Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Båtflyktninger i Middelhavet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-15, 17:26   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båtflyktninger i Middelhavet

Det er jo ikke det, det er mye større enn det. Prinsippet er der jo, hva vi er villig til å ofre, men hva en håndfull mennesker betaler i formueskatt har ikke noen påvirkning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 22:14   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Pelle og Billa sier det veldig bra: Operasjoner i utlandet må kordineres av feks EU og FN. Det handler ikke om å være hjerteløs, men om å innse at under selve utførelsen må være i regi av noen andre enn Norge.

Hva man som enkeltperson kan gjøre:

• Bruke valgstemmen sin, og dette er ikke ment som noe partipolitisk innlegg, mer det at på denne typer kriser er det kun der man som enkeltmenneske kan gjøre noe.
  • Gi penger til internasjonale organisasjoner som "Leger uten grenser", "Redd barna" etc Disse organisasjonene jobber både langsiktig og kortsiktig, de er internasjonale, de er engasjert overalt. De driver både med livredding og brønnborring. Gi så det svir.
  • La være å lese avisene. Det er forferdelig at disse menneskene drukner, men at det er en nyhet er jeg ikke enig i. En nyhet er noe jeg definerer som noe som nettopp har skjedd, noe nytt. Dette har pågått i årevis. Ønsker du å lære noe om verden ville jeg ha valgt helt andre innfallsvinkler.
  • Hjelp til på andre områder. Man må velge vekk de områdene hvor man ikke kan bidra. Gi til tiggeren på gata, still opp som natteravn, ha verv i FAU, smil til naboen når du treffer h*n på gata. Dette er banalt - og det kan selvfølgelig ikke berge livet til de som er døde i middelhavet. Men du kan gjøre noe for andre. Og det du gjør er ikke verdiløst.

Jeg tenker på bibelen når jeg skriver dette - om den fattige enkens gave:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Jesus satte seg rett overfor tempelkisten, og han så på hvordan folk la penger i den. Mange rike ga mye. Men det kom også en fattig enke og la i to småmynter, verdt noen få øre. Da kalte han disiplene til seg og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre som la penger i tempelkisten. For de ga alle av sin overflod, men hun ga av sin fattigdom alt hun eide, alt hun hadde å leve av.»

Vi kan alle være som henne. Gi det vi kan gi. Og tenke mindre på de som gir mer, eventuelt de som burde ha gitt mer.

Gammel 23-04-15, 22:33   #3
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

him, jeg vil legge et punkt til lista di. Det gjelder flyktninger/asylsøkere som allerede er i landet. Trondheim kommune har et program som ivaretar mindreårige asylsøkeres rettigheter. De som er blitt såpass gamle at de kan forlate en evt. institusjon, men som ikke er i stand til å leie en bolig på det åpne marked får tilbud om en husvertavtale, der privatpersoner stiller et rom/en hybel til rådighet samtidig som de har et visst foreldreansvar for tenåringen. Det innebærer at de veileder ungdommen i forhold til dagligdagse ting som handling på butikken, vasking av klær, personlig hygiene, økonomi, norsk kultur og mye mer.

Vi har vært husverter de siste fem år og har hatt enormt utbytte av dette, og vissheten om at vi på vårt eget lille vis har vært med på å integrere en asylsøker i det norske mangfoldet er uvurderlig. Jeg anbefaler alle som har mulighet til å ta et personlig ansvar for å gjøre Norge til et bedre sted å være for asylsøkere, et steg av gangen.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 07:52   #4
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

him, jeg vil legge et punkt til lista di. Det gjelder flyktninger/asylsøkere som allerede er i landet.

Ja, jeg tenker at alt man kan gjøre er bra. Det er underordnet om man hjelper flyktninger/asylsøkere, nabobarnet, en på forumet her, kollegaen sin. Man gjør det lille man kan, og aksepterer at selv om det er lite er det verdifullt.

Gammel 24-04-15, 09:41   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det var et veldig bra innspill, Albertine, jeg skal sjekke med komunen her om noe liknende finnes.

Men altså; jeg så den videoen angående å fly til Europa e.l. versus å ta båt.
Kjernen i den videoen er at det foreligger krav om at flyselskapet skal sikre at nødvendige papirer fremvises, men samtidig påpekes det at dette ikke er nødvendig for flyktninger.

Med andre ord, skrankepersonalet på flyplassen får ansvaret for å vurdere om personen med billet er flyktning eller ikke. Tar de feil må flyselskapet bekoste alle kostnader med returen. Flyselskapene har ikke kompetanse til å følge opp, og innfører naturlig nok en svart/hvitt regel - alle papirer i orden ellers får du ikke fly.

COUNCIL DIRECTIVE 2001/55/EC er faktisk satt opp for retningslinjer for å gi midlertidig beskyttelse nettopp til mennesker i nød:
"on minimum standards for giving temporary protection in the event of a mass influx of displaced persons and on measures promoting a balance of efforts between Member States in receiving such persons and bearing the consequences thereof"

For meg er det helt uforståelig at ikke vi kan ha flere tanker og aksjoner "i hode og hender" samtidig.
Jeg kan ikke forstå annet enn at COUNCIL DIRECTIVE 2001/55/EC må gjelde for dette. Frontex/Italia regner med at det kan komme rundt 500 000 - 1 mill mennesker sjøveien I år. Samtidig finansieres ikke lenger Search and rescue-operasjoner. Så hvis jeg forstår det rett, så vet vi altså at nesten 500 000 mennesker er I livsfare rett utenfor badestrendene våre, men med mindre de klarer å komme seg helt inntil badestranden så gjør vi ingenting?

http://www.independent.com.mt/articl...Med-6736134250

Men ihvertfall skal EU finansiere Triton opp til samme nivå som Italia gjorde tidligere alene, via Mare Nostrum. Woohoo-liksom. Hva man skal gjøre med det store antallet som da kommer til middelhavslandene er vanskeligere å finne ut, men det er her jeg mener EU direktivet faktisk må tre I kraft?

http://www.rte.ie/news/2015/0423/696085-migrants/

http://www.rte.ie/news/2015/0423/696085-migrants/

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 10:58   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra innspill, Albertine! Jeg har tenkt mye de siste dagene på hva jeg/familien kan bidra med konkret, og dette er faktisk noe vi kan vurdere. Men vi har bare rom tilgjengelig, ikke eget kjøkken.

Gammel 24-04-15, 23:26   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Veldig bra innspill, Albertine! Jeg har tenkt mye de siste dagene på hva jeg/familien kan bidra med konkret, og dette er faktisk noe vi kan vurdere. Men vi har bare rom tilgjengelig, ikke eget kjøkken.

Det er veldig mange enslige, mindreårige flyktninger som ønsker seg norsk fosterhjem. De får det sjelden, og vokser da gjerne opp i bemannede bofellesskap i stedet. Dere kunne jo vurdert noe slikt? Det er stort sett snakk om gutter i alderen 13-16, ofte fra Afghanistan eller Eritrea, som selv ønsker integrering og derfor ber om "norsk familie."

Gammel 04-05-15, 00:11   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Kan legge til et par ting til:
- Tenk miljø. Det vi ser i dag av flyktninger er lite i forhold til det som vil komme. Klimaflyktninger blir å øke.
- Tenk etisk handel. Mye vi ser er resultatet av fattigdom. Kjøpt kaffe fra folk som får betalt for å dyrke den. Klær fra folk som arbeider under ok forhold forhold.
- Tenk bra jordbruk. Biene i USA er et skrekkeksempel, samme gjelder mye fjærkrehold. Antibotikaresistente bakterier som blir overført fra dyr til mennesker vil skape ett skskrekksenario.

Gammel 24-04-15, 11:49   #9
Albertine

Albertine sin avatar

Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Noen, vi har hybel til gutten, mens andre har bare et rom å låne bort. For integreringens del så er det jo mye bedre at de er en del av familien på alle nivå. Dette er en hjertesak for meg, for tenk om flere kunne ha gjort det samme? Tenk om tusener av mindreårige asylsøkere både får en familie og en sjanse til å integreres i det norske samfunn på best mulig måte?

Jeg får blomster på morsdagen og vi blir omtalt som "familie", så jeg har i praksis fire barn.

Gammel 24-04-15, 13:18   #10
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Utrolig flott Albertine

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 15:40   #11
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Balanse: Triton vil være mer et "search and return" enn "search and rescue" program. Man vil samarbeide med de nordafrikanske landene for å hente tilbake flyktninger som prøver å krysse over til Europa.

Gammel 24-04-15, 19:44   #12
Albertine

Albertine sin avatar

Standard

Denne blir vel litt generell, men den illustrerer likevel at vi kan bli mye bedre på dette.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fl...er/a/23440498/

Gammel 06-05-15, 10:10   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Om man ser her: https://www.marinetraffic.com/no/ og går inn på middelhavet, så ser en at det er vanvittig mange skip i området. Jeg tenker, at det å ikke plukke opp folk i havsnød er som å kjøre forbi en trafikkulykke.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 09:42   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Breaking news: Det er faktisk IS-krigere som smugles til Europa på disse båtene. Det kunne jeg lese i toppkommentaren på Knut Arild Hareides "gratulerer med 17. mai og takk for alle hilsener i anledning at vi fikk baby"-melding på FaceBook. Den hadde fått en masse likes.

(Pussig, jeg trodde IS-krigerne reiste motsatt vei?)

Gammel 18-05-15, 12:14   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Breaking news: Det er faktisk IS-krigere som smugles til Europa på disse båtene. Det kunne jeg lese i toppkommentaren på Knut Arild Hareides "gratulerer med 17. mai og takk for alle hilsener i anledning at vi fikk baby"-melding på FaceBook. Den hadde fått en masse likes.

(Pussig, jeg trodde IS-krigerne reiste motsatt vei?)

Næsj da - de er blitt de nye globetrotterne - på kryss og tvers og hit og dit i en evig strøm.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:38   #16
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Næsj da - de er blitt de nye globetrotterne - på kryss og tvers og hit og dit i en evig strøm.

Enkelte jurister vil ha det til at IS krigere reiser ut av Syria som flyktninger for å unngå innreise eller hjemreise dokumentasjon og spørsmål.

Gammel 18-05-15, 12:52   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Enkelte jurister vil ha det til at IS krigere reiser ut av Syria som flyktninger for å unngå innreise eller hjemreise dokumentasjon og spørsmål.

Det kan jo godt hende at det er sant. Det er likevel slik at de fleste om bord i de båtene høyst sannsynlig IKKE er IS-krigere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 18-05-15, 23:14   #18
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Generalsekretæren i NATO snakket om dette i dag. Jeg rakk ikke høre hele talen, men Jens tok opp temaet, så jeg antar at det kan være reelt.

Gammel 18-05-15, 11:32   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg kunne tenke meg tilsvarende engasjement og headlines for katastrofen som utspiller seg om bord på båter med forfulgte fra Myanmar. Det er kanskje for langt unna.

Gammel 18-05-15, 12:15   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Mens jeg kunne tenke meg tilsvarende engasjement og headlines for katastrofen som utspiller seg om bord på båter med forfulgte fra Myanmar. Det er kanskje for langt unna.

Mener du her inne? De har da blitt rikelig dekket i nyhetssendingene, i hvertfall.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.