Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-16, 16:18   #121
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå leste jeg det SiD-innlegget fra han RU-fyren fra Kragerø. Det var virkelig et oppgulp av fordommer og oppoversnobbing og politisk sniping av en annen verden. Er det virkelig en helt spesiell type mennesker som klager på en skitten godteriskje? Gjenspeiler det nedlatenhet overfor mennesker uten utdannelse og klasseforakt? Djiiz.

Jeg tenkte egentlig mest på at de som jobber i butikken må jo skjønne at det er jobben deres å holde godteskjeene rene. Det er jo deres jobb? Hvem sin jobb er det ellers?

Gammel 22-09-16, 16:20   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenkte egentlig mest på at de som jobber i butikken må jo skjønne at det er jobben deres å holde godteskjeene rene. Det er jo deres jobb? Hvem sin jobb er det ellers?

Haha, jeg tenkte også på det med godteriskjeen, det kunne da jeg også sagt i fra om, selv om jeg er fra østkanten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:23   #123
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis du sier det, viser du altså arrogansen mange av de ansatte blir utsatt for, som ofte høres fra turistene, som jevnt over tilhører de "øvrige" sjiktene av samfunnet (sic).

(Øvrige enn hva da, kan man lure på? Butikkansatte? Kragerøværinger? Eller er det "øvre" denne 20-år gamle nestlederen av et politisk ungdomsparti mener å si? Forvirret? Følg med i neste episode.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:24   #124
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et veldig... spesielt leserinnlegg. Og det sier jeg, som har en ildrød sjel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:25   #125
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste (evt. morsomste) er, at i forskningen hans, så kunne du; vestkant-candy, klaget på skjeen, og ikke bli tatt med i statistikken; mens jeg; østkant-tally, ville bli tatt til inntekt for vestkantens nedlatende menneskesyn.

Gammel 22-09-16, 16:30   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har jo en mye mer sjarmerende dialekt.

- No. 4 -
Gammel 22-09-16, 16:33   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Altså, dette er noe av det mest bisarre jeg har lest, med helt løsrevne, absurde påstander i hytt og vær. De rike finner det lett å skylde på innvandring og roper om omstilling når velferdsstaten trues? Really? Så det er mine naboer som sitter og skriver i kommentarfeltet i VG? Og det er derfor de kjefter på hygiene og utvalg i kragerøbutikker?

- No. 4 -
Gammel 22-09-16, 16:39   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg har jo en mye mer sjarmerende dialekt.

Du hadde bare blitt abskrevet som noen som ikke var fra Asker, Bærum eller Vestkanten av Oslo.

Save

Gammel 22-09-16, 16:50   #129
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vi lenke til lesarinnlegget?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:52   #130
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Fant leserinnlegget.
http://www.aftenposten.no/meninger/s...icleId_604857b

Men, det har fortsatt ikke mye med by og bygd å gjøre.

Her, Nokon.

- No. 4 -
Gammel 22-09-16, 16:53   #131
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg leste den i papir, da. Ser ut som det har blitt rettet fra "øvrige" til "øvre" i nettutgaven, så var i hvert fall ett mysterium løst.

- No. 4 -
Gammel 22-09-16, 17:33   #132
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det er ulike preferanser ute og går her, Tallulah. Og du får vel bekreftet at du er byjente helt tvers igjennom.

Jeg er bygdejente, og helt enig med Tally. Jeg hadde spydd av sånn småsnakk som du beskriver fra skobutikken.
Vi hadde ingen nærbutikk da jeg vokste opp. Det var 7 km til matbutikken, og jeg var sjelden med på handling. Jeg tror ingen ville kjent meg om jeg hadde gått innom denne butikken nå, og det er tvilsom at noen av "de gamle" jobber der fremdeles. Ingen kjenner meg på det lokale senteret heller, så jeg får heldigvis handle i fred uten småsnakk.

Jeg tror litt av nøkkelen med å trives i en bygd er at du er litt "all in". (Forbehold: Det kan godt hende jeg generaliserer ut fra egen erfaring her). Ikke at det ikke finnes masse variasjoner og ulike folk på bygda, altså, for det gjør det jo, men man må assimileres til en viss grad, velge å like tonen, grad av nærhet, at folk kjenner "folket ditt" (eller tenker over at de ikke gjør det). Man KAN IKKE trives i en bygd om man 1) ikke ønsker å ta hele pakka eller 2) ikke KLARER å finne ut av tonen, hvordan man "skal være".

Ironisk distanse fungerer IKKE.

Viss vass. Selvfølgelig kan man trives i en bygd uten å ta hele bygdepakka, det er jo kun et hus og et sted det handler om. Jeg er absolutt ikke all inn, det hadde jeg aldri fikset. Jeg holder folk på god avstand, bortsett fra de jeg vil ha inn. Ironisk distanse fungerer faktisk utmerket.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 17:54   #133
FrøkenA
Noob

Medlem siden: Oct 2015
FrøkenA er litt kul
Smil

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

I min bygd er det faktisk veldig mange innflyttere og store muligheter for å bli invitert inn i krets(er). Kanskje ikke alle, men opptil flere. Jeg har bodd i en bygd der det var vanskelig, og egentlig ikke ønskelig fra min side, utenfor en by der jeg også opplevde at det var veldig klikkete. Så det å flytte til min nåværende bygd har vært en udelt positiv opplevelse. Fine bygda og fiiine menneskene . (Så får det heller være at apoteket servicen på apoteket oppleves som treg )

Fikk umiddelbart lyst til å flytte til bygda di

FrøkenA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 17:56   #134
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her, Nokon.

Takk. Eg trudde eg hadde bladd gjennom tråden.

Det er jo ei litt underleg samanblanding av moment i det innlegget, må eg seie. Poenget er for så vidt godt, men fleire av eksempla er tynne.

The glass is refillable.
Gammel 22-09-16, 18:02   #135
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kun folk fra de øvre samfunnslag i Oslo-Vest og Bærum som ønsker seg rene skjeer i smågodthyllene, må vite. Alternativt er de så priviligerte og rike at de faktisk tør å si i fra, fremfor å ergre seg i det still. Sjokkerende greier det, å si i fra om noe man ikke er fornøyd med i en butikk. Basert på kun dette leserinnlegget burde jeg egentlig konkludert med at alle på bygda var noen sjusker, som overhodet ikke drev med kundeservice.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 18:07   #136
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er kun folk fra de øvre samfunnslag i Oslo-Vest og Bærum som ønsker seg rene skjeer i smågodthyllene, må vite. Alternativt er de så priviligerte og rike at de faktisk tør å si i fra, fremfor å ergre seg i det still. Sjokkerende greier det, å si i fra om noe man ikke er fornøyd med i en butikk. Basert på kun dette leserinnlegget burde jeg egentlig konkludert med at alle på bygda var noen sjusker, som overhodet ikke drev med kundeservice.

Forsiktig nå, før noen blir sinte på deg for at du kaller Kragerø for bygda.

:gotthetshirt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 18:14   #137
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er bygdejente, og helt enig med Tally. Jeg hadde spydd av sånn småsnakk som du beskriver fra skobutikken.
Vi hadde ingen nærbutikk da jeg vokste opp. Det var 7 km til matbutikken, og jeg var sjelden med på handling. Jeg tror ingen ville kjent meg om jeg hadde gått innom denne butikken nå, og det er tvilsom at noen av "de gamle" jobber der fremdeles. Ingen kjenner meg på det lokale senteret heller, så jeg får heldigvis handle i fred uten småsnakk.

Viss vass. Selvfølgelig kan man trives i en bygd uten å ta hele bygdepakka, det er jo kun et hus og et sted det handler om. Jeg er absolutt ikke all inn, det hadde jeg aldri fikset. Jeg holder folk på god avstand, bortsett fra de jeg vil ha inn. Ironisk distanse fungerer faktisk utmerket.

Jeg tror ikke du EGNENTLIG er bygdejente.

Gammel 22-09-16, 18:15   #138
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nei, uffameien. Kragerø er selvfølgelig ikke bygda. Det er, eh, bygden?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 18:23   #139
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Ja, nei, uffameien. Kragerø er selvfølgelig ikke bygda. Det er, eh, bygden?

The glass is refillable.
Gammel 22-09-16, 22:18   #140
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke du EGNENTLIG er bygdejente.

Nei, det er det flere som påstår.
Men jeg har nå bodd i bygder eller tettsteder store deler av livet, og det er faktisk helt OK. Her jeg bor nå "kjenner" mange meg, men jeg inviterer aldri til småsnakk på butikken. Et hei og et smil holder i lange baner.
Og det er forskjell på meg som er innflytter og de innfødte. Selv om jeg har bodd her lenge nå og kjenner mange gjennom kommunal jobb, så har jeg ikke den historien de innfødte har. Jeg har ikke gått på skole her, foreldrene mine er ikke herfra, det er ingen som har gamle historier å huske på om meg og familien min. Jeg er ikke datter til Hansen, men jeg er gift med sønnen til Olsen. Som ikke bor i bygda lenger.
Bergen, som er min by og kort vei unna, er travel som Oslo. Bergensere er ikke kjent for å være særlig slow og rolige, der er det armer og bein, høy stemme og effektivitet. Ikke alltid så dryppende hyggelige, men mer korte og direkte. Som meg. Og siden bygda mi er nære Bergen, så er de ganske like her. Men med nisselua litt lenger ned i øynene, og litt mer opphengt i fortiden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.