Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 21:15   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Javel? Du ødelegger tarmfunksjonen til babyen pga en sleik av isen? Eller barnet får allergi når det blir 20 år pga den sammen issmaken? Det synes jeg er å overdrive, og det er også grunnen til at noen reagerer slik som Elin og andre i lignende diskusjoner.
Jeg har treg tarmfunksjon, og har hatt det hele livet. Jeg kan enten være født med det eller det kan være fordi jeg drakk kumelk daglig (samt morsmelk til 9 mnd) fra jeg var 6 mnd. Men det kommer ihvertfall ikke av en eventuell issmak på samme alder, det kan det umulig være dekning for å påstå.
Det er sunn fornuft å skjerme barnet fra skadelige matvarer, men som man har sagt her, hvem er det vi egentlig prater om? Er det kun 6 mnd gamle babyer eller er det 9 mnd gamle babyer i samme slengen? Det er ganske forskjellige ting, synes jeg. Jeg gav min minste når hun var 9-10 mnd veldig mange smaksprøver som jeg ikke hadde gitt ved 6 mnd. Jeg synes uansett ikke det er sunn fornuft eller tilstrebing av ultimat oppdragelse å tenke "worst case scenario" i alle sammenhenger. At en liten smak av isen skal være så ille, slenger jeg i samme kategori som å ikke parkere med barn på bensinstasjon fordi den kan eksplodere eller ikke la en toåring gå i en liten trapp fordi det kan skje noe farlig. Eller at et glass brus hver lørdag gjør de til sukkerjunkies.
Dessuten er jeg heller ikke med på tankegangen om at det kun er til foreldrenes forlystelse å gi smaksprøver. Jeg har ihvertfall hatt såpass nysgjerrige, aktive og bestemte barn at de har fra 6 mnd og oppover ønsket å smake på alt hva vi voksne spiser og drikker samt storebror med venner. Ved søndagsmiddager der resten av familien vil drikke brus, ja, da skal jeg love at det ikke er spennende med en plastkopp med vann for ettåringen. Jeg synes det er rart hvis man har barn som er så passive at de ikke gir uttrykk for at de ønsker å smake på veldig mye, og som kjent, man kan ikke diktere alt hva andre i omgivelsene drikker og spiser. Jeg ville følt det veldig merkelig å si til svigers at de ikke kan drikke annet enn vann til middagen fordi mine barn ikke skal få lyst til å smake. Og smake får de, for å stille litt nysgjerrighet og for å bevare litt fred ved bordet. Ikke fordi det er morsomt for foreldrene, slik en del synes å tro.

Jeg kan ikke annet enn å signere.

Gammel 13-11-06, 21:24   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

En slurk er neppe farlig. Da finner han fort ut at det ikke er noe godt.

Gammel 13-11-06, 21:29   #3
tutta
Passiv

Standard

Felix er 15 mnd og veldig nysgjerrig og vil helst smake på alt.Favoritten for tiden er sand og søle...... Litt avsporing ja

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:30   #4
tutta
Passiv

Standard

Kan vi ikke snart bli enige om å være uenige og at vi alle er "perfekte mødre"

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:38   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er at alt er for sterilt. Dermed tåler vi ingen lite.
Vi skal ikke så langt sørover i Europa før vi ser en helt annen bakteriekultur. Mange som reiser til syden må ta alle slags forhåndsregler, medisiner, magetabeletter osv. Men folk blir da født i andre land også. De vokser da opp, de også.

Nå får jeg sikker i mot meg at det er mye sykdom rundt omkring. Men nå er det snakk om at det er vi som er syke, ikke de andre.

Gammel 13-11-06, 21:40   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg tror det er at alt er for sterilt. Dermed tåler vi ingen lite.
Vi skal ikke så langt sørover i Europa før vi ser en helt annen bakteriekultur. Mange som reiser til syden må ta alle slags forhåndsregler, medisiner, magetabeletter osv. Men folk blir da født i andre land også. De vokser da opp, de også.

Nå får jeg sikker i mot meg at det er mye sykdom rundt omkring. Men nå er det snakk om at det er vi som er syke, ikke de andre.

MS finnes f.eks ikke i sydligere strøk, det er omtrent ingen tilfeller, kun her i nord.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:43   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

MS finnes f.eks ikke i sydligere strøk, det er omtrent ingen tilfeller, kun her i nord.

MS finnes også mest langs kysten etter hva jeg forstår. Jeg tror ikke den gåten er løst. Det er jo en del sykdommer etter atomspregningene på Colahalvøya. Det kan tenkes det har noe med saken å gjøre. Alt var så hemmelig.

Jeg mener også å ha hørt at astma ikke er utbredt i Asia. Men innvandrere får det her i landet.

Gammel 13-11-06, 21:46   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

MS finnes også mest langs kysten etter hva jeg forstår. Jeg tror ikke den gåten er løst. Det er jo en del sykdommer etter atomspregningene på Colahalvøya. Det kan tenkes det har noe med saken å gjøre. Alt var så hemmelig.

Nei, den gåten er ikke løst. Merkelig at vi har en god del sykdommer her som ikke omtrent ikke er utbredt andre steder. Det kan ha med klima, kosthold m.m å gjøre, men også det at andre land ikke har forsket like mye på dette, at det er dårligere rapporteringsystem og andre faktorer som gjør at vi har høyere tall.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:06   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Jeg trodde det av fiskeoljen som var viktig. Man lærer noe nytt hele tiden.

Gammel 13-11-06, 22:08   #10
tutta
Passiv

Standard

Man lærer noe nytt hele tiden.

Jepp,man lærer så lenge man lever

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:09   #11
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man lærer noe nytt hele tiden.

Heldigvis.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:09   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Udos Choice inneholder ikke EPA, DHA og disse stoffene som er så viktige, som vi bare får fra fisk. Jeg vil heller ikke ta i vanlig tran med tang engang, men det finnes renere og bedre fiskeoljer på markedet som fint kan brukes. Her har det gått i Arctic tran med naturlig appelsinaroma, og Eskimo 3 Kids, begge fra helsekosten og best i test på renhet.

Gammel 14-11-06, 17:46   #13
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Udos Choice inneholder ikke EPA, DHA og disse stoffene som er så viktige, som vi bare får fra fisk. Jeg vil heller ikke ta i vanlig tran med tang engang, men det finnes renere og bedre fiskeoljer på markedet som fint kan brukes. Her har det gått i Arctic tran med naturlig appelsinaroma, og Eskimo 3 Kids, begge fra helsekosten og best i test på renhet.

Joda, Udos choice inneholder bl.a alfalinolensyre (bl.a fra linfrø) som omdannes til EPA og DHA i prostaglandinsyntesen velog merke hvis du har de rette enzymene i kroppen som trengs.Mangler man disse enzymene klarer ikke kroppen omdannelsen og da bør man bruke et annet produkt.

Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:30   #14
tutta
Passiv

Standard

Ble dette en slik : omågjøreåværemestmuliguenigmedElindiskusjon :

Det blir for dumt!!

Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:35   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Ble dette en slik : omågjøreåværemestmuliguenigmedElindiskusjon :

Det blir for dumt!!

Nei, Elin klarer å være uenig med alle helt på egenhånd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:46   #16
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ja ja, Elin. De definisjonene dine er, hva skal jeg si, interessante. Skal vi bare si at vi er totalt uenige, nok en gang? At det er nok gjentakelser av seg selv nå, fra begge sider?

Gammel 14-11-06, 19:30   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er ikke uenig med Elin jeg da.
Synes hun har noen gode poeng.
Det er sikkert en masse vi gir til barn som er totalt unødvendig og som kan være farlig. Men tenker vi virkelig veldig nøye fram og tilbake når det gjelder hver minste detalj.
Jeg vet i allefall med meg selv at jeg ikke gjør det.

Om noen gjør noe vi selv synes er unødvendig behøver man faktisk ikke utbrodere hvor ille man synes det er. (og krisemaksimer det til de grader)
Ja, en baby på 6 mnd må ikke smake på is, men om noen ønsker å la sitt barn gjøre det er det faktisk opp til dem.

Gammel 14-11-06, 19:50   #18
tutta
Passiv

Standard

Jeg er ikke uenig med Elin. Finnes en gyldenmiddelvei for alt og alt med måte sier hun som studerer ernæring

Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 19:55   #19
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Jeg er ofte enig med Elin, jeg. Bare så det er sagt.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 21:22   #20
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Joda, Udos choice inneholder bl.a alfalinolensyre (bl.a fra linfrø) som omdannes til EPA og DHA i prostaglandinsyntesen velog merke hvis du har de rette enzymene i kroppen som trengs.Mangler man disse enzymene klarer ikke kroppen omdannelsen og da bør man bruke et annet produkt.

Nei, det er ikke i prostaglandinsyntesen at alfa-LA omdannes til EPA og DHA. Det skjer ved hjelp av elongaser og desaturaser, og ikke COX som er et viktig enzym i PG-syntesen. Mye tyder på at det er gustigere å bli tilført EPA og DHA direkte, da enzymsystemene for forlenging og desaturering ofte ikke er effektive nok. Derfor anbefales inntak av de lange omega-3 fiskefettsyrene EPA og DHA.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.