Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor mye ansvar har du for familiens klesvask
Jeg er enerådende på klesvasken hos oss - Ligg unna! 54 23,08%
Jeg har hovedansvaret, men setter innimellom andre i arbeid 75 32,05%
Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent 20 8,55%
Vi deler liksom på klesvasken, men jeg gjør jo mest 12 5,13%
Vi deler på klesvasken, og vi gjør faktisk like mye 29 12,39%
Mannen gjør mer enn meg 43 18,38%
Ungene tar klesvasken. 1 0,43%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 14:25   #81
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

Sv: Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Vi tar klesvasken begge to, men han gjør det mye oftere enn meg.

Gammel 11-11-14, 14:34   #82
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg innser at jeg neppe "kan" vaske klær etter deres standard, for her er det lite sortering, (kun 40, 60, 90 og ull), og fulle maskiner.

Da kan jeg berolige deg med at jeg nok sorterer enda mindre enn deg. Her er det mørkt 40, mørkt 60, lyst 40, lyst 60 og ull. Jeg vasker aldri på 90 grader.

Gammel 11-11-14, 14:35   #83
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er nok ganske så likt. Vi ser begge hva som må gjøres, starter maskiner og henger opp tøy/får i tørketrommel. Vi har begge klær som må vaskes litt skånsomt.

Han bretter dog mer enn meg, og jeg legger på plass mer enn han.

Sortering:

- 40 mørkt
- 40 lyst
- 60 grader
- litt finere klær og skjorter - vask med lavere sentrifugering
- ull
- finvask
- klær uten skyllemiddel / klær som skal vaskes på vranga

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:36   #84
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg gjør stort sett alt, men sorteringen (40 grader hvitt, kulørt og sort, 60 grader hvitt og kulørt, 90 grader, finvask, treningsklær, ull) gjøres i det man slenger klærne i skittentøyet. Det kjipepste jeg vet med å vaske klær er sorteringen på forhånd, så det må alle (også fireåringen) ta ansvar for.

Mannen setter innimellom på vask, men stort sett er det jeg som gjør alt. Sette på vask og tørketromle går fort siden alt er sortert, men å legge sammen tar mer tid. Legge på plass er den største jobben, og den som alltid blir mest utsatt.

Gammel 11-11-14, 14:38   #85
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Da kan jeg berolige deg med at jeg nok sorterer enda mindre enn deg. Her er det mørkt 40, mørkt 60, lyst 40, lyst 60 og ull. Jeg vasker aldri på 90 grader.

Mens jeg hadde nok blitt bannlyst fra de fleste vaskerom. Her er det 90 til håndklær og sengetøy , 60 til truser og sokker (etter massivt press fra FP), 40 til det aller, aller meste og så noe som går på finvask/ull. Jeg fargesorterer så å si ALDRI, bare dersom noe helt klart kommer til å avgi farge eller jeg har noe som fortsatt er blendahvitt og som jeg vil beholde slik. Men til vanlig slenger jeg bare inn en color catcher. Går så bra, så.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:42   #86
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ordna det sånn på vaskerommet at mannen min ikke kommer seg inn der. Så da må vel jeg vaske, da.
Ungene hjelper til med bretting og rydding av reint tøy, jeg gjør resten.

Gammel 11-11-14, 14:45   #87
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine;

Men til vanlig slenger jeg bare inn en color catcher. Går så bra, så.

Hva er det?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:50   #88
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Hva er det?

Et slags ark som trekker til seg overskuddsfarge. Jeg har brukt å kjøpe det i USA, men nå jeg har sett det til salgs i vanlig butikk i Norge også.

http://www.dinside.no/900544/kan-det...ing-av-klaerne

Gammel 11-11-14, 14:51   #89
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mens jeg hadde nok blitt bannlyst fra de fleste vaskerom. Her er det 90 til håndklær og sengetøy , 60 til truser og sokker (etter massivt press fra FP), 40 til det aller, aller meste og så noe som går på finvask/ull. Jeg fargesorterer så å si ALDRI, bare dersom noe helt klart kommer til å avgi farge eller jeg har noe som fortsatt er blendahvitt og som jeg vil beholde slik. Men til vanlig slenger jeg bare inn en color catcher. Går så bra, så.

Ja! Sånn! Bortsett fra at jeg ikke vet hva en color catcher er?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:52   #90
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja! Sånn! Bortsett fra at jeg ikke vet hva en color catcher er?

Se over.

Gammel 11-11-14, 14:55   #91
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør alt av vask og bretting. Når ungene er store nok må de hente rene klær på vaskerommet og legge klærne på plass i eget skap. Jeg synes det er helt greit og det er en oppgave jeg godt kan ha selv. Mannen henger opp innimellom hvis det passer sånn.

Jeg liker alenetid på vaskerommet. Jeg kan finne på å ta med en radio og en kopp kaffe for å brette tøy i helgene. Noen ganger er det helt herlig å være der helt alene.

Gammel 11-11-14, 14:57   #92
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klesvasken er mitt ansvar og sånn har jeg bestemt at det skal være. Jeg er skikkelig sær på sorteringen og har full kontroll på hva som kan tromles og ikke. Jeg er sikker på at mannen kunnen gjort det like bra, men jeg vil helst fikse det selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:59   #93
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Mannen tar det meste, som regel. Jeg setter på en ekstra maskin med mitt eget treningstøy når jeg går tom, og så bretter og rydder jeg innimellom hvis jeg syns vasken blir liggende for lenge. Men mannen har definitivt hovedansvaret for klesvasken.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:00   #94
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men, altså: Jeg sorterer lite og tromler det meste. Jeg mener likevel at klærne mine er like fine og hele og ordentlige som alle andres. Så jeg ser rett og slett ikke VITSEN med denne finsorteringa. Hva er det dere er så redd for?

Gammel 11-11-14, 15:10   #95
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør som deg, Divine.

Når det er sagt så har jeg en skuff med "dette må sikkert behandles pent, hvordan gjør jeg det tro?" greier. Den blir sjelden tømt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:12   #96
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent.

Jeg gjør vel det meste. Sortering gjør alle selv, det er det egne dunker for.
Men jeg setter stort sett på maskinen, for det liker jeg å ha kontroll på Mye fordi jeg har en del kjoler og sånn.

Men å brette sammen gjør vi begge, og barna må selv legge på plass.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:55   #97
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, altså: Jeg sorterer lite og tromler det meste. Jeg mener likevel at klærne mine er like fine og hele og ordentlige som alle andres. Så jeg ser rett og slett ikke VITSEN med denne finsorteringa. Hva er det dere er så redd for?

Det er mye jeg ikke tromler grunnet

- krymping
- slitasje på tøy - eks. skjorter, som mannen går i til vanlig. Fine bluser og annet inngår også her.

Jeg synes personlig at plagg som ikke sentrifugeres for mye, blir mindre krøllete og derav penere når de tørker på stativ. Jeg stryker ikke vanlige klær, så vil ha alt så rett og slett jeg kan rett fra snora.
I tørketrommel blir jo alt krøllete.

Helt hverdagslige klær kan gå på vanlig 40 grader, men er det plagg jeg vil bevare formen litt mer på, så kjører jeg de på en litt finere vask med lavere sentrifugering.

Sist redigert av Dronningen : 11-11-14 kl 16:00.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:09   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterte veldig mye før, helt ned til å skille rosa og lilla. Til det gikk opp for meg at jeg måtte vaske alle klær selv resten av livet, hvis jeg skulle fortsette sånn. Her går det i 40, 60, 90 og ull, og en sjelden finvask. Vi har veldig lite hvitt, egentlig bare bunadsskjortene, som klok av skade vaskes 18. mai. Alene.

Herre, så bra det går.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:11   #99
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen av alternativene passet. Mannen vasker alt tøy, og foretrekker at det forblir slik. Han henger opp, bretter og legger på plass også. Skittentøyet sorterer vi i skittentøysskapet når vi legger det til vask.

(Brette klær får jeg lov til da, men det er så innmari kjedelig )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:30   #100
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis ikke jeg gjør det så blir det ikke gjort. Har enda ikke oppdratt Skybert til å gjøre jobben for meg.
Ungene har ansvar for å få klær i riktig skittentøyskuff/dunk.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.