Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 11:07   #121
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det står for pedagogisk leder, og da er det vel innlysende hva som er ansvarsområdet?

Ja, det er omtrent det jeg sitter igjen med av inntrykk.

Det tenker jeg og.

Gammel 27-12-09, 11:25   #122
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner veldig godt at man ikke ønsker å være tante på jobb. Og at man prøver å bli kvitt yrkestitler på folkemunne som virker degraderende. Vi har det samme hos oss - tittelen assistentlege som ble fjernet for årevis siden lever fremdeles i beste velgående blant endel på sykehusene. Det blir noe av det samme, hvorfor skal man ha assistent inn i tittelen sin når det er helt malplassert? (det er en levning fra den tiden da avdelingen ble ledet av en overlege som hadde en assistentlege han lærte opp, men det er seriøst avleggs slik sykehus drives idag og gir et signal til utenforstående om at dette er et menneske som ikke jobber selvstendig, mange tror intuitivt vedkommende har mindre erfaring enn både turnuslegen og studenten med lisens). Så jeg skjønner godt at de vil ha bort titler som på et vis skviser dem ut som pedagoger og setter dem i bås med tilfeldige barnevakter og dagmammaer. Om noen år slutter vi nok å legge merke til at førskolelærere har titler som viser at de faktisk har en viktig jobb, noe av grunnen til at det faktisk legges merke til er nok at de akkurat nå er i den fasen hvor de forsøker å bygge opp anerkjennelse og status rundt utdanningen sin, de prøver å bli assosiert med lærere og pedagogisk personale istedenfor ufaglært personale som passer barn. Dette er viktig både for selvrespekt og lønnsdannelse.

Jeg har forresten aldri hørt noen svare "nei jeg jobber som Pedagogisk Leder" på spørsmål om vedkommende er førskolelærer... jeg er enig i at det i såfall ville vært litt småkomisk. Men det er vel ikke vanlig? Det ene er en stilling, det andre er en utdanning. Det blir litt som min mann - hvis noen spør han hva han driver med, svarer han (etter at han har sagt at han lager datasystemer) at han er konsulent i et datafirma. Hvis noen spør han om hva han er utdannet som, er svaret sivilingeniør i datateknikk. Det må være greit å svare riktig uten å bli beskylt for å være selvhøytidelig. Og det må være lov å svare at "jeg er tante til 4 skjønne småtroll, men når jeg er på jobb er jeg pedagogisk leder i en barnehage" for å markere standpunkt.

Gammel 27-12-09, 11:34   #123
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er helheten i barnehagen viktig, men den helheten hadde ikke vært er om alle var assistenter. Det er jo helt merkelig å ikke skulle korrigere noen som lurer på om man er noe helt annet enn det man er. Om noen jeg møtte lurte på om jeg var sekretær/produsent/daglig leder/økonomiansvarlig/whatever så hadde jeg jo selvsagt svart: "Nei, jeg er kommunikasjonsansvarlig" selv om arbeidsplassen vår består av alle de overnevnte og vi til sammen danner en helhet.

Trulte, at du ikke har giddet å sette deg inni hva en pedagogisk leder er, er ditt problem, ikke de barnehageansattes. Eller, det blir jo faktisk de barnehageansattes problem når du tydeligvis er såpass ignorant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 11:42   #124
Frantzen
Passiv

Standard

"Tante".

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 11:43   #125
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ville også oppfattet et slikt svar som litt komisk hvis konteksten var at ped.leder var utdannet førskolelærer og det ikke var noe som tilsa at ped.ledertittelen var veldig relevant der og da.

Ja, jeg forutsatte at vedkommende faktisk er førskolelærer

Gammel 27-12-09, 11:44   #126
Skvetten
Passiv

Standard

Heretter skal jeg presentere meg som "Frøken Skvetten" i yrkessammenheng. Det blir en slager.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 11:45   #127
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

om noen spør hva yrket mitt er sier jeg alltid lektor og ikke lærer. Det er da mye mer presist, og så skjønner folk raskere at førsteklassingene jeg snakker om er 16 og ikke 6.

Er dette allmennkunnskap, altså? Jeg ville ikke visst det. Og det til tross for at jeg har jobbet på skole i 8 år, og nå er halvferdig allmennlærerutdannet. Jeg vet ikke engang hva jeg blir når jeg er ferdig utdannet, og langt mindre hva som skal til for å få de andre titlene.

Hvis noen trodde jeg var lærer tidligere, så presiserte jeg alltid og sa at jeg bare var assistent. Og når jeg blir lærer går jeg ut fra at jeg kommer til å gjøre det motsatt og, hvis folk tror jeg jobber som assistent.

Gammel 27-12-09, 11:47   #128
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nesten litt kinky.

Er det på sin plass med kortkorte skjørt, høye hæler og nettingstrømper også kanskje?

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 11:56   #129
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er det spesielt komisk å bruke riktig tittel på barnehageansatte, mener du? Mer enn på andre yrkesgrupper? Det høres ut som en riktig god grunn til å gjøre det likevel.

Trulte:
Altså, hvis assistenter sliter med at de har en annen yrkestittel enn førskolelærere/ped ledere, så får de bare gå noen runder med seg selv, tenker jeg.

Blir det for galt om leger sier at de er leger om noen tror de er hjelpepleiere også? Burde hjelpepleierne da bli rasende?

Man er det man er i jobbverdenen, og om jeg hadde følt meg tråkket på når mine kolleger omtaler seg selv som lektor - mens jeg bare er en adjunkt - ja da hadde jeg følt meg rimelig patetisk. De har en annen utdannelse enn meg, og en annen yrkestittel.

Om man opplever en ovenfra og ned holdning fra kolleger, så har det ingenting med korrekt bruk av titler å gjøre. Da har man et holdningsproblem som bør jobbes med, men det er i grunnen en helt annen skål.

Gammel 27-12-09, 11:59   #130
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er dette allmennkunnskap, altså? Jeg ville ikke visst det. Og det til tross for at jeg har jobbet på skole i 8 år, og nå er halvferdig allmennlærerutdannet. Jeg vet ikke engang hva jeg blir når jeg er ferdig utdannet, og langt mindre hva som skal til for å få de andre titlene.

Really? Tør jeg foreslå en aldri så liten oppdatering på eget framtidige yrke?

Gammel 27-12-09, 12:07   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå utdanner ikke jeg meg til lærer, men jeg har aldri visst at lektor skulle indikere at man jobber med ungdom i stedet for barn. Er lektor en yrkestittel, eller en utdannelses-"grad"? Jeg er jo utdannt sivilmarkedsfører, men jeg presenterer meg aldri som det, jeg er kommunikasjonsansvarlig, det er stillingstittelen min.

Hadde jeg vært førskolelærer og jobbet som ped. leder tror jeg at jeg hadde sagt nettopp det på spørsmål om jeg var førskolelærer.

Sist redigert av Tallulah : 27-12-09 kl 17:47.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:10   #132
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Really? Tør jeg foreslå en aldri så liten oppdatering på eget framtidige yrke?

Jeg føler at jeg er så travelt opptatt med unger, innleveringer, forelesninger og alt at jeg ikke har tid og overskudd til å gjøre alt det andre som sikkert hadde vært kjekt. Har du en link å komme med, så bring it on. (Men jeg tror jeg vet at jeg selv blir adjunkt, da...)

Gammel 27-12-09, 12:11   #133
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå utdanner ikke jeg meg til lærer, men jeg har aldri vist at lektor skulle indikere at man jobber med ungdom i stedet for barn. Er lektor en yrkestittel, eller en utdannelses-"grad"? Jeg er jo utdannt sivilmarkedsfører, men jeg presenterer meg aldri som det, jeg er kommunikasjonsansvarlig, det er stillingstittelen min.

Hadde jeg vært førskolelærer og jobbet som ped. leder tror jeg at jeg hadde sagt nettopp det på spørsmål om jeg var førskolelærer.

Lektor indikerer utdanningsgrad (universitetsutdannet (master) med PPU).

Jeg kjenner lektorer som underviser på mellomtrinnet (5-7 trinn) og på ungdomstrinnet (8-10 trinn), det er snobberi å hevde at det kun finnes lektorer på vg skole. Man tilsettes som adjukt, adjukt med opprykk eller som lektor, likefullt er man lærer av yrke.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:15   #134
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Adjunkt = cand.mag./bachelor
Adjunkt med tilleggsutdanning = cand.mag/bachelor, men har tatt PPU (altså ped.utd. fra universitetet) etter bachelorgraden.
Lektor = hovedfag/master
Lektor med tilleggsutdanning = hovedfag/master, men har tatt PPU etter mastergraden.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:37   #135
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.

Hvordan kan foreldrene i barnehagen vite hva vi har i lønn, og slik kalkulere seg frem til hvilket ansvarsområde den enkelte har? Lønnen alene avspeiler heller ikke ansvarsområde. Jeg har en fagarbeider med tilleggsansvar på min avdeling, dette avspeiler seg for henne i form av den lønnen hun får. Som faktisk er like høy som min som ped.leder. Også fordi jeg er relativt nyutdannet, og hun har jobbet hele sitt voksne liv i barnehagen. Og hun er nå nærmere 60 år.
En annen sak er at hvis jeg skulle bli langtidssykemeldt, vil hun få jobben/ansvaret som pedagogisk leder på avdelingen. Hun vil få tillegg for det, samt samme arbeidstid som jeg har i dag. Slik kan hun arbeide som pedleder, på dispensasjon, uten førskolelærerutdanning. For en kortere periode.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:41   #136
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det jeg nå lurer på, er om det er riktig eller galt å omtale noen som "lærer" dersom de har lektorutdannelse og innehar en undervisningsstilling. Jeg trodde "lærer" var en fellesbetegnelse for folk som underviser, mens lektor og adjunkt og slikt viser til "hva slags lærerutdannelse" man har, men jeg er åpen for informasjon om at jeg tar feil. (Jeg mener jo bestemt at jeg har hørt folk med lektorutdannelse si at de er norsklærere eller fysikklærere, men kanskje dette er muntlig og/eller datert terminologi?)

Gammel 27-12-09, 12:49   #137
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilp: Jeg er adjunkt med tillegg, men jobber som lærer, og det er det jeg svarer når folk spør om jobben min.

Gammel 27-12-09, 12:52   #138
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har aldri titulert meg som noe annet enn lærer til tross for mange års utdannelse. En ting er hva man er lønnet som en annen ting er at vi til syvende og sist er lærere vi som arbeider med å undervise barn og unge.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:53   #139
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skilpadda: Jeg er lærer i vgs med utdanning fra universitetet. Jeg kaller meg selv for lærer fordi adjunkt med tilleggsutdanning tar for lang tid å si, selvom jeg er akkurat det. Jeg kan også kalle meg norsklærer, fransklærer eller samfunnsfagslærer fordi det sier noe om hvilke fag jeg underviser. Det er litt avhengig av hvem jeg snakker med. Grunnen til at man sier "norsklærer", "adjunkt", "lektor" o.l. er kanskje fordi en da slipper å forklare at en ikke er allmennlærer?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 12:53   #140
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Skilp: Jeg er adjunkt med tillegg, men jobber som lærer, og det er det jeg svarer når folk spør om jobben min.

Samme her. Det er ikke i andre tilfeller enn i kontakt med lønningskontoret jeg føler behov for å spesifisere at jeg er "adjunkt med tillegg".

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.