Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar du ungene "leke" med insekter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 20:09   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lar du ungene "leke" med insekter?

Meitemark, biller, fluer osv. Lar du ungene pelle de i stykker eller på andre måter forårsake deres død?

Gammel 11-04-07, 20:13   #2
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lar du ungene "leke" med insekter?

Nei! Vel, går ikke foran og børster veien for småkryp.....men ellers er det FYYY å skade andre bevisst-Stort og smått.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:15   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Og slår skikkelig hardt ned på oppførselen hvis jeg ser den. Ikke bare hos mine egne barn (som heldigvis ikke gjør det), men også hos fremmede når jeg ser det. Jeg går såpass langt at jeg ville gitt et barn husarrest (les: innelekpåbud) i sommervarmen om jeg så at de drepte marihøner for moro skyld.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:14   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Nei!
Synes faktisk det er skremmende at enkelte barn synes det er morsomt å plage insekter, men jeg må ærlig innrømme at jeg slår i hjel veps.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:14   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og jeg ber også mannen om å slippe ut eller kaste ut innsekter som er kommet inn og ikke drepe dem.

Gammel 11-04-07, 20:16   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Nei, og jeg ber også mannen om å slippe ut eller kaste ut innsekter som er kommet inn og ikke drepe dem.

Det gjorde jeg før også. Men etter å ha bodd i to boliger med kjempeedderkopper innrømmer jeg at jeg tar frem støvsugeren når det er insekter inne. Uansett hvilke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:16   #7
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Nei.. men de gjør det sikkert når jeg ikke ser på. (Det gjorde vi da vi var små). Marius (12år), sier han IKKE gjør det.

Edderkopper drepes aldri. De bringer lykke!

Gammel 11-04-07, 20:17   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slår også i hjelp veps (rask og effektivt). Men å torturere levende vesener ar strengt forbudt.

Gammel 11-04-07, 20:17   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er noe av det verste jeg vet.
Jeg lar ikke barna mine pine noe til døde, insekter eller andre levende kryp.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:17   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei! Dreper de ikke selv heller.

Gammel 11-04-07, 20:18   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg klasker veps. Uten anger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:23   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Lar de ikke leke med de, men de får ta de på glass og utforske de litt med forstørrelsesglass. Det går fint an uten å pine. At minsten sikkert har klemt ihjel en meitemark eller to kan jeg ikke nekte for, men det er uten min velsignelse.
Men jeg slår ihjel veps uten å blunke.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:19   #13
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Lar de ikke leke med de, men de får ta de på glass og utforske de litt med forstørrelsesglass. Det går fint an uten å pine. At minsten sikkert har klemt ihjel en meitemark eller to kan jeg ikke nekte for, men det er uten min velsignelse.
Men jeg slår ihjel veps uten å blunke.

Signerer! De må da få lov til å utforske, men selvsagt med respekten for alt liv i bunn. Selv om kanskje ikke billa snuppa fant her om dagen synes det var så gøy fikk hun lov til å ha den i hånda og late som den var kjæledyret hennes.

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:23   #14
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Vi klasker mygg og knott uten noen dårlig samvittighet , men det er ikke lov å seigpine noe(n).

Hmm, nå kom jeg på at vi faktisk fisker med levende mark og maggot. Det må vel anses som seigpining.

Gammel 11-04-07, 20:20   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det irriterer og skremmer meg at enkelte foreldre lar barna sine holde på med slikt uten å mukke. Jeg har sett foreldre la barna plage dyr også, uten å reagere eller bare stå og smile. Fy faen!

Jeg dreper aldri noe med vilje så sant jeg ikke MÅ (feks. ved maurinvasjon eller lignende) men da er jeg virkelig dårlig etterpå. Slipper alltid ut både veps, humler, edderkopper og fluer. Man dreper da ikke bare for å drepe? Synes det er trist at så mange faktisk dreper insekter uten å tenke over det, bare fordi de er "ekle".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:25   #16
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Synes det er trist at så mange faktisk dreper insekter uten å tenke over det, bare fordi de er "ekle".

Jeg dreper ikke veps for de er ekle, men pga allergi. Dessuten har hundene et bjeffeorkester hvir det kommer inn noen gult og summende. Humler slipper jeg ut, til hundens store interesse. Hun må være med på balkongen å se at den flyr, da holder hun kjeft.

Gammel 11-04-07, 20:31   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken veps, mygg eller knott vil ha meg, så dem ignorerer jeg og har lært Lille å bare ignorere dem, og ikke vifte hysterisk rundt seg, slik faren gjør...

Jeg ber min Kjære å drepe/fjerne edderkopper, for jeg er fjollete og irrasjonelt redd dem.

Lille får selvsagt ikke lov til å plage dyr eller insekter for moro skyld.

Jeg håper alle voksne på hennes vei slår ned på sånt. Da jeg var liten gikk jeg i klasse med noen infame gutter, de korsfestet en levende frosk en gang og skar opp magen på den mens den levde. Guttestreker, sa læreren, og avfeide oss som sa fra som hysteriske og bløthjertede. Året etter steindet de et ekorn, og det endte opp med at JEG var et problem, som sa i fra, for jeg var så hysterisk.

Jaja. Sånn er det på landet der gutter skal bli menn og jentene skal flytte vekk.

Gammel 11-04-07, 20:38   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grusomhet mot dyr før fylte 15 år er ett av kriteriene i DSM-iv for antisosial personlighetsforstyrrelse.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:52   #19
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei.
Innendørs må jeg inrømme at vi henretter edderkopper så humant som mulig, det samme gjelder for maurene som eventuelt måtte dukke opp
Men utenomhus er småkrypenes hjem, og da skal de få være i fred. Oppmuntrer barna mine og barna i bhg, til å studere småkrypenes aktivitet og undre seg over dem. Men å pelle av dem bein og vinger for morro - det er forbudt!

Kom på dette verset av et dikt av Einar S. når jeg leste denne tråden. Temaet er jo ikke helt det samme, men dog....
Fritt skrevet etter hukommelsen:

"Du skal ikkje trø i graset
spede spira lyt få stå.
Målaust liv har og ei meining -
i Gus verden er du sjølv eit lite strå..."

Flott, ikke sant !

Gammel 11-04-07, 20:39   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Men klart jeg ikke kan styre hva hun gjør når hun er ute på egenhånd. Som f.eks i dag når "marken ble død når vi skulle gi den noe å drikke for den var tørst men den tålte ikke vann, mamma..."

Men jeg kverker vepser og edderkopper over en lav sko selv. Såsant jeg finner dem inne i huset. Eller... Jeg kan smakke en veps, men eddisene rører jeg ikke. De får gubben ta seg av.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.