Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ble du slått som barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 21:13   #101
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ble du slått som barn?

Nei, ikke slått, har et godt forhold til mor, veldig lite med far å gjøre i voksen alder.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 21:25   #102
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ikke som jeg kan huske, men jeg ble tatt hardt i armen og husarrest/innestraff.
Barn i dag med innestraff blir vel nesten som belønning med pc'er, flatskjerm, Playstation o.l. på barnerommet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 21:26   #103
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Etter å ha lest denne tråden, føler jeg at jeg har levd i en boble. Jeg har foreldre som er lykkelig gift i dag, de har aldri kranglet som jeg har sett (det tror jeg ikke er normalt?? jeg har i alle fall kranglet med mannen min foran mine barn...), de har aldri vært voldelige. Men: da jeg leste kirsebærs svar, kjente jeg meg igjen. Mine foreldre har vært SKUFFET om jeg har handlet mot bedre vitende. Sånn "du burde visst bedre enn". Og jeg er superimpulsiv, rastløs og kjapp i vendingen. Så det hendte nok at de var skuffet. I tillegg er jeg lillesøster, med en storesøster som ikke akkurat brøytet vei. Så storesøster ble oppmuntret til å gå ut, jeg ble "tvunget" med på familieferie, selv om jeg helst ville være hjemme alene...)
I dag har jeg et veldig veldig godt forhold til mine foreldre. Om jeg klare å ha det så fint som dem om 30 år, da skal jeg være fornøyd, gitt.

Også synes jeg det er flott (på en fredagskveld etter litt vin) å ha sine egne foreldre som forbilder

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 22:00   #104
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Så jeg lurer på om du ble slått av dine foreldre/ andre tillitspersoner som barn? Og har dette noen påvirkning på deres forhold nå?

Ja, jeg ble regelmessig slått, kløpet, slengt opp mot veggen, truet, ydmyket etc. Jeg var mye redd, og gikk på tærne for ikke å provosere. Jeg visste aldri hva det var som trigget sinnet hans. Jeg måtte stadig løpe unna og låse meg inne for ikke å bli slått. Jeg kunne sitte i timesvis inne på badet, og han satt på utsiden for å ta meg når jeg kom ut. Jeg var vitne til at han jevnlig brukte vold mot mine søsken, min mor og hunden vår. Jeg avskyr ham og har minst mulig med ham å gjøre. Jeg har et ganske kaldt forhold til min mor også, og orker ikke at hun tar på meg. Klarer ikke at hun sier hun er glad i meg.
Hun forsvarer det den dag i dag, og har diverse unnskyldninger for hvorfor det måtte bli som det ble. Hun aksepterer ikke at jeg setter grenser for meg selv og mine barn.

Gammel 03-09-10, 22:12   #105
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, men ble tatt hardt i armen og kastet inn på rommet, hvorpå de låste døren. Har ikke fått varige mén av det, men det var en lite effektiv straffemåte, siden jeg bare begynte å leke istedet for å "tenke gjennom hva jeg hadde gjort" eller noe sånt.

Gammel 03-09-10, 22:12   #106
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, jeg ble regelmessig slått, kløpet, slengt opp mot veggen, truet, ydmyket etc. Jeg var mye redd, og gikk på tærne for ikke å provosere. Jeg visste aldri hva det var som trigget sinnet hans. Jeg måtte stadig løpe unna og låse meg inne for ikke å bli slått. Jeg kunne sitte i timesvis inne på badet, og han satt på utsiden for å ta meg når jeg kom ut. Jeg var vitne til at han jevnlig brukte vold mot mine søsken, min mor og hunden vår. Jeg avskyr ham og har minst mulig med ham å gjøre. Jeg har et ganske kaldt forhold til min mor også, og orker ikke at hun tar på meg. Klarer ikke at hun sier hun er glad i meg.
Hun forsvarer det den dag i dag, og har diverse unnskyldninger for hvorfor det måtte bli som det ble. Hun aksepterer ikke at jeg setter grenser for meg selv og mine barn.

Huff.

Gammel 03-09-10, 22:22   #107
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste var egentlig ikke smerten av volden, men utryggheten, frykten og den forferdelige følelsen av ydmykelser. Sammen med den totale ignoreringen og utfrysningen han bedrev i dagesvis uten at jeg skjønte hvorfor.

Gammel 03-09-10, 22:31   #108
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjønner jeg. Må være helt forferdelig å ha det sånn i sitt eget hjem. Det som liksom skal være den trygge basen.

Gammel 03-09-10, 22:34   #109
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ja, slått, sparket, lugget, klort, forsøkt kvelt, knyttneve i fjeset, psykisk terror, bundet fast i dusjen med kaldt vann på og så videre. Og så påtvunget dårlig samvittighet etterpå når h*n begynte å gråte.
Jeg har ikke et godt forhold til mine foreldre av mange årsaker, både på grunn av mishandlingen men og den andre som ikke gjorde noe med det.

Gammel 03-09-10, 22:37   #110
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

...

Sist redigert av Kaija : 21-11-10 kl 00:39.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 22:38   #111
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Aldri.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 22:39   #112
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Det skjedde ikke mange gangene, men jeg husker jo hver av dem veldig godt. Som straff for å ha vært slem med lillesøsteren min.

Gammel 03-09-10, 23:12   #113
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Ja jeg ble slått som barn. Jeg kjenner enda på ydmykelsen, redselen og sinnet mitt over at de som skulle være mine omsorgspersoner ikke klarte å ty til andre verktøy enn vold. Jeg vet heller ikke hva som utløste dette voldsomme sinnet til min far. Noen ganger var det nok at jeg tittet på han med et sint blikk. Andre ganger var det fordi jeg var sint og kalte han ting. Den voldsomme frykten jeg kjente på da han sprang etter meg og jeg visste at jeg ville bli tatt igjen kan jeg fremdeles kjenne. Jeg husker spesielt en gang han lo mens han fikk tak i beina mine i trappa, knøvlet meg sammen som en ball og bar meg inn på rommet, dro av meg buksene samtidig som han rev av seg lærbeltet og slo meg gjentatte ganger på rumpa. Det som var vondest var det at jeg ikke hadde noe sted å flykte. Hvordan kan man være en 5-6 år og springe fra en voksen mann. Jeg var jo dømt til å tape kampen. Jeg hadde ingen til å beskytte meg og følte panikk og ydmykelse av å bli kledd av og bli slått av en som jeg var glad i.

Jeg har tenkt mye på dette etter jeg fikk barn selv. Noen ganger kjenner jeg på sinnet og sorgen fra da jeg var liten når jeg ser hvor små og sårbare barna mine er, og tenker på hvor liten og forsvarsløs jeg selv var på deres alder. Jeg spør meg selv om hvordan i alle dager noen kan finne på å slå barn uansett hvordan de oppfører seg.
Det knyter seg i magen min når jeg ser lærbelter fordi det ligger så mange vonde minner knyttet til dette, og jeg klarer bare ikke å ha de i hus.

Volden tok slutt i barneskolealderen en gang, kanskje fordi jeg fikk pusteproblemer på barneskolen og måtte utredes for dette. Jeg husker vi var på mange møter med lege og sykehus, men de fant ingen ting galt.
Min far endret faktisk atferd da jeg ble større, og han uttrykte mange ganger da jeg var ungdom at han var glad i meg og satte pris på meg. Han er nå død og jeg har et godt forhold til min mor, men snakker ikke om de vonde opplevelsene i barndommen.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 23:30   #114
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

*Går og koser litt på ungene*

Stor klem til alle som har opplevd vonde ting.

Hjemme hos oss ble det bare spilt på dårlig samvittighet, noe som gjør at jeg kan sitte her på en fredagskveld og være stresset over at jeg ikke har noe å være stresset over.

Gammel 03-09-10, 23:45   #115
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg opplevde psykisk mishandling hjemme, men ble aldri slått. Jeg ønsket meg at han skulle slå så det skulle synes hva han gjorde mot meg, men han la aldri hånd på meg.

Jeg har ingen kontakt med faren min i dag. Jeg har ganske nær kontakt med moren min, men det er vrient. Det er vanskelig for meg å takle at hun ble hos ham selv om hun visste hva han gjorde. Hun forsto neppe fullt ut hva det på lang sikt ville gjøre med meg, men det er alikevel ikke enkelt å tenke på.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 00:23   #116
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Fytterakkern, det er vondt å lese hva mange av dere har opplevd i barndommen
Tenk, det finnes maaaaange barn som har de sånn og mye værre sikkert også,
det er så uvirkelig å kunne gjøre sånt mot disse forsvarsløse barna.
Kjenner dette går ordentlig innpå meg, virkelig leit å lese

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 00:31   #117
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Først av alt: en stor klem til alle dere som har opplevd så mye vondt! Helt forferdelig å lese.

Når det gjelder meg, så ble jeg aldri slått, med unntak av en gang. Og jeg regner ikke denne en gangen, egentlig, så derfor mitt "ble aldri slått".

Det er nærliggende for meg å si at jeg fortjente det, men ser det er endel reaksjoner på det utsagnet. Og selvfølgelig fortjente jeg det ikke, men jeg _forstår_ at det skjedde. Jeg var ekspert på å tøye strikken, og denne gangen tøyde jeg det altfor langt. I grunn er det rart det ikke skjedde flere ganger, slik jeg holdt på...

Jeg fikk aldri noen beklagelse, i muntlig forstand, men en ydmykhet uten like, og mer ydmyk adferd overfor meg. Så det var helt klart at dette var utenom normalen også for den som slo.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 00:43   #118
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Nei, men det var mye skriking og mange kaustisk ironiske kommentarer.

Jeg har veldig overfladisk kontakt med mine foreldre den dagen idag, og lar ikke barna mine alene med dem (vel, de stikker av så snart mine foreldre kommer...)

Gammel 04-09-10, 00:44   #119
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er faktisk noe jeg har tenkt en del på i det siste. For eldstemann er nå på samme alder som jeg var da jeg ble slått for å ha dyttet lillesøsteren min i badekaret. Og jeg kjenner at jeg i mange år tenkte at jeg sikkert fortjente det siden jeg var så slem, men når jeg ser poden nå så er det fullstendig uforståelig at voksne kan synke så dypt. Jeg har heller aldri fått noen beklagelse i ettertid, så jeg antar foreldrene mine fremdeles synes slagene var berettiget. Det kan oppleves provoserende at samme personene kan reagere med forferdelse om jeg gir poden en beskjed med streng stemme.

Gammel 04-09-10, 00:52   #120
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, det kan jeg ikke huske. Husarrest, derimot. Og jeg fortjente det noe så inderlig.

Eller mamma har slått meg en gang, men det var så alldeles min egen feil og jeg var blitt voksen. Jeg skremte henne noe så innfernalsk, og det med vilje, mamma ble så redd at hun hylte rett it og dasket til meg rett over nesa. DEt var selvsagt litt ont, men i grunn mest komiskt da mamman min er to epler høy og en melkpakke tunge. Hun gjorde det jo i affekt da hun ble vanvittig redd, ikke før hun traff nesa mi så hun at det var meg.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.