Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 12:51   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Jeg synes heller ikke man skal spionere på barna sine, verken på nett, eller andre steder.

For meg er det et skille mellom det å spionere og det at man faktisk følger med på hva de driver med, at man vet noe om stedene de bruker, og at man hele tiden har en dialog på hva nettet er for noe og hva man kan/ikke kan gjøre der. Rett og slett lære dem hva jeg kaller god nettetikette og sunt nettvett.

Å stole på sine barn er en ting, men man skal også innse deres begrensninger i forhold til alder og modenhetsnivå, og ikke minst hva "gruppepress" kan føre med seg.

Jeg opplever, både som en del av mitt yrke, og gjennom det at jeg er forelder, at en god del foreldre, flere enn hva jeg liker tenke på, har en bevissløs holdning til barnas nett- og mobilbruk. Dessverre.

Du skriver da usansynlig mye bra for å være nykommer? (Les: Velkommen. )

Sist redigert av 007 : 24-08-08 kl 12:59. Årsak: Leif. Se aCs qoute...
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:53   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Du skriver da usansylig mye bra for å være nykommer? (Les: Velkommen. )

Usansylig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:39   #3
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

for jeg tror feks at Jessica er bombesikker på at hun har sjikkli' oversikt, men min erfaring er at de strengeste foreldrene som kontrollerer mest er de som har minst kontroll

Hm. Det eneste jeg henger meg opp i her er at mim bruker uttrykk som "sjikkeli oversikt". Det var da fryktelig nedlatende?

Ellers er resten grums for meg. Makan.

Gammel 24-08-08, 16:28   #4
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hm. Det eneste jeg henger meg opp i her er at mim bruker uttrykk som "sjikkeli oversikt". Det var da fryktelig nedlatende?

Det er direkte frekt, spør du meg.

Gammel 24-08-08, 17:14   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

PK har vært her i en halv dag og jeg har allerede fått melding om at jeg må prikke andre før jeg kan prikke h*n igjen flere ganger.

Gammel 24-08-08, 12:59   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. En leif. Det var det du mente.
Ikke lett å jobbe, lage kaffe, være supermamma og være på FP samtidig.

Gammel 24-08-08, 13:40   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Multitasker, og en n fra eller til er bagateller når ungene krangler, bikkja bjeffer, telefonen ringer og motorsykkelnøklene er borte.

Gammel 18-08-08, 10:55   #8
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du virkelig at det å lese mail og det å lese en åpen facebookprofil kan sammenlignes?

Det kan det selvsagt ikke. Alt man legger ut på blogger, Facebook og andre steder der man (faktisk) vil at noen skal lese, er helt kurrant for foreldre å se på uten å varsle - eller med "vekkere" som Hattifnatten nevner.

Selv om jeg er for en viss kontroll og åpenhet rundt barnas nettbruk, synes jeg det er noe helt annet å lese mail, sms, nettlogg og opprette falske profiler på nettsamfunn enn det som er nevnt over. Jeg skulle hatt meget god grunn til mistanke om at noe var riv ruskende galt før jeg gikk så drastisk til verks.

Som mange har nevnt tidligere i tråden, tenker jeg at å begrense pc bruk til fellesområder i huset kan gjøre nytten en lang stund fremover. Egen pc på rommet ligger maaaange år frem i tid for mine unger.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 10:59   #9
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes det er veldig fair å sende message på FB for eksempel og si "hei, mamma her!" (men kanskje ikke på wallen ), men det blir noe annet enn å snoke. Da er man nemlig åpen om det.

Ja, selvsagt.
Jeg har sittet og både chattet og sendt meldinger til begge mine døtre på nett, både før og etter de flyttet ut.
Det var ikke det som var poenget.

Emneord
nettvett, overvåke

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.