Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mmmm, ganske lyst sunt brød (som sønnen min elsket)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-10, 01:22   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mmmm, ganske lyst sunt brød (som sønnen min elsket)

Jeg baker ganske mye brød og i dag så hadde jeg kjøpt chia seeds som skal inneholde mye omega 3, fibrer og proteiner så da brukte jeg det.

Jeg måler jo ikke når jeg baker men det ble kanskje noe som dette:

5 dl vann, ca 45 grader
En halv pose torrgjær
opp mot en dl chia seeds
opp mot en dl gresskarfrø
opp mot en dl knuste linfrø
en finrevet gulrot
0,5 dl olje (jeg brukte raps)
fullkornshvetemel og hvetemel (mest det første) til deigen ble passe.

Når det gjelder chia seeds, gresskarfrø og linfrø så bruk sunn fornuft, for jeg målte som sagt ikke, men et sted mellom en halv og en dl skulle jeg tro at det var.

Jeg hevet i 1 time og 15 minutter (vi var ute så det var slik det passet). La deigen i en form og hevet ca 30 min til.

Jeg hadde på chia seeds og gresskarfrø før steking

200 grader 30 minutter.

Herremannen elsket det og det er flott å få i ham litt ekstra omega og grønnsaker. Han er ikke så glad i rugbrød, men dette ble han veldig glad i. Brødet ble saftig og godt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 07:53   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mmmm, ganske lyst sunt brød (som sønnen min elsket)

Chia seeds, heter det noe annet på norsk mon tro? For det har jeg ikke hørt om.

Gammel 10-11-10, 13:24   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet faktisk ikke, jeg vet ikke en gang om jeg har sett det i Norge, men jeg regner med at det kan finnes på helsekoster. Det er små sorte før som er betydelig mindre enn sesam og kanskje en anelse større enn valmue.

Fra Wikipedia:

Sitat:

Salvia hispanica, commonly known as Chia, is a species of flowering plant in the mint family, Lamiaceae, that is native to central and southern Mexico and Guatemala.[1] It was cultivated by the Aztec in pre-Columbian times, and was so valued that it was given as an annual tribute by the people to the rulers. It is still used in Mexico and Guatemala, with the seeds sometimes ground, while whole seed is used for nutritious drinks and as a food source.[

Chia is grown commercially for its seed, a food that is very rich in omega-3 fatty acids, since the seeds yield 25-30% extractable oil, mostly α-linolenic acid (ALA). It also is a source of antioxidants and a variety of amino acids.[2] Chia seeds are typically small ovals with a diameter of about 1 mm (0.039 in). They are mottle-colored with brown, gray, black and white. Chia seeds typically contain 20% protein, 34% oil, 25% dietary fiber (mostly soluble with high molecular weight), and significant levels of antioxidants (chlorogenic and caffeic acids, myricetin, quercetin, and kaempferol flavonols). The oil from chia seeds contains a very high concentration of omega-3 fatty acid — approximately 64%.[5] Chia seeds contain no gluten and trace levels of sodium.[6]
Chia seed is traditionally consumed in Mexico, and the southwestern United States, but is not widely known in Europe. Historically, chia seeds served as a staple food of the Nahua (Aztec) cultures of Central Mexico. Jesuit chroniclers referred to chia as the third most important crop to the Aztecs behind only maize and beans, and ahead of amaranth. Tribute and taxes to the Aztec priesthood and nobility were often paid in chia seed.[3][7]
Today, chia is grown commercially in its native Mexico, and in Bolivia, Argentina, Ecuador, Australia and Guatemala. In 2008, Australia was the world's largest producer of chia.[8] A similar species, golden chia, is used in the same way but not grown commercially for food since shattering is a problem. Salvia hispanica seed is marketed most often under its common name "Chia," but also under several trademarks, including "Cheela Brand," "Sachia," "Anutra," "Chia Sage," "Salba," "Tresalbio," "Purisalv," and "Mila".
In 2009, the European Union approved chia seeds as a novel food, allowing them to comprise up to 5% of a bread product's total matter

Gammel 10-11-10, 13:25   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm, kanskje jeg må bytte dem ut med noe annet.

Gammel 10-11-10, 13:45   #5
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Gjør det, sesam eller linfrø kanskje. Valmuefrø har vel ikke så mye godt i seg, eller?

Gammel 10-11-10, 23:46   #6
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Jo mer jeg spiser jo mer fornøyd blir jeg. Det er virkelig et godt saftig brød og jeg gjetter at oljene i chiafrøene hjelper til. Her kan du lese mer: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=104311

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.