Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Til dere som sier dere har et rotete hjem

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-09, 10:53   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til dere som sier dere har et rotete hjem

Hva er egentlig greia med å ikke ønske uanmeldt besøk fordi det ligger litt rot hist og pist?

Litt rot tyder jo bare på et levende hjem, og jeg kan ikke tenke meg at noen i det hele tatt legger merke til rot på en negativ måte. Med mindre det er så ille at man må grave seg vei frem til sofaen da...

Her er huset så godt som aldri strøkent. Normalt sett så er det ikke bombet, men smårot ligger det overalt. Sånn er det bare her, og sånn kommer det nok alltid til å være også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 16:03   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan love at når det er rotete her, så er det rotete. Big time. Ikke skittent, men rotete. Vi er fire rotehuer, og da blir det fort sånn... Det ER vanskelig å legge alt på plass etter seg, er vår erfaring .

Det er egentlig litt plagsomt, for både maen og jeg liker best når det er ryddig, men så er det evnen til å holde det sånn da....

Vi holder stort sett oppholdsrommene ok ryddet, men soverom og bad, pluss ungenes rom, har en tendens til å flyte ut. Og jeg orker ikke å bruke livet mitt på å rydde. Jeg har faktisk reklameskiltet "a clean house is a sign of a wasted life" på veggen Og en vaskehjelp som kommer annen hver uke og sørger for at det i alle fall en stakket stund er like ryddig og rent som jeg skulle ønske det var hele tiden...

Gammel 28-05-09, 18:39   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan rote i høyden og liker uanmeldte besøk. Da slipper jeg jo å rydde først.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:41   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har et rom vegg-i-vegg med stua. får vi anmeldt besøk med kort varslingstid, så skal jeg love at døra til det rommet er lukket....og særs rotete.

Gammel 28-05-09, 18:59   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg sorterer klær på roterommet i dag. Jammen godt at det er et eget rom hvor jeg kan gjøre slik.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:59   #6
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg kan rote i høyden og liker uanmeldte besøk. Da slipper jeg jo å rydde først.

Jeg er veldig enig med Tinetoff her. Jeg synes uanmeldt besøk på mange måter er veldig deilig. Da blir det litt sånn "ja, her har vi ramla inn av døra i dag og ikke fått ryddet helt opp etter middagen". Og det er jo helt greit. Så hiver man seg ned med en kaffe og kan være opptatt av andre ting.

Jeg skulle ønske vi fikk litt oftere uanmeldt besøk. Vi har allerede ganske mye besøk som ikke er uanmeldt, og kan ikke legge inn mer i kalenderen av sånt, da blir det stress. Men folk som ramler innom (sånn som i gamle dager da jeg vokste opp på landet...), det er ikke stress syns jeg. (Med forbehold om at man har guts til å si nei eller gjøre besøket kort dersom det absolutt ikke passer).

Gammel 28-05-09, 19:01   #7
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Og en ting til: De som sier: "Beklager, men her er det sååå bomba altså", de har det absolutt ikke bomba. Kun et uttrykk for at de liker å ha det ganske strøkent.

Gammel 28-05-09, 19:48   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Og en ting til: De som sier: "Beklager, men her er det sååå bomba altså", de har det absolutt ikke bomba. Kun et uttrykk for at de liker å ha det ganske strøkent.

Jeg sier det som det er - at her er det ganske rotete (les:bombenedslag)

En venninne av meg sa følgende her om dagen: Det er så trivelig å besøke dere, Bauche - du slapper av selv om det er rot, og om du holder på å brette klær, så setter du gjestene dine til det også Bør kanskje ha litt selvransakelse på min "evne" til å få gjestene å føle seg som hjemme.

(Hun bor ikke i byen, så hun pleier å ligge over altså, jeg begynner ikke å brette sammen klær på ordinært besøk altså - da setter jeg over kaffen bare!)

Gammel 28-05-09, 22:20   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Her tar du grådig feil.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 20:40   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Flest rotete dager. Vi har vel 1,5 ryddig dag, per 12,5 rotete.

Gammel 28-05-09, 20:47   #11
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en typisk panikk-rydder. Vi har det rent, men til tider litt rotete. Ringer noen og er like rundt hjøren, da stressrydder jeg. Stressrydde betyr egentlig at jeg åpner soveromsdøra vår, så kaster jeg inn alt der.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:18   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Selv om vi er superrotete mennesker har vi egentlig salongbordet strøkent til enhver tid. Jeg syns det gjør mye av inntrykket.

(Grunnen er selvsagt at minstejenta drar ned alt hun rekker.)

Gammel 28-05-09, 22:22   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Selv om vi er superrotete mennesker har vi egentlig salongbordet strøkent til enhver tid. Jeg syns det gjør mye av inntrykket.

(Grunnen er selvsagt at minstejenta drar ned alt hun rekker.)

Aldri så galt at det ikke godt for noe.

Gammel 29-05-09, 10:40   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen sjuske. Jeg prøver i alle fall ikke å være det.

Gammel 29-05-09, 11:46   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme hos oss er det tidvis ganske så møkkete og rotete. Blir det altfor ille, så gjør vi noe med saken. Altfor ille er et vidt begrep, og vi tøyer det lenger enn de fleste.

Vi er så heldige at vi har et vennepar som bor i en leilighet som kontinuerlig ser helt bomba ut, selv når de vi kommer på forhåndsvarslet besøk. Da tenker vi "vi har det ikke så verst allikevel", og er godt fornøyde.

En venninne av meg støvsuger tre ganger om dagen og vasker hver kveld. Hun er veldig flink til å kommentere når andre ikke har det like rent og ryddig som henne selv. Av naturlige årsaker inviteres hun ikke lenger hjem til oss.

Gammel 29-05-09, 12:21   #16
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Skrotbollen på vaskerommet er kjekk når kontoen er skrapa for der ligger alle pengene sambo har hatt i lommene som jeg må fjerne før vask.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 12:45   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har både roteskuff - ene kjøkkenskuffen
Skrotbolle - tidvis på kjøkkenbordet og tidvis på kjøkkenbenken. (tømmer dem av og til, men som f.eks. i dag når jeg skulle 'rydde' før vaskedamene kom - da havnet det diverse saker oppi skuffen og bollen, som jeg ikke helt visste hvor jeg skulle gjøre av / ikke gadd å finne ut. Videre er det en del skrot på nattbordet, hjørnebordet i stua, og av og til mye rart på bladhylla under salongbordet. Og på kommoden i gangen innenfor ytterdøra.

Jeg FATTER ikke at det går an. Av og til rydder jeg ganske godt i disse haugene, men noe må jo være galt for de fylles opp igjen og igjen. Er det jeg som kjøper alt dette skrotet??

Driver forresten nå og planlegger en walk-in closet. DA skal det bli orden da liksom. Men har mine bange anelser om at det kan bli litt rotete der inne innimellom. men først må det bli ferdig, og innen det blir ferdig så er det masse som ligger både her og der som må fortsette med det en stund til.

Gammel 29-05-09, 13:13   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg har ingen skrotboller. Men vi har roteskuff og rotekurv.

Gammel 29-05-09, 14:25   #19
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det var en gang for ikke så veldig lenge siden, på et sted ikke så veldig langt unna en skole med eget pauserom for lærerne.
På dette pauserommet satt det mange lærere, både av det erfarne og mer uerfarne slaget. En dag begynte en av de uerfarne (les:meg) å snakke litt som sitt forhold til rot, og hvordan rot formerer seg i et altfor høyt tempo (slik rot gjør, det formerer seg med samme fart som mange bakterier).
Den uerfarne læreren begynte å snakke om sine håp for fremtiden: Et rent og ryddig hjem med unger og mann som gjorde det de fikk beskjed om NÅR de fikk beskjed om det. Etterhvert måtte da vel huset bli ryddigere, når barna som rotet ble eldre?

Da lo den mest erfarne kollegaen av dem alle, og sa med et glimt i øyet: Beklager å måtte skuffe deg, men det er slik her i verden at noen er født med ordenssans. Vi som ikke er det, får aldri ryddige hjem. Men vi lærer oss å leve med det. Der det er hjerterom er det husrom, og det er det viktigste av alt.

Siden den dagen har den uerfarne læreren fremdeles fortsatt sitt prosjekt for et ryddigere hjem, men med et mer avslappet forhold til det hele, og en forståelse for at det er bare ikke alle som er skapt til å være husmorevner, samt at det finnes ting som kanskje er viktigere enn å framstå som presentabel til enhver tid.

Gammel 29-05-09, 14:42   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er jo ingen grunn til å rakke ned på de (stakkars, få) familiene som faktisk har det ryddig hjemme og si at de sikkert egentlig må ha det fælt. Det blir litt som å antyde at pene jenter sikkert egentlig er dumme, eller at smarte folk er mindre hyggelige enn mindre smarte folk. *over-PK i anledning fredagen*

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.