|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel
Det er vel helst lysten på å føde og det å ha en nyfødt baby. Og derfor blir det med de 3 jeg har.
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
Jeg er enig med deg når det gjelder fødingen. Nyfødte kan du få ha for deg selv. Noe kjedeligere enn barseltiden skal jeg lete lenge etter.
![]() |
#4 |
Pauset
|
Vi kunne hatt en deal da. Du stiller som surrogatmor og tar deg av det å være på tjukken, føde osv. Så kan jeg ta det etter. Bare få en fiks ferdig baby, overlevert ferdig født og alt. Hadde vært perfekt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg lurer på det samme ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
Jeg skrev fødebrevet for min egen del. Det var en del ting jeg var redd for, og ved å skrive dem ned ble de mindre farlige. Det var også en stor trygghet å høre at jordmor siterte det jeg hadde skrevet, slik at jeg visste at hun hadde giddet å lese det. Jeg gikk selvsagt tilbake på 90% av det jeg hadde skrevet, men for meg har det aldri vært noe nedelag å endre på en plan. Men jeg trenger å ha en i utgangspunktet.
Interessant statistikk. Hvorfor ligger nabolandene Sverige og (særlig) Danmark så mye høyere enn Norge?
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEnig med Joika her. Jeg kunne gjerne gått gravid, men fødingen kunne noen andre tatt seg av, så kunne jeg fått babyen etterpå.
![]() |
#9 |
Pauset
|
Eh, nei vi er ikke enig. Jeg vil IKKE gå gravid, helst ikke føde.. men baby: Ja takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
Jaja, enig på det viktigste punktet, det med babyen etter fødsel.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Ja, nettopp. Jeg kjenner til kvinner som har vært desperate i sin "shopping" av OB-gyn, fordi de ikke finner noen som f.eks. er villig til å la de gå til termin og over. Dette fordi de vil ha snittet på fødselsrelaterte skader ned, som f.eks. fosterdød. Likevel så ligger USA omtrent på topp i den vestlige verden når det gjelder spedbarnsdødelighet.
![]() |
#12 |
Passiv
|
Jeg er helt der at jeg ikke ville gått til jordmor, ei heller vært offer for vaktskifte under fødselen eller ukjente på fødestuen. For meg fremstår det som et mareritt.
Man får da ikke ukritiske inngrep, nå er det riktignok en stund siden jeg fødte men skulle jeg født igjen ville jeg heller betalt det som det koster og fått tingene slik jeg ville ha dem.
Veldig godt poeng i forhold til dette. Det er grunnen til at jeg valgte sykehus og lege med omhu.
Spedbarnsdødeligheten i USA har også med de samfunnsmessige problemene. Ikke alle dødsfallene er relatert til fødsel. Mortalitetsratene er høye i forhold til i Norge, men så er ikke det sosiale systemet like stort i USA som i Norge. Det er spedbarn som ikke får legetilsyn fordi foreldrene ikke har råd eller av andre årsaker. |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|