Har stemt via nettet.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 23:04   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til digitalt valg, men levert i stemmeavlukker som i dag.

Forenkler opptelling, sikrer hemmelig valg.

Gammel 08-09-13, 23:11   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med torsk. Digitalt valg, men i avlukke.

Gammel 08-09-13, 23:27   #7
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg kommer nok aldri til å stemme digitalt over nett, med mindre det blir det eneste alternativet til slutt.

Men digitalt i valgluke er jo et alternativ som likevel ville gjort opptelling m.m mye enklere.

For øvrig synes jeg godt at Norge kunne kostet på seg en ordentlig gjennomgang av valgsystemet, både måten stortingsrepresentantene er fordelt utover, og ikke minst at et valgresultat det er tvil om kun kan "påklages" til Stortinget.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 23:37   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Ser problemene, men det er også et demokratisk problem om valgdeltakelsen blir for lav. En av nabokommunene tok med stemmeurnen til den videregående skolen og lot elevene stemme i skoletida. Det har jeg sansen for. Det gjøres som oftes på eldrehjem o.l., men hvorfor ikke på skoler, større arbeidsplasser, kjøpesentre, etc? Det er jo tilgjengelighet som er hovedargumentet for internettvalg.

Gammel 09-09-13, 00:44   #9
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Å stemme over Internett er naturligvis helt uakseptabelt. De som mener noe annet utgjør en trussel mot demokratiet. Det er ganske mye viktigere at man har hemmelig valg enn at valgdeltagelsen er høy. Jeg er ikke tilhenger av stemmeplikt, men om valgeltagelsen blir uforsvarlig lav, så får man heller vurdere det.

Jeg er også sterkt motstander av digital stemmegivning i valglokalet. Hvem skal levere og sertifisere utstyret? Det fins neppe noen fullgod måte å sikre utstyret som skal benyttes mot feil, og enda mer bekymringsfult: Det fins neppe noen fullgod måte å sikre det mot sabotasje eller valgfusk heller. Og det vil sannsynligvis være svært vanskelig, eller umulig, å avdekke både feil og juks i ettertid. Kostnaden ved å telle stemmesedler er ganske sikkert helt ubetydelig i forhold til hva et godt digitalt system ville koste, og det er ikke nok med «godt» her. Dette må være 100 % korrekt hver eneste gang det benyttes.

Ben "one man, one paper ballot" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 06:42   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt mulighet til å setmme digitalt både nå og ved kommunevalg og jeg er dyp motstander av det.
Det er veldig mange ting som er problematisk ved det og jeg håper det ALDRI vil blir normen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 06:51   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med din far og litt bestyrtet over hvor lett man ser på problemene rundt dette.

Og, jeg banner kanskje litt i kirken, men om man ikke klarer å få stemt med all den tilretteleggingen som finnes i dag, så tror jeg ikke man er så veldig interessert. I Bergen kan man stemme på Rådhuset fra og med 1. juli. På 15 forskjellige steder i byen (inkludert Lagunen og Ikea) fra og med 15. august. De reiser rundt på institusjoner og sykehus. Og enkeltpersoner kan be om å få stemme hjemme dersom de er for syke til å komme seg ut. Det er virkelig lagt enormt mye innsats i at alle skal få stemt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 07:25   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, endelig noen som tar til orde for det jeg har kjent på hele høsten. mange i mine omgivelser har stemt digitalt, og jeg har følt meg aldeles alene som synes dette er ugreit.
Som HI ramser opp er det mange feller her, men det jeg har tenkt spesielt på er en del dominerte kvinner som kanskje frarøves en utrolig viktig og sjelden rettighet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 07:35   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

For øvrig synes jeg godt at Norge kunne kostet på seg en ordentlig gjennomgang av valgsystemet, både måten stortingsrepresentantene er fordelt utover, og ikke minst at et valgresultat det er tvil om kun kan "påklages" til Stortinget.

Det er vel helst domstolen, ikke Stortinget, som bør behandle påstander om valgfusk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:20   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Helt enig med din far. Det finnes mange kontrollerende mennesker som gjerne vil bestemme hva kona, barna (over 18 altså), e.l. skal stemme. Det bør aldri være mulig å gi stemmen hjemmefra. Digitalt - gjerne, men i valglokale med avlukker.

Gammel 09-09-13, 09:02   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da en rørene enighet med pappa her.

Men hvorfor i alle dager ser dette ut til å bli gjennomført likevel? Hvorfor er det ikke mer larm?

Gammel 09-09-13, 09:38   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har skummet litt i høringsuttalelsene og det ser ut til at pappa har rett, det er ganske enstemmig NEI til elektronisk valg i ukontrollerte omgivelser, med unntak av Senterungdommen, som "medgir at sammenhengen mellom elektronisk stemmegivning og økt valgdeltagelse foreløbig er vag, men mener at vi ikke har noe å tape".

Dette fikk de også inn i SPs program, og plutselig var det politikk? Eller?

Gammel 09-09-13, 09:57   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er flere problemsstillinger med å gjennomføre elektronisk valg. Det første er at valg skal være hemmelig, ved å stemme elektronisk blir stemmen registrert og knyttet til person ved hjelp av en eller annen mekanisme, rett og slett fordi man må kunne overskrive den stemmen, enten ved at vedkommende stemmer på nytt elektronisk eller går i valglokalet på valgdagen og stemmer på nytt da. Jeg har hørt at eValgprosjektet har lovet at det ikke kan hackes og at man dermed ikke skal kunne finne ut hvem som har stemt hva, men med tanke på hvor stor fristelse det kan være for enkelte hackere å gå inn på hele valgssystemet i Norge så er jeg nå ikke helt sikker.

For det andre så er det som flere her påpeker, større fare for valgpåvirkning under stemmegivning. Dette vil nok ikke ha stor påvirkning på et valgresultat, men det bryter med alt det som valgsystemet vårt er bygd på.

Det jeg reagerer mest på er at dette er blitt et voldsomt prestisjeprosjekt, som har kostet enormt mye penger. Dog er selve eValgbiten er en liten del av hele det nye valgsystemet, men likevel så er det ikke billig. Når det da i tillegg ikke er sikkert og kan bryte med valgloven så blir jeg veldig skeptisk.

Gammel 09-09-13, 10:03   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er så lett å si ja til et prøveprosjekt, men det er utrolig vanskelig å si nei til videreføring når millionene har rullet og rullet. I hvert fall uten klare predefinerte gatewaykriterier, som jeg ikke kan se er på plass her.

Dette sier regjeringen.no om motforestillingene mot at andre kontrollerer stemmingen:

Sitat:

Hvordan skal man hindre utilbørlig påvirkning og kjøp/salg av stemmer?

I dagens valgordning er det et viktig prinsipp at velgerne kan stemme usett. Det er derfor lagt til grunn en rekke forutsetninger som skal sikre at kun velgeren vet hva han eller hun har stemt:
- Internettstemmegivning kun er et supplement til stemmegivning på papir i valglokalene
- Velgeren kun kan stemme via Internett i forhåndsstemmeperioden
- Velgeren kan stemme via Internett så mange ganger han eller hun vil
- En papirstemme avgitt i valglokale vil alltid annullere velgerens internettstemme(r)
Evalueringen fra forsøket i 2011 viser at disse forutsetningene gjør det lite attraktivt å skulle forsøke å kjøpe stemmer, eller tvinge velgeren til å stemme på en gitt måte. Hvis noen skulle kjøpe en internettstemme, kan denne personen aldri finne ut om denne stemmen blir tellende. Det er det kun velgeren selv som vet.

Jeg syns ikke det adresserer utfordringen godt nok.

Gammel 09-09-13, 10:28   #19
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Men kan de virkelig love at det ikke skal kunne hackes? Jeg mener, folk backer jo Pentagon, liksom...

Jeg er også helt mot nettstemming.

Gammel 09-09-13, 10:42   #20
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

På den andre siden: Man kan like gjerne bli presset til å avgi stemme til et gitt parti selv om partner/hvem-har-du ikke blir med til valglokalet og får sjekket at dette faktisk blir gjort. Og stemmene man avgir via internett overstyres av en papirstemme så sånn sett har man jo allikevel mulighet for å overliste en eventuell manipulerende partner dersom man kan gå ut av huset.

Sier ikke at dette oppveier for alle ulempene eller er enkle løsninger på de aspektene ved internettvalg som det reageres på, men det er i alle fall ikke helt fastlåst.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
evalg, valg

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:34.