|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?
![]() |
#2 |
flisespikker
|
Alle disse er da veldig enkle å uttale. Det finnes absolutt norske navn som kan være en utfordring å uttale for mange utlendinger - navn med J, eller kj-lyd, for eksempel - men disse eksemplene dine er jo veldig enkle. Hvor i verden er det "hemmende" å hete Ask, for eksempel?
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Mange norske navn går helt fint å uttale for de fleste utlendinger selv om de ofte må få demonstrert uttalen første gang de møter dem. Det ser jeg ikke som noe problem.
![]() |
#4 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Så et navn idag som gjorde at jeg tenkte på denne tråden, nemlig Wichtoria
![]() |
#6 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Her jeg bor er det i alle fall ikke enklere å si Kåre Jan, Kåre Odd, Arne Leif osv.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Ikke mobb rare navnkombinasjoner. Dette var en tråd om navnesminke.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg har en stum h i mitt navn og det har minsten også. Vi valgte stum h fordi vi syntes navnet så penest ut med det. Men den stumme hen i både mitt og minsten sitt navn er på et vanlig sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
er her
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Ang navnsminke, nei jeg er ikke fan av det, men i enkelte navn endrer uttalen seg. Som f.eks Mattias og Mathias.
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
Gjør det?
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg gikk forresten i klasse med Ronnie og Rohny. Mer kjent som Ronni og Råni
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg har to gutter med stum d i slutten av navnet sitt. Men alle tre navnene har lange tradisjoner i Norge slik vi skriver dem.
![]() |
#14 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Med Hannah har jeg nok et navnesminket navn kanskje. Men jeg synes det er mye finere enn Hanna. Så det så.
![]() |
#15 |
L.F.C. supporter
|
Det er jeg i grunnen helt enig i.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg synes det er mange navn med stumme h-er og ch og w som er helt greie når det er vanlig forekommende stavemåter, og som hattifnatten sier så spiller det rolle hva som er opprinnelsen til ordet.
![]() |
#17 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Hannah kan vel kalles navnesminke. Vi valgte å ta med H-en av to grunner - for det første fordi vi syntes det var finest, og for det andre fordi vi bodde i USA da hun ble født, hvilket var noe av grunnen til at vi valgte det navnet i det hele tatt. Greit å slippe å stave det for hver eneste legesekretær og offentlig ansatte.
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg vet om en liten Kacper, han har polske foreldre. Tror det er vanlig i øst-Europa, men det ser litt vel pretensiøst ut her til lands.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Sønnen min heter Phrank-Phritjoph, og datteren min heter Xandrah-Phredrikkeh, jeg syns man skal få lov til å kalle ungene sine det man vil uten å bli mobbet på detta viset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Mine barn har pretensiøse navn med c-er og ph-er, eller sagt på en annen måte (som Monsoon), hele den engelskspråklige verden mener at dette er den kurante måten å skrive navnene deres på. Da gir jeg litt beng i hva folket her hjemme på berget sier, kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|