|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Kan noen (helt objektivt selvsagt
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Vi ville fått færre og større enheter, og mer sentrert matproduksjon.
![]() |
![]() |
#3 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Tror forskjellen ikke hadde blitt så stor. Litt strengere innvandrings politikk litt privatisering. Derimot den største endringen ville ha skjedd med NRk lisensen som de ville ha fjernet. I tillegg ville vi ha fått færre aviser, fordi de ville ha fjernet presse støtten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Hvilken borgerlig konstellasjon tenker du på? For det er reelle forskjeller på en H/FrP-regjering og en V/H/KrF-regjering, og det vil også være en viktig faktor at det i realiteten ville vært en mindretallsregjering (hvis ikke det gudforby skulle ha blitt en majoritets-H/KrF/FrP-regjering).
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Offentlige hjemmehjelper har vel neppe bonus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Færre kommuner og salg av flere e-verk + andre statlige bedrifter (som tjener penger) - Det har de sikkert rukket på 4 år vil jeg tro.
![]() |
#8 |
Deltidsmamma
|
Det er ikke sånn jeg har oppfattet det, det er staten som betaler uansett, er det ikke? Sist redigert av bønna : 16-09-09 kl 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Og angående innvandring, så lurer jeg på om Ap/SV/SP kommer til å føre en strammere politikk enn hva enn H/Krf/V regjering ville gjordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
Da snakker vi om helt forskjellige ting (ikke at det er helt uvanlig). Jeg snakker om at et privat selskap leies inn av kommunen til å gjøre hjemmehjelpstjenesten. Da kan det stilles klare krav til kvalitet og effektivitet fra det offentlige, og det er det privates ansvar å lønne folk slik at dette oppfylles.
![]() |
#12 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Jeg har alltid lurt på hvorfor vi ikke kan ha et system med rimelig stor grad a statlig kontroll (for å forhindre altfor stort profittjag), samtidig som statlige foretak faktisk var finansielt levedyktige... Tenk et sykehus som fungerte etter samme prinsipp som et privat sykehus med krav til effektivitet, service-nivå og lønnsomhet, bare uten å måtte tenke på overskudd og utbytte til aksjonærer... Jeg misser åpenbart et eller annet kritisk poeng her siden jeg ikke skjønner hvorfor ikke dette blir gjort over alt. Nettoeffekten, sånn jeg ser det, burde jo vært at det statlige tilbudet var bedre enn det private siden ingen kuttet konstant på all utgifter for å øke profitten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Fordi konkurranse fremmer prestasjon. Sånn har det alltid vært og vil alltid være. Det er en helt grunnleggende menneskelig egenskap.
![]() |
#14 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?<idealisme> |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Vi hadde fått to statsministere. Det er ganske annerledes. For jeg kan ikke se for meg at Erna og Siv hadde blitt enige om at en av dem trakk seg. |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Det jeg er litt redd for da, er at med en blå regjering vil det med tid og stunder bli mye privatisering. Det vil bli litt sånn at de som har gode med penger og kan prioritere det beste, velger gode skoler, barnehager, sykehjem, pleiehjem etc etc. Og om de private da har godt med penger (driver bra, investorer etc) - så er jeg redd for at de også får den beste komptansen, og at dette vil være med på å skape store klasseskiller i samfunnet vårt. Etter hvert. Det er min redsel.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror mange tenker som deg - og da på mange måter har misforstått dette. Å privatisere en del tjenester handler ikke om at de med mest penger skal få det bedre, men at man skal ha flere tilbud å velge fra. Eks. sykehjem. De som bor på sykehjem betaler jo for plassen sin i dag. Eller hjemmehjelp. Man betaler jo for det også. Barnehager, et.c. Når det blir privat og det økonomiske blir "nærere", så blir gjerne også det å skulle gjøre det bra og gi en god tjeneste mer i fokus. Man burde ikke bare måtte ta til takke med dårlige tilbud, men kunne få lov til å velge bedre alternativ. I tillegg ville dette gjøre at det offentlige måtte fokusere på bedre tjenester de også. Litt konkurranse er bra. DESSUTEN ville det kunne ta bort en del køer, ventelister, og overtallighet, og gjøre at samfunnet i større grad gikk rundt. Hvis noen betaler for en operasjon et sted som gjør at jeg raskere får min ved et vanlig sykehus, så er det jo bare bra for meg. Sist redigert av Dronningen : 17-09-09 kl 09:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ustabil
|
Godt sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder spesielt Televerket ble privatiseringen her gjort på en måte som man for all del bør unngå i framtiden. Man hadde et svært stort selskap som var bygget opp under statlig beskyttelse. Plutselig var dette en privat bedrift, riktignok med stort statlig eierskap, og andre skulle konkurrere med disse. Televerket burde ha vært splittet slik de har gjort i andre land ved privatisering av slike foretak. Her burde f.eks. mobilnettet blitt ett selskap, mobiloperatøren ett selskap, fastnettet ett selskap, fasttelefonioperatøren ett selskap osv. Slik dette ble gjort i utgangspunktet ble det særdeles vanskelig å konkurrere med dem, og på mange måter er det fortsatt det siden de fikk vokse seg opp under statlig beskyttelse/monopol.
Jeg blir nesten skremt av all misforståelsen det er rundt dette. Jeg så t.o.m. en rekalme fra en fagforening e.l. som gikk ut på at noen hadde "lagt inn et høyere bud på sykehjemsplassen, så Fru. Olsen fikk den ikke likevel". Her er det virkelig snakk om svært misvisende informasjon om hvordan dette er tenkt, og man spiller vel egentlig på folks uvitenhet - jeg tror det er svært mange som ikke vet at de som ligger på sykehjem o.l. faktisk betaler en del fra egen lomme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Kompetanseflukt er min største frykt angående privatisering også. Det er derfor jeg mener det må være strenge offentlige krav og kontroll. Men jeg er mye, mye mer bekymret for den nokså labre kvaliteten og effektiviten vi har på en rekke offentlige tilbud i dag.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|