|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester
Det er det vel heller ingen som har foreslått.
![]() |
![]() |
#142 |
I mål
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg synes det er unaturlig å be en våken femåring holde seg borte fra et måltid, men jeg synes ikke det er like unaturlig å forklare barn på 10 og 12 feks at idag er det voksenselskap og at de kan kose seg på rommet eller i en tv-stue. Og der er vi vel inne på noe av greia rundt at jeg ikke føler dette naturlig ennå, men at jeg mener det kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterVåre middager starter i 15-16 tida. Gjestene drar som regel i 19-20 tida, men så klart noen ganger har det blitt senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDet er veldig hyggelig med voksenmiddag etter barnas leggetid, altså. Kan anbefales for de som ikke har prøvd det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDet er ikke det at jeg ikke liker voksemiddager, men at jeg ikke liker å spise sent på kvelden. Og voksenmiddager er da ikke så viktig for meg at jeg syns det er et poeng at barna ikke er med på den. Vi skravler jo like mye uten mat på bordet, og det fortsetter etter barnas leggetid.
![]() |
#146 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Tallulah skrev: "det er bare fremmed for meg å sende ham i seng før normal tid for at det skal være voksenselskap"
![]() |
#149 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg har ikke trodd at dere har dopet ungene og stappet dem til sengs klokka seks. Men siden jeg foretrekker å spise før klokken 20, så måtte jeg ha gjort det om jeg ønsket en barnefri middag.
![]() |
#150 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
men det blir jo det samme for oss som har barn som legger seg sent, det er jo gjerne en grunn til at de legger seg sent, og ikke noe man bare kan gjøre om på. Tro meg, jeg skulle gjerne sett at snupsen hadde litt større søvnbehov, men for at hun skal sovne klokka 2000 måtte det ha vært sovetabletter, altså.
![]() |
#151 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterVi har en del gjester og drar en del på besøk. Er det venner med unger (og det er det i 99% av tilfellene) er ungene med. Som regel firer vi dem først (fordi vi ofte er mange og har lite barnevennlig mat (lest sterkt krydret og noen unger, som en av mine er kresne (
![]() |
#152 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDet er svært sjelden vi har voksenmiddager uten unger tilstede.
![]() |
#153 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Men, og jeg bare spør nå, altså: Kan hun være på rommet sitt? Kan hun legge seg og ligge og lese? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
kanskje. Men det sitter utrolig langt inne for meg å be henne om det, for vår familiedynamikk blir det veldig merkelig å sette barna på rommet for at vi skal ha selskap. Vi har liksom bare to typer selskap, gjester med barn som er venner med våre barn, hvor alle er med, eller "fest", hvor vi har barnevakt. Da har vi også barnevakt fordi det er hyggelig å være oppe litt lenger enn til 23, som faktisk er min smertegrense i fh til å stå opp kl 0630 neste dag. Noe annet har liksom aldri dukket opp som et alternativ. Ikke fordi jeg syns det er så fryktelig rart eller noe, men bare ikke noe som jeg har følt noe behov for.
![]() |
#155 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterFor meg er det veldig fremmed å be ungene være på rommet om kvelden fordi vi voksne skal ha alenetid/besøk akkurat da. Vi har alle behov for alenetid og forsøker å ta det når det passer. Jeg skulle gjerne hatt mer, det jeg får er enten midt på dagen eller sent påkvelden. Det er det som passer best og er mest praktisk for oss.
![]() |
#156 |
I mål
|
Jeg hadde ikke hatt noen skrupler med å be en niåring holde seg på rommet sitt en kveld hvis man har selskap, men jeg kunne ikke finne på å be barnet mitt holde seg på rommet sitt en vanlig kveld for at jeg skulle få alenetid. Uansett alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg kunne heller ikke bedt barnet mitt holde seg på rommet for at jeg skulle hatt alenetid, verken i selskap eller ellers. Jeg syns det er forskjell på å legge opp til at det er kulere å være på rommet under en fest (med godis, film, osv) og å si eksplisitt at de får holde seg på rommet. Førstnevnte syns jeg er helt greit, og noe jeg kan se for meg er det foretrukne alternativet for husets yngste medlem om han også hadde gjester.
![]() |
#158 |
I mål
|
Det er jeg enig i, og da jeg var barn og mamma og pappa hadde selskap (dette skjedde mest fra jeg var rundt 10 år tipper jeg, og jeg hadde også en søster som selskap) følte jeg aldri at jeg ble "sendt på rommet", det var bare opplagt at vi koste oss et annet sted med litt ekstra. Vi fikk selvsagt også komme hvis det var noe - dersom vi hadde slått oss ned, hadde vi vel kanskje fått et tips om at festen ikke var beregnet for oss, men det var ikke noe issue, hadde aldri noe ønske om å delta i festen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Kontrollfrik
Nei, det er vel greit. Vi gjør det altså annerledes. Selv om jeg ikke forventer at niåringen min sovner før åtte-halv ni, så kan jeg veldig gjerne be henne legge seg kvart på åtte og ligge og lese litt. Hun har aldri protestert på det, tvert imot gir hun inntrykk av at hun synes det er deilig å roe litt ned på senga før hun sovner. Og så får hun lest leseleksa. Det er et veldig viktig element for oss i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDa jeg var 13-14 år, husker jeg at jeg kunne legge meg når jeg ville, men at jeg skulle være på rommet til klokka ni eller halv ti eller noe sånt. Da var det voksentid. Jeg sier ikke at jeg skal gjør det samme, men det var altså noe som var vanlig hos oss da. Mine barn er av typen som helst kunne sittet på fanget vårt og snakke hull i hodet på oss døgnet rundt, for å sette det litt på spissen, og noe privattid ser jeg for meg at jeg vil komme til å ønske også når de blir så store at de legger seg senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|