|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes det er veldig interessant å lese hvordan ulike mennesker begrunner troen sin, eller mangelen på tro for den del. Jeg ser med respektfull undring på konseptet å tro på Gud, på et personlig plan. Jeg var nok på nippet til å gå over i de troendes rekker i forkant av konfirmasjonsalder, men for meg ble konfirmasjon og konfirmasjonsundervisningen det som fikk meg endelig over på den andre siden. Lever nå helt fint som ateist og HEF-medlem uten sinne overfor mennesker som tror, eller det de tror på.
![]() |
#142 |
Textrovert
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Som hovedinnlegger må jeg si meg helt enig.
![]() |
#144 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes det å snakke om tro og å møte kritiske spørsmål er veldig flott. Tro er en viktig del av livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Textrovert
|
![]() |
#146 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg tror på Gud for det finnes ikke noe alternativ. Jeg er vokst opp i menighet, med foreldre som har vært veldig bevisst på at å være kristen er ikke noe man blir fordi om foreldrene er det. Man må få sine egne opplevelser og selv kjenne på atmosfæren som Gud kommer med i blant. Hadde ikke jeg kunne hatt et personlig forhold til Gud der jeg kunne be, oppleve bønnesvar, kjenne på hele kroppen min når han prøver å si meg noe, oppleve drømmer som Gud gir og som kan hjelpe og støtte mennesker i tiden som ligger foran, hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg nok vært en tviler innimellom, men heldigvis så tjener jeg en levende Gud som alltid er der for meg. Han har så mye kjærlighet å gi.
![]() |
#147 |
Mother of Dragons
|
Jeg er enig, som helt avklart ateist som ikke har noe som helst mot å være i kirken, eller delta i religiøse ritualer (jeg ser jo at mange finner glede i det,mog hey, alt som gjør folk glade er jo bra) så forundres jeg over en del som sier at de er ikke-religiøse humanetikere eller ateister som er skikkelig sinte. Nekter å delta i kirkeritualer om det er i familien og kan ikke synge gamle kristne sangee og sånt i kor. Virkelig pussige greier.
![]() |
#148 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?"Humans! You're just amazing!" eller hva det er Dr. Who sier.
![]() |
#149 |
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes ikke det er rart om man nekter å delta i kristne ritualer hvis man ikke ønsker det? Hvorfor er det rart? Jeg vil ikke late som om jeg er en del av noe jeg ikke er en del av, og som jeg mener er feil. Det synes jeg er manglende respekt for de som faktisk tror på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Mother of Dragons
|
Hmm. Tja, jeg hadde nok latt være å bli med på et vekkelsesmøte. Jeg tenker mer på litt mer lunkne (?) ritualer som barnedåp etc. Alle i familien vet at jeg ikke er spesielt troende og de fleste prester i Den Norske Kirke vil vel neppe synes det er feil at en ateist deltar så lenge man entusiastisk er med på salmesangene (dessuten er jeg den flinkeste kirkegåeren av alle, det er bare meg som husker når man skal reise seg og når man skal syngesvare presten og sånn).
![]() |
#151 |
|
Entusiastiske salmesangere mottas nok med takk i ethvert kirkesamfunn, samme hvor hedninger de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Personlig pessimist
|
Usikre på hva som siktes med "religiøse ritualer", men for meg som troende gjør det jo virkelig ingenting om ateister f eks. er til stede på gudstjeneste. Å ta i mot nattverd er nok muligens over en slags grense, men samtidig spør man jo ikke akkurat de deltagende om noe trosbevis. Jeg undres saktens over at så mange ikke-troende stiller som faddere i kristen barnedåp, men å være til stede i kirken under dåpen har da ingenting å si.
![]() |
![]() |
#153 |
|
Å være til stede som observant er jo så sin sak, men å være tilstede som deltager? Nei. Mitt forhold til tro og religion er intenst og personlig, og det vil for meg føles hyklersk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Personlig pessimist
|
Og det er jo greit, poenget mitt var at jeg ikke tror det oppfattes som spesielt respektløst for de troende om du deltar. How would we know?
![]() |
![]() |
#156 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg vanker jo tidvis i "statskirken". We wouldn't know.
![]() |
![]() |
#157 |
Superbasinella
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Dere som tror på Gud, gjør partneren det også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes som flere andre at det kommet an på ritualet og på hvilket grunnlag man synes det er vanskelig og ikke minst hva trossamfunnet man besøker har av tenkning og lære rundt ritualene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Personlig pessimist
|
Jah, det var det jeg forsøkte å formidle på mer uelegant vis.
![]() |
![]() |
#160 |
Textrovert
|
Mannen min tror ikke på noen gud. Han er skeptisk til å kalle seg ateist, da han synes mange ateister er så bastante og militante, og han vil ikke assosieres med det. Han er i tillegg veldig åpen for at han kan ta feil i trosspørsmålet. Vi har mer eller mindre sammenfallende tanker, følelser og verdisyn rundt religiøse/filosofiske spørsmål, så folk oppfatter oss sikkert som et tohodet troll på det området. Så derfor er det litt vittig at jeg har landet på ja og han på nei.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|