Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-12, 08:36   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Pepperkaker etter farmors gamle oppskrift
Hvite kakemenn
Drømmer
Krumkaker
Bountykuler
Nøttepraliner
Karamellkonfekt
Lussekatter
Rundstykker grove og fine

Sarah Bernard bytter jeg til meg mot nøttepraliner og lefser er bakt for en stund siden.

Skal det bli noe mer så har jeg litt lyst til å lage berlinerkranser og så kan det hende ungene "forlanger" risboller.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:39   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Berlinerkransar er min ultimate julekjeks, men eg har aldri baka sjøl. Kanskje eg burde bestille mor mi på førjulsbesøk og bake saman med ungane? Må jo vere hennar oppskrift så klart. Eg hjalp henne kvart år når eg budde heime, men aldri om eg greide å rulle dei ut så tynne og jevne som ho greidde, og få dei så perfekte i formen.

Gammel 14-11-12, 09:04   #3
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mamma lager skikkelig god sjokoladedigg. Hun smelter melkesjokolade, blander med hakkete nøtter og minimarshmallows, og lar det stivne igjen før hun brekker det i biter. Nam!

Risboller, ja...

Gammel 14-11-12, 09:07   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Mamma lager skikkelig god sjokoladedigg. Hun smelter melkesjokolade, blander med hakkete nøtter og minimarshmallows, og lar det stivne igjen før hun brekker det i biter. Nam!

Minner litt om Rocky road-konfekten det. Jeg smelter kokesjokolade og blander med salte peanøtter (masse!), oppklippede marshmallows, hakkede dadler eller rosiner (dadler er best, smaker karamell) og kanskje litt andre nøtter og lar det stivne før jeg skjærer i firkanter. Dødsgodt, gleder meg til jul!

Gammel 14-11-12, 12:44   #5
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Minner litt om Rocky road-konfekten det. Jeg smelter kokesjokolade og blander med salte peanøtter (masse!), oppklippede marshmallows, hakkede dadler eller rosiner (dadler er best, smaker karamell) og kanskje litt andre nøtter og lar det stivne før jeg skjærer i firkanter. Dødsgodt, gleder meg til jul!

Håhå, det hørtes rågodt ut!!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:51   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Håhå, det hørtes rågodt ut!!

Minner om de som T laget den gangen, med Dumle i. Dødsgodt. Mannen min har et hat-elsk-forhold til dem, for han klarer ikke å stoppe å spise når jeg lager dem, så boksen blir fort tom og så er han sur på meg fordi han har overspist.

Gammel 14-11-12, 19:28   #7
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Karameller og fudge er et must. Karamellene blir fantastisk gode med litt maldonsalt i.

http://matloggen.blogspot.no/2010/12...arameller.html
http://matloggen.blogspot.no/2010/12...oppskrift.html

Her er andre oppskrifter
http://matloggen.blogspot.no/search/label/jul

Ser at dette blir noe jeg må legge til. Høres utrolig godt ut.

Rocky Road høres fantastisk det også!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Pepperkaker etter farmors gamle oppskrift
Hvite kakemenn
Drømmer
Krumkaker
Bountykuler
Nøttepraliner
Karamellkonfekt
Lussekatter
Rundstykker grove og fine

Har du oppskriften på nøttepraliner og karamellkonfekt?

nolo: de blir seige. Kjempegode. Ikke gjør som jeg gjorde en gang; jeg ville ha finere form på dem og laget dem runde. De ble knallharde. Mye bedre å lage dem litt tykke, da blir de seigere. Jo tynnere de er, jo hardere blir de.

Hvordan smaker de berømte colakakene egentlig? Leser om mange som skal lage de og lurer på om jeg ogs må prøve...

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:08   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hvite kakemenn - pepperkaker - smørkranser - serinakaker - brownies med sjokoladebiter.

Det er bare kakemennene som er til oss. Resten er til mamma og pappa.

Gammel 14-11-12, 09:38   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Karameller og fudge er et must. Karamellene blir fantastisk gode med litt maldonsalt i.

http://matloggen.blogspot.no/2010/12...arameller.html
http://matloggen.blogspot.no/2010/12...oppskrift.html

Her er andre oppskrifter
http://matloggen.blogspot.no/search/label/jul

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:45   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Maldonsalt i karamellene er dødsgodt ja. Mannen min (og jeg) er vill etter salte karameller. Laget noen (faktisk sunne) salte karamelluler i forrige uke, de fikk jammen bein å gå på. Må lage ny runde snart.

Gammel 14-11-12, 12:14   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

nolo: de blir seige. Kjempegode. Ikke gjør som jeg gjorde en gang; jeg ville ha finere form på dem og laget dem runde. De ble knallharde. Mye bedre å lage dem litt tykke, da blir de seigere. Jo tynnere de er, jo hardere blir de.

Gammel 14-11-12, 12:56   #12
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg MÅ lage:

Aniskringler (haugevis!)
Rundstykker
Valnøttbrød (haugevis her også!)
Pepperkaker
Sarah Bernard
Knekkebrød

Også blir det jo som regel noe mer da. Konfekt kanskje. Eller noen gode cookies.

Gammel 14-11-12, 18:24   #13
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Hvis dere liker rocky road burde dere prøve Hairy Bikers sine. Det er de beste jeg har smakt i allefall.

3 store Japp
100 g smør
5 Shortbread fingers
140 g minimarshmallows
50 g Rice Krispies

Hakk Japp og smelt sammen med smøret. Hakk kjeksen i små biter og bland med marshmallows og Rice Krispies. Rør inn smørblandingen. Klem ut i en lett oljet form. Sett kaldt til den har stivnet og skjær i ruter.

Gammel 14-11-12, 21:19   #14
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hvis dere liker rocky road burde dere prøve Hairy Bikers sine. Det er de beste jeg har smakt i allefall.

3 store Japp
100 g smør
5 Shortbread fingers
140 g minimarshmallows
50 g Rice Krispies

Hakk Japp og smelt sammen med smøret. Hakk kjeksen i små biter og bland med marshmallows og Rice Krispies. Rør inn smørblandingen. Klem ut i en lett oljet form. Sett kaldt til den har stivnet og skjær i ruter.

Det blir nesten det samme som Rice Krispies treats som jeg er vant med fra USA. Det er godt.

Gammel 14-12-12, 16:51   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

3 store Japp
100 g smør
5 Shortbread fingers
140 g minimarshmallows
50 g Rice Krispies

Jeg har tenkt å lage disse, men det er jo umulig å finne Rice Krispies?! Jeg har vært i seks butikker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 17:09   #16
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har tenkt å lage disse, men det er jo umulig å finne Rice Krispies?! Jeg har vært i seks butikker.

ICA eller meny er de jeg har funnet hos.

I tillegg har jeg funnet tilsvarende av brun ris hos iherb som fungerte utmerket til rice krispies treats. Og da blir de jo nesten sunne også. Men er vel for sent å bestille nå dersom man vil ha det før jul.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 21:58   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir nok for sent. Har sett på tre Meny og en ICA, Rema og Rimi så langt. Har et håp om Coop Obs.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 13:14   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I år som i fjor outsourcer jeg det meste.

Mamma kommer og baker
- Skriverfruens
- Knekkaker
- Sarah Bernard
- vannkringler
(og kanskje kolakaker)

Jeg tenkte å bare bake nøttekyss, for de liker mannen så godt.

I romjula skal vi vel ha et besøk der jeg baker en kake dagen før. En glutenfri Verdens Beste kanskje.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 15:11   #19
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Prøvde meg på Bountykuler i fjor uten suksess. Jeg klarer virkelig ikke å smelte sjokolade og få det pent.

Jeg skal selvfølgelig lage krumkaker også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 21:18   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Prøvde meg på Bountykuler i fjor uten suksess. Jeg klarer virkelig ikke å smelte sjokolade og få det pent.

Jeg skal selvfølgelig lage krumkaker også.

Hmm. Jeg laget første gang i fjor og syntes det var greit litt klissete, ble ikke helt pent, men de smakte himmelsk.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.