|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Jeg er uenig. Noen ting er så viktige (som å lære språket i det landet man vil bosette seg i) at jeg tror på å svinge pisken og bruke "tvang". Eller enda verre; økonomiske insentiver.
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
Egentlig mener jeg det. I hvertfall fra de er fire.
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
Jeg vet jeg kommer litt sent inn i tråden her. Men hvorfor er det det? Man er jo fullt dekket av trygderettigheter og helserettigheter og man har lov til å stemme på lokalvalg om man har oppholdt seg lenge nok i landet. Det er jo lite som skiller de som har statsborgerskap og de som har oppholdstillatelse bortsett fra det som har med statsforfatningen å gjøre, er det ikke det da? Og da er det jo helt rimelig at de som ønsker å ha innflytelse på den vet sånn noenlunde hva det handler om?
![]() |
#5 |
Leser
|
Ja, er enig i deg i teorien. Problemet er bare at mitt inntrykk (som selvfølgelig kan være feil) er at folk som kommer fra nogenlunde OK stater ikke ønsker å bli norske statsborgere. De som derimot veldig gjerne vil bli det er typisk asylsøkere og flyktnger, og dette er mennesker som er veldig fjernt fra vårt styresett. Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil, at det er ganske stor søknad om norsk statsborgerskap fra en blandet miljø.
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Jo, men om de vil det, så bør de jo for det første ha kunnskap nok til, den tross alt ganske viktige beslutningen , å vite hva det er de sier ja til. Siden man klarer seg finfint her i landet uten å være statsborger, og dette er folk som kommer fra land som er svært forskjellige fra vårt styresett så er det jo desto mer viktig at de vet hva det innebærer.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Alle som stemmer FRP vet jo ikke hva det handler om, så det er jo ikke noe nytt. Men igjen, stadig flere innvandrere begynner å gjøre det også, så her må det "folkeopplysning" til. Foreldreportalen-universitetet, anyone? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Ja, poenget mitt med forrige innlegg, var at jeg ikke tror at folk ønsker norsk statsborgerskap fordi de ønsker innflytelse på styringsformen. De ønsker å bli norske statsborgere fordi det er en dyd av nødvendighet.
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg har bare lest begynnelsen av tråden, men jeg syns jo det er litt nedlatende å anta at man må ha høyere utdannelse for å ha en viss oversikt over det som er beskrevet i hovedinnlegget. Mesteparten av det som står i hovedinnlegget er vel sånt man lærer ihvertfall noe om i grunnskolen. At folk har vaskejobb eller kjører buss behøver ikke bety at de er totalt uvitende om samfunn og historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Og så kan jeg jo bare nevne at jeg i 1997 vant US GreenCard Lottery (jepp, helt sant! Mr. Norway hadde meldt meg på...) og gikk rundene for å få det. Og det ble slettes ikke gitt bort altså - det var krav i massevis. Og det føltes egentlig ikke det minste rart at man måtte forplikte seg bittelitt.
![]() |
![]() |
#13 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Og så burde jeg ha skrevet ned en liste med unnskyldninger jeg har fått på legekontoret fra innvandrere om hvorfor de ikke kunne gå på/fullføre det obligatoriske norskkurset. Nokså utrolige unnskyldninger; de fleste syltynne. Og når de istedet synes det er helt OK å stille med eget (skole!)barn som tolk på konsultasjonen (i skoletiden) så føles det unektelig som om at en viss... avstand i samfunnssynet. Derfor er jeg for en eller annen form for prøve/eksamen/bevis/whatever for å få bestått.
![]() |
![]() |
#14 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det er en del grunnleggende kulturforskjeller som ikke lar seg løse gjennom en slik test. Eller mente du nå bestått på norskkurset? Og er du nå på statsborgerskapssøknad, asylsøkere eller innvandrere?
![]() |
#15 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg er helt for krav, kursing og til og med testing, men det må gjøres ut i fra virkeligheten, ikke ut fra hva man ønsker. Og virkeligheten er at med et kurs på 300 timer, og noen års botid i et område av Oslo hvor man omgås sine egne, så skal det mer til enn enn et todagers kurs for å skjønne alt på Polyanna sin liste. Og det nytter ikke å begynne i krav-enden, man må begynne i tilbudsenden.
![]() |
#16 |
Kidding, right?
|
Hvorfor ikke?
![]() |
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
For du kan ikke sette krav som er totalt uoppnåelige for så mange. Da skaper du skillelinjer i samfunnet, vinnere og tapere.
![]() |
#18 |
Epikur
|
dette har vært mitt poeng hele tiden, men du fikk det bedre frem.
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Helt helt enig i KRAV/Tvang/Påbud om norskkurs. Jeg vil gjerne ha påbud om barnehage også. (særlig gitt de kjempegode resultatene av gratis kjernetid i enkelte bydeler i Oslo). Introduksjonskurset bør kanskje være lenger og omfatte mer om normer i samfunnet?
![]() |
#20 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Ja, gjerne barnehage også!
Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Jeg mente bare at jeg ikke liker å lage et sett med "regler eller opplegg" som automatisk åpner for at noen kan la være å delta uten grunn. Å lage et mainstream-opplegg, og basere seg på eller bare anta at slasker og drittsekker ikke kommer til å delta eller fullføre uansett og at det er greitt, funker ikke i mitt judging hode. Det må i så fall knyttes konsekvenser til det hvis du skjønner hva mener.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|