Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 12:08   #101
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva mener du med samvittighetsbløff?

Jeg vil anta at han mener at forskjellen på å skrive under på en begjæring selv og å sende kvinnen til naboen som skriver under på begjæringen utgjør en svært liten prinsipiell forskjell.
Jeg er personlig motstander av abort. Det betyr at jeg aldri selv vil kunne greie å gjennomføre en abort, med mindre mitt eget liv var i svært stor fare.
Jeg er alikvel inbitt motstander av denne reservasjonsretten og sjokkert inn til margen over at dette faktisk kan bli en realitet.

Det rokker ved en av kvinner mest grunnleggende rettigheter. Nemlig muligheten til å velge bort barn. Selv om denne reservasjonsretten bare skal gjelde abortbegjæring, så er det de samme legene som ikke vil sette inn spiral, ikke vil skrive ut resept på p-piller og ikke vil henvise lesbiske til kunstig befruktig.
Skal lure på om de har samme holdning til å henvise menn til sterilisering?

Dette er mørkemenn som ALDRI bør få annleding til å møte en sårbar kvinne.

Jeg greier ikke å se en eneste formidlende omstendighet her. Og jeg er egentlig abortmotstander. Men det finnes bare ingen andre alternativer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:17   #102
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg vil anta at han mener at forskjellen på å skrive under på en begjæring selv og å sende kvinnen til naboen som skriver under på begjæringen utgjør en svært liten prinsipiell forskjell.

Jeg er enig i konklusjonen din, det var ordet jeg reagerte på.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:35   #103
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med samvittighetsbløff?

Jeg ser det også som en samvittighetsbløff, at de legene som reserverer seg, så er det mer muligheten til å kunne utrykke fordømmelse som er greia mer enn at de mener at de egentlig utfører en synd dersom de henviser til sykehus.

Gammel 30-01-14, 14:17   #104
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg ser det også som en samvittighetsbløff, at de legene som reserverer seg, så er det mer muligheten til å kunne utrykke fordømmelse som er greia mer enn at de mener at de egentlig utfører en synd dersom de henviser til sykehus.

Her er jeg også. Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det skal kunne gi samvittighetsfrihet å be kollegaen gjøre det man anser seg selv å være moralsk hevet over. For meg er det en bløff og skinnhellighet og en skam å skulle påbrope seg å ikke ville skrive under på en begjæring på venge av kvinnen. Hvis man tror på en allmektig og fordømmende Gud er det temmelig merkelig å tro at man slipper unna fodømmelse og samvittighetskonflikt ved å be andre om å gjøre drittjobbene for seg.

Det blir litt som når jeg var liten og søsteren min var enda mindre og hun klemte fingeren sin og sa: Si det, da! Si det! Si det! SI det! mens hun hoppet gråtende rundt og holdt seg rundt fingeren. Hva da?! sa jeg. Faen, vel! sa hun.

Jeg er også lei av at det kalles henvisning. Det er ikke det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:23   #105
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hermann Smith-Iversen har åpen FB-profil, er medlem i Oslo høyre og legger ut info om dette i sitt siste innlegg. Si deres mening!

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:32   #106
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så de er ute etter å ta kvinnene? Jeg trodde jo ærlig talt at motstanden kom nettopp fra et samvittighetsperspektiv.

Gammel 30-01-14, 14:32   #107
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ei i klassen min har likt denne statusen på FB:

Sitat:

Gud er sint på Norge ? Har du tenkt på disse 3 brannene iløpet av en uke nå. Er det et tegn ifra gud om at vi i Norge må omvende oss ? Eller er dette helt tilfeldig ? Det er rart å se bilde av Erna Solberg på side 1 i Vg , Med overskrift 2 Abort Opprør ! 165 av 187 ordførere sier nei til reservasjonsrett . Og over står det : Verste brann siden krigen : Brent til Jorden. Når vi tenker på at de har drept minst 500 tusen foster i mors liv. Vet vi at vi har blod på hendene og dette blodet roper til Gud. Våre tanker går selvfølgelig til alle som har blitt offer for disse brannene. Og har mistet alt de eier. Vi ber for dem, må Herren gi dem kraft og styrke, å hjelpe dem igjennom denne sjokk opplevelsen av å miste alt. Eller skal vi tolke dette dit hen at vi står fram for en stor vekkelse som vil tenne Guds ild til frelse over byer og bygder her til lands. Jeg håper på det siste, at gud vil utøse sin ånd på en mektig måte over Norge, slik at hele bygder og byer blir berørt av Guds kraft. Så må vi be for Erna Solberg, som kjemper imot gamle grinebitere, av noen 70 talls feminister som er for fosterdrap. Det positive er at en ny generasjon høyre kvinner vokser frem. De som ikke har dette hatet til alle som er imot fosterdrap.Som unge høyre Sandra Bruflot som støtter regjeringens forslag. Igjen ser vi denne intoleransen i demo-diktaturet Norge. At leger ikke skal få lov til å reservere seg imot å anbefale forsterdrap. Når deres overbevisning tilsier det.Men det er godt at 70 tallet feminister er en utdøende rase. Som det skal bli godt å bli kvitt. Selv om Krf Dagrunn Eriksen roser dem opp i skyene, for deres feministiske kamp. Dette har skadet det norske samfunn mer enn noe annet. Må Gud velsigne Erna, å gi henne styrke til å stå fast på løftene. La oss be for det ufødte barn. Er det noe Norge og Vesten trenger er det barn.
Så la oss vende oss til Gud, å bekjenne våre synder. Og vi trenger å gjøre det kollektivt som en nasjon.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:33   #108
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Så de er ute etter å ta kvinnene?

Bare de syndige tenker jeg

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:36   #109
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så de er ute etter å ta kvinnene?

Hva mener du? At resevrasjonsmulighetslegene er ute etter å ta kvinnene? I så fall mener jeg at de er ute etter å markere seg - vise sin misbilligelse og moralske høyverdighet.

Og, nei. Jeg tror ikke at de er ute etter å holde sin egen sti ren - jeg tror de er ute etter å moralisere. Hvis de var opptatt av samvittighetsfrihet måtte de forsøke å hindre abortene. Å trenere er ikke spesielt høyverdig - ei heller særlig effektivt i forhold til en gud som sier å være allmektig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 30-01-14, 14:36   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Et tegn fra Gud. Jeg leser en del middelalderhistorie nå, så da kan vi altså slå fast at både svaretdauden og brannene på Flatanger er Guds straff fordi vi er syndige, syndige mennesker.

Gammel 30-01-14, 14:36   #111
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ei i klassen min har likt denne statusen på FB:

Seriøst?!

Gammel 30-01-14, 14:37   #112
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Et tegn fra Gud. Jeg leser en del middelalderhistorie nå, så da kan vi altså slå fast at både svaretdauden og brannene på Flatanger er Guds straff fordi vi er syndige, syndige mennesker.

tror du at papirkuttet jeg akkurat fikk i fingeren er straffen for at jeg og om denne saken?

Gammel 30-01-14, 14:38   #113
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hva mener du? At resevrasjonsmulighetslegene er ute etter å ta kvinnene? I så fall mener jeg at de er ute etter å markere seg - vise sin misbilligelse og moralske høyverdighet.

Og, nei. Jeg tror ikke at de er ute etter å holde sin sti ren - jeg tror de er ute etter å moralisere. hvis de var optatt av samvittighetsfriher måtte de forsøke å hindre aborten. Å trenere er ikke spesielt høyverdig - ei heller særlig effektivt i forhold til en gud som sier å være allmektig.

Nei, hvis det ikke er et spørsmål om samvittighet og hva man kan stå inne for basert på egne overbevisning om liv/død, evt. religiøse årsaker, hva er det da? Hvorfor reservere seg? Er det for å "ta" kvinnene?

Gammel 30-01-14, 14:39   #114
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

tror du at papirkuttet jeg akkurat fikk i fingeren er straffen for at jeg og om denne saken?

Et illevarslende tegn er det uansett.

Gammel 30-01-14, 14:42   #115
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Nei, hvis det ikke er et spørsmål om savittighet og hva man kan stå inne for basert på egne overbevisning om liv/død, evt. religiøse overbevisninger, hva er det da? Hvorfor reservere seg? Er det for å "ta" kvinnene?

Det er det jeg tenker. Eller at de bare har et generelt behov for å sette seg på sin høye hest.

Det er jo sånn at alle har mulighet til å reservere seg mot å utføre eller assistere ved abortinngrep - nettopp av samvittighetsmessige hensyn. På sykehuset i Kristiansand betyr det at du ikke kan jobbe på kvinneklinikken hvis du har reservert deg.

Ingen kan reservere seg mot å informere, forberede til operasjon, kjøre seng til operasjonsstue, ta vare på pasienter på oppvåkning eller behandle komplikasjoner. Og så skal en fastlege kunne la være å sende begjæring? det henger virkelig ikke på greip.

Gammel 30-01-14, 14:45   #116
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst?!

Mhm. Og da er det egentlig litt skremmende at vi er lærerstudenter.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 15:39   #117
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, dette forslaget er nå ute på høring. Alle kan delta i en høringsrunde. Om vi greier å forfatte et godt høringssvar så kan alle sende inn sin egen høringsuttalese.
Dette er viktige greier altså!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det var en god idé.

Beste forslaget jeg har sett på lenge! Blir det mest virkningsfullt om vi kopierer inn og sender hver for oss, eller om flere skriver under på det samme? Hva er høringsfristen?

Gammel 30-01-14, 15:40   #118
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er lenken til høringsbrevet. Og husk at alle kan komme med høringsuttalelse. Man behøver ikke være en av høringsinstansene for å mene noe.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=749568

Gammel 30-01-14, 15:42   #119
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Beste forslaget jeg har sett på lenge! Blir det mest virkningsfullt om vi kopierer inn og sender hver for oss, eller om flere skriver under på det samme? Hva er høringsfristen?

Høringsfristen er 30 april.
Jeg vil tro at mange, mange (en kan jo drømme om flere hundre tusen) høringssvar fra privatpersoner vil vekke stor oppsikt!

Gammel 30-01-14, 15:45   #120
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærerstudent!

Uansett så ville det vel vært mer logisk at brannene var en straff for å ville INNFØRE reservasjonsrett, for det er jo det som er nytt?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.