|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Nei, det forstår vi ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Selvfølgelig, men nå snakket bi jo om lærere? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg (vi?) tror at det er unikt?
![]() |
#164 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Ja? Jeg snakker om meg i den situasjonen, i en tråd om lærere (og lønn). Da er det vel relevant å si noe om situasjonen? Det betyr altså ikke-statlige jeg tror at det er unikt for meg eller akkurat det yrket. Bare at det er vanlig (også) for lærere.
![]() |
#165 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Jeg følger denne tråden på grunn av diskusjonen rundt lønn og lønnsutvikling, og synes alt som kommer frem er veldig interessant. Fagforeningsnerd som jeg er, f.eks, synes jeg for eksempel at tillitsvalgte kun skal forhandle for sine MEDLEMMER og at de som ikke ønsker å være organisert fint kan ta på seg jobben selv. Sånn fungerer det dessverre for tiden ikke i min bransje, og jeg er oppriktig nysgjerrig på om dette gjelder i skolen også?
![]() |
#166 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
![]() |
#167 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?I utgangspunktet så forhandler jo Utdanningsforbundet bare for sine egne medlemmer, det samme med de andre forbundene for lærere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Usedvanlig begavet
Da er det som hos oss. Og DET irriterer meg grenseløst. At TV gjør gratisjobb for alle de som ikke vil organisere seg.
![]() |
#169 |
søt
Ja, men det ble dratt paralleller til andre yrker og måter man drev lønnsforhandlinger på i denne tråden om lærere og lønn, så da ville jeg bare understreke at læreryrket faktisk kan sammenlignes med mange andre yrker på flere måter.
![]() |
#170 |
bygger
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
![]() ![]() |
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Det er gode grunner for individuell avlønning og gode grunner for kollektiv avlønning. Den diskusjonen kan komme i en ny tråd. Men - det er en ting jeg lurer på om har vært til diskusjon i lærerorganisasjonen - og det er en sak som er helt på siden i forhold til andre arbeidsplasser. Nemlig at det jobbes en del overtid i løpet av året (ikke uvanlig i andre bransjer også) og det forventes at dette tas til avspasering. I hovedsak på sommeren. Uten en eneste krone i overtidstillegg som ville vært utenkelig i andre offentlige instanser. Hvordan kan organisasjonen gå med på at det jobbes 40-50-60 timer overtid som skal avspaseres på avtalte tider, uten en eneste krone i kompensasjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Ja, det jeg reagerte på var at det virker som du mener at lærere tror de er helt unike. Det er en påstand jeg jevnlig får slengt i fjeset, så det er jeg temmelig drittlei.
![]() |
#172 |
søt
Jeg tror ikke det. Men de har en helt spesiell arbeidstidsavtale. Jeg er jo lærer selv, selv om jeg ikke jobber som det nå lenger.
![]() |
#173 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Lærerne har en særavtale om arbeidstid, og en normalarbeidsuke for en lærer i 100 % stilling er ca. 43,5 timer. Lærerne er unntatt AML på dette punktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Det er da mange som bruker balanseverktøy for å lage en arbeidsplan, slik at man jobber inn fri i løpet av en gitt periode (min bransje = 26 uker). Snittet over tid blir allikevel riktig.
![]() |
#175 |
bygger
![]() ![]() |
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Særavtale som gir 6 timer ekstra hver uke, som avspaseres når det passer arbeidsgiver. Det burde være godtgjort på noe slags vis, og slik jeg oppfatter debatten er ikke dette tilfelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ja, og dette er virkelig, virkelig viktig at vi får beholde, for arbeidsmengden i løpet av et skoleår er så ujevnt fordelt at det aldri ville fungert med "normal arbeidstid". I tillegg er det viktig at vi gjør jobben vår når elevene faktisk er på skolen.
![]() |
#177 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er strengt tatt ikke avspasering heller, det heter komprimert arbeidsår. Det er en særavtale, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Mens i en del andre yrker får man ikke tatt ut avspaseringen sin, eller ert strykes x timer ved årsskiftet. Det er pluss og minus i mange yrker.
![]() |
#179 |
bygger
![]() ![]() |
Egentlig spør jeg ikke. For min del må gjerne lærere ha hvilken som helst avtale med arbeidsgiver. Men - dersom normalarbeidstid ble innført i skolen ville lønna stige grunnet betalt overtid. Og det er jo utgangspunktet for hele tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg tror lange friperioder oppleves som et gode. F.eks. alltid fri jul, vinterferie, påske, høstferie og en lang periode med fri om sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|