Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-13, 10:17   #141
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Økonomiargumentet heng ikkje heilt på greip, Meissa. Vi har for eksempel kjøpt alt det vi har kjøpt inn sjølv, til Ungen, brukt på finn, arva av venner eller kjøpt av venner. Dette med unntak av ulltøy i små storleikar, for det har vi trengt meir av enn vi har fått tak i brukt. Dette har eg ikkje primært gjort for å spare pengar, men fordi eg tenker at ting som vippestol, sprinkelseng, stellebord og babyklede er ting ein ikkje rekk å slite ut, den korte bruksperioden ein har det. Miljøargumentet er tyngst, når eg leiter etter ting eg har tenkt å kjøpe i bruktbutikkar og på finn. Det at eg sparer penger på det, ser eg på som ein bonus. Men det å gjenbruke istadenfor å kjøpe nytt, er faktisk både meir økonomisk og meir miljøvennleg. Så det å seie at ein ikkje har økonomi til å tenke på miljø, synest eg høyrest frykteleg rart ut.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:21   #142
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

At kunnskap om hva som er gode valg er viktig, men jeg synes det er snålt at man skal dra opp kaffemaskiner som et stort problem i forbrukersamfunnet når det er så mye vi alle kan bidra med uansett.

Hvorfor skal man ikke dra fram kaffemaskiner når de faktisk er et miljøproblem?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes fortsatt ikke at det høres riktig ut at noen som tjener mye mer enn meg og dermed mest sannsynlig også forbruker mye mer enn meg skal kritisere meg fordi jeg akkumulerer et par kilo plastavfall på et år. Virkelig ikke!

Det er ingen absolutt sammenheng mellom høy inntekt og høyt forbruk altså (selv om det kan se ut som om det er en statistisk sammenheng). Vi er av dem som har god råd men som lever mindre miljøfientlig enn snittet i Norge (og det har jeg sjekket bl.a. med den kalkulatoren Lisa lenket til). Jeg skriver "mindre miljøfientlig" bevisst, for det blir feil å si at vi lever "mer miljøvennlig". Til det er vi for langt unna miljøvennlig. Vi lapper klær, bytter ikke interiør, kjøper lite elektronikk, flyr minimalt osv., men vi har uansett et for høyt forbruk i forhold til hva som er bærekraftig.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hva med ideen min om å pelle ut kaffen og deretter kildesortere? Man kan hvis man vil.

Nå er det vel produksjonen av kapslene som også er en del av miljøproblemet her, vil jeg tro, og det diskuteres hvor mye det hjelper for miljøet av vi kildesorterer.

Men altså, det er vel ingen som sier at du skal gå rundt med dårlig samvittighet for kaffemaskinen din?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 23-01-13 kl 10:26.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:28   #143
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Så det å seie at ein ikkje har økonomi til å tenke på miljø, synest eg høyrest frykteleg rart ut.

I forhold til kaffemaskinene er det jo helt absurd. Kapslene gir en kilopris på 500-700 NOK og man får ikke dyrere kaffe enn det. Jeg forstår at det føles som om det er økonomi i det fordi man antakelig bruker litt mindre kaffe målt i antall kopper man drikker, men det skal enormt mye Friele frokostkaffe til for at det faktisk er lønnsomt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:28   #144
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Før ditt første innlegg var det skrevet over 60 innlegg i tråden hvor det ble tipset om at
* Kraft-maskinene har et resirkuleringssystem
* At det finnes andre, billigere og like raske alternativer til kapselmaskiner som aeropress og presskannekopper
* At Nespressoboutiqene tar i mot kapslene (men gjenvinnes de?)
* samt at det var ganske varierende om folk hadde kapselmaskin eller ikke, og hva de syns om det.

Så jeg er slett ikke enig i at tråden bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet som du påstår.

Sitatet er feilaktig blitt tillagt meg - det er meissa sitt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:29   #145
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Oj, sorry, Tangina! Jeg visste det var Meissa, da har det skjedd en glipp. Skal rette opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:36   #146
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Økonomiargumentet heng ikkje heilt på greip, Meissa. Vi har for eksempel kjøpt alt det vi har kjøpt inn sjølv, til Ungen, brukt på finn, arva av venner eller kjøpt av venner. Dette med unntak av ulltøy i små storleikar, for det har vi trengt meir av enn vi har fått tak i brukt. Dette har eg ikkje primært gjort for å spare pengar, men fordi eg tenker at ting som vippestol, sprinkelseng, stellebord og babyklede er ting ein ikkje rekk å slite ut, den korte bruksperioden ein har det. Miljøargumentet er tyngst, når eg leiter etter ting eg har tenkt å kjøpe i bruktbutikkar og på finn. Det at eg sparer penger på det, ser eg på som ein bonus. Men det å gjenbruke istadenfor å kjøpe nytt, er faktisk både meir økonomisk og meir miljøvennleg. Så det å seie at ein ikkje har økonomi til å tenke på miljø, synest eg høyrest frykteleg rart ut.

Men det har jeg jo aldri sagt! Vi handler også brukt og arver masse tøy og kjøper klær unntaksvis når det virkelig er nødvendig.

Ja, vi hadde ikke råd å kjøpe espressomaskin og kaffekvern så vi kjøpte en grei kapselmaskin i stedet. Så får de som tviler på argumentet bare gjøre det. Og det har blitt hevdet flere ganger her i tråden at det "bare" er å velge noe annet. Nei det er ikke det. Det blir som når en eller annen kakse på tv sa at han hadde et godt råd for å spare penger. I stedet for å kjøpe nye skjorter kan man bare sende dem til en skredder i London for å skifte ut skjortekravene. Penger spart. Vi hadde faktisk ikke råd til en kvasimaskin til tre tusen eller en rancilio til 5000, eller kaffekvern til 2000. Sånn tror jeg det er for veldig mange av dem som handler kapselmaskiner

Ja, kapselmaskinen er fattigmannstrøst. Det er ikke for ingenting salget har gått til værs når de ble billige nok.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:41   #147
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

I forhold til kaffemaskinene er det jo helt absurd. Kapslene gir en kilopris på 500-700 NOK og man får ikke dyrere kaffe enn det. Jeg forstår at det føles som om det er økonomi i det fordi man antakelig bruker litt mindre kaffe målt i antall kopper man drikker, men det skal enormt mye Friele frokostkaffe til for at det faktisk er lønnsomt.

Eh, friele frokostkaffe har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre. Det er ikke sånn at de som har god råd og ønsker å kunne lage espresso hjemme kjøper kaffemaskin og de som ikke har like god råd kjøper friele frokostkaffe. Det er to forskjellige ting.

De som har råd kjøper skikkelig kaffemaskin og kvern og handler hele bønner. Vi andre tar til takke med kapselmaskinen. Vi betaler 55,- for 16 porsjoner og den pakken har vi en stund. Det er noe annet enn å punge ut med 7000 på engang.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:41   #148
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg tror ikke kapselmaskinene er en fattigmannstrøst. Det er et bekvemmelighetsinstrument. Flesteparten gidder ikke bruke tid på å sette seg inn i en espressomaskin eller man gidder ikke bruke mokkamaskin. Man vil ha en maskin som gjør alt for en, slik at man slipper å håndtere kaffegrut og vaske melkesteamere. Og da velger man bekvemmelighet framfor miljø. Og da får man stå for det også, syns jeg. Akkurat som vi velger å kjøre til svømming på søndager, i stedet for å ta buss, bane og gå i 15 minutter. Selvsagt vet jeg at alternativet hadde vært mye mer miljøvennlig, men vi velger altså å kjøre utifra bekvemmelighetshensyn. Jeg sutrer ikke over at de som bor nærmere kan kjøre buss, og derfor kan ikke bilbruk kritiseres generelt.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-01-13 kl 10:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:46   #149
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Oj, sorry, Tangina! Jeg visste det var Meissa, da har det skjedd en glipp. Skal rette opp.

Alt i orden - jeg regnet med du visste det ikke var meg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:47   #150
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror ikke kapselmaskinene er en fattigmannstrøst. Det er et bekvemmelighetsinstrument. Flesteparten gidder ikke bruke tid på å sette seg inn i en espressomaskin eller man gidder ikke bruke mokkamaskin. Man vil ha en maskin som gjør alt for en, slik at man slipper å håndtere kaffegrut og vaske melkesteamere. Og da velger man bekvemmelighet framfor miljø. Og da får man stå for det også, syns jeg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:50   #151
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg for min del drikker ikke kaffe, knapt nok te. Og jeg er fascinert over at kaffemaskin (uavhengig type) nå nærmest er blitt en menneskerett - med så mange som må kjøpe noe nytt eller handle på kaffebar for å drikke noe som tross alt har eksistert ganske så lenge. Og da sikter jeg til tråden generelt, og ikke til Meissa. Og jeg regner med at alle kjøper Fair trade-kaffe? (Eller er ikke det bra lenger, mener noen i lunsjen sa det ikke var bra av en grunn jeg ikke fikk med meg)

Ja, jeg vet det smaker bedre, ryktene i min husholdning sier så og vi har maskin. Men likevel. Fascinerende.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:52   #152
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror ikke kapselmaskinene er en fattigmannstrøst. Det er et bekvemmelighetsinstrument. Flesteparten gidder ikke bruke tid på å sette seg inn i en espressomaskin eller man gidder ikke bruke mokkamaskin. Man vil ha en maskin som gjør alt for en, slik at man slipper å håndtere kaffegrut og vaske melkesteamere. Og da velger man bekvemmelighet framfor miljø. Og da får man stå for det også, syns jeg.

Jeg tror ikke du tar feil, det er enklere og det gjør espresso tilgjengelig for flere og flere ønsker da å kunne lage seg dette, men det er ikke mer bekvemmelig enn micro, eggkoker, vannkoker, elektrisk boksåpner, eltemaskin etc. Dette er jo saker vi ser på som selvfølgelig på et kjøkken, men det må ikke være sånn, disse sakene er ikke livsnødvendige.

Det er for eksempel få som hever på øyelokkene når man vil bruke 6000,- på en fin kitchen aid fordi den gamle maskinen er så dum fordi den må løftes opp på benken hver gang. <--- satt på spissen

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:58   #153
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er for eksempel få som hever på øyelokkene når man vil bruke 6000,- på en fin kitchen aid fordi den gamle maskinen er så dum fordi den må løftes opp på benken hver gang.

Jeg kjenner mange som ville heve i hvert fall øyenbrynene av dette.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:59   #154
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Eh, friele frokostkaffe har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre. Det er ikke sånn at de som har god råd og ønsker å kunne lage espresso hjemme kjøper kaffemaskin og de som ikke har like god råd kjøper friele frokostkaffe. Det er to forskjellige ting.

De som har råd kjøper skikkelig kaffemaskin og kvern og handler hele bønner. Vi andre tar til takke med kapselmaskinen. Vi betaler 55,- for 16 porsjoner og den pakken har vi en stund. Det er noe annet enn å punge ut med 7000 på engang.

Jeg syns du er fullstendig på viddene med økonomiaspektet og det er derfor jeg dro frem kiloprisen på kaffe. De som har lyst på god espresso til en lav pris kjøper seg en espressokanne og eventuelt en visp til melken. Ferdigmalt espresso fra kaffebutikken duger i lange baner målt mot Nespressokapsler om man ikke har råd til kvern.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:01   #155
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Vi har forøvrig en dugelig espressomaskin og en kaffekvern som kostet langt under 7000.

Jeg er nesten litt sjokkert over at "dårlig råd" er et argument for å kjøpe kapselmaskin. Det er virkelig helt absurd.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:02   #156
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg tror ikke du tar feil, det er enklere og det gjør espresso tilgjengelig for flere og flere ønsker da å kunne lage seg dette, men det er ikke mer bekvemmelig enn micro, eggkoker, vannkoker, elektrisk boksåpner, eltemaskin etc. Dette er jo saker vi ser på som selvfølgelig på et kjøkken, men det må ikke være sånn, disse sakene er ikke livsnødvendige.

Det er for eksempel få som hever på øyelokkene når man vil bruke 6000,- på en fin kitchen aid fordi den gamle maskinen er så dum fordi den må løftes opp på benken hver gang. <--- satt på spissen

Ingen av de tingene er selvfølge på mitt kjøkken, og de færreste jeg vet om har verken eggkoker, mikro, elektrisk boksåpner eller eltemaskin. Vi har en vannkoker, som bruker mindre strøm enn å varme vann på komfyren tror jeg, men selvsagt er det mest av bekvemmelighetshensyn. Hadde miljøkostnaden ved en vannkoker vært større, så måtte vi selvsagt tatt med det i regnestykket og kanskje vurdert anderledes.

Jeg vet heller ikke om særlig mange som bytter ut umoderne kjøkkenmaskiner med en fin kitschen aid, bare fordi. Selvsagt fins disse, og de bør da ta større miljøhensyn. Men man bør også da ta med hvor mye strøm den gamle bruker versus den nye. Vi har en kitchen aid som muliggjør det å bake eget brød f.eks. Noe som er mer miljøvennlig enn å hele tiden kjøpe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:04   #157
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg tror ikke du tar feil, det er enklere og det gjør espresso tilgjengelig for flere og flere ønsker da å kunne lage seg dette, men det er ikke mer bekvemmelig enn micro, eggkoker, vannkoker, elektrisk boksåpner, eltemaskin etc. Dette er jo saker vi ser på som selvfølgelig på et kjøkken, men det må ikke være sånn, disse sakene er ikke livsnødvendige.

Det er for eksempel få som hever på øyelokkene når man vil bruke 6000,- på en fin kitchen aid fordi den gamle maskinen er så dum fordi den må løftes opp på benken hver gang. <--- satt på spissen

Jeg har ingen av de tingene du nevner, men jeg er ikke uenig i at det er en forbrukskultur for sånne ting. Mye nice-to-have rundt omkring som ikke brukes og som strengt tatt ikke trengs. Det foregår absolutt et problematisk overforbruk på elektriske artikler.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:09   #158
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Kjøkkenmaskin/eltemaskin tror jeg ikke jeg vet om noen som ikke har?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 23-01-13 kl 11:14.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:11   #159
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.633
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjøkkenmaskin/eltemaskin tror jeg ikke jeg om noen som ikke har?

Jeg har ikke. Ikke er det noe som står veldig høyt på min ønskeliste heller.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:12   #160
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjøkkenmaskin/eltemaskin tror jeg ikke jeg om noen som ikke har?

Jeg har ikke. Jeg ønsker meg, men siden jeg ikke har fryseboks så baker jeg sjelden så store porsjoner at det er nødvendig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no